Stickpacks laden en herladen

Oscar

verslagschrijvers
Ik gebruik 4 stickpacks 7.2 v 2400 NICD van Sanyo.

Als ik een avondje ga rijden neem ik ze vol mee,
dan zijn ze dus al minimaal een halve dag vol.

Het is me opgevallen dat ik met die volle pakketten die al een halve dag staan een net wat hogere topsnelheid heb op Mylaps.

Hoger dan met de pakketten die ik daarna ter plekke geladen heb ( met de zelfde lader met iets hoger amperage )

Ik laad normaal met 3 ampere en op het circuit met 4 ampere.

Wat geeft de meest constante prestaties uit je accu?
Moet ik na het laden de accu laten rusten? Hoe lang?
Hoe vaak kan of mag je een accu per dag opladen?

Na het rijden leg ik ze weg met een weerstand 24 uur,
dan laat ik ze 5 dagen liggen tot de volgende rijdag(avond)

Is het misschien beter meer accupakketten te hebben?

Hey Oscar,
het beste kun je als je aankomt en je accu al een halve dag vol zit, je accu nog een x "toppen"
opladen dus ...

Maar ik weet niet hoe je laad (delta peak of temp. of met een timer) de meeste toprijders komenmet een volle accu van een weekje rust en toppen hem met en delta peak charger vlak voor de wedstrijd.
Je zal merken dat als je nog een x`tje peakt het stukken sneller gaat !!!

FASTER->you zei:
de meeste toprijders komenmet een volle accu van een weekje rust en toppen hem met en delta peak charger vlak voor de wedstrijd.

Ik weet niet over welke top rijders jij hebt hebt, maar ik ken geen enkele rijder die aan een wedstrijd begint met een accu die niet net geladen is.
Laat staan met een accu van x dagen "oud" 8O

Accu's presteren het best als ze direct van de lader komen.

ik ken geen enkele rijder die aan een wedstrijd begint met een accu die niet net geladen is

Accu's presteren het best als ze direct van de lader komen

8O :!: :roll:

EEHHMMM, een nihm accu dien je geladen weg te leggen en dus vlak voor de wedstrijd te "toppen"
een accu die meerdere keren per dag geladen wordt gaat slechter presteren ...... dus een accu die geladen wegelegd is voor meerdere dagen en daarna getopt is zal het beste presteren volgens mij ...

Vertel dat maar aan al die mensen die heel de dag moeilijk staan te kijken omdat ze aan het uitrekenen zijn hoe laat ze moeten gaan laden om zo dicht mogelijk voor aanvang klaar te zijn met laden. Dan heeft ook een NiMh-pack gewoon nog de hoogste spanning.

dus een accu die geladen wegelegd is voor meerdere dagen en daarna getopt is zal het beste presteren volgens mij ...

Waar jij deze conclusie uit trekt blijft voor mij volkomen onduidelijk hoor. Sommigen zeggen dat je een NiMh-pack geladen weg moet leggen, maar dat is niet omdat een pack dan beter presteert, maar omdat men bang is dat door zelfontlading cellen gaan ompolen.

Een accu die je geladen weglegt en dan topt, heeft even een wat hogere spanning, maar niet zo lang als een versgeladen pack. Gewoon op het circuit laden dus.

Jaap J. zei:
... Sommigen zeggen dat je een NiMh-pack geladen weg moet leggen, maar dat is niet omdat een pack dan beter presteert, maar omdat men bang is dat door zelfontlading cellen gaan ompolen....
Jaap, ompolen gebeurt wanneer een accucel leeg is en de andere cellen van het pack er nog stroom daarheen sturen. Aangezien er bij 'wegleggen' geen stroom vloeit, kan geen enkele cel van het pack ompolen

wat ik dus bedoel is dat ze hem geladen weg leggen en waarom dat maakt mij dan ff nie uit maar het gaat erom dat ze dus een "vers" pakketje nemen en hem vlak voor de wedstrijd nog een x`tje aan de delta peaker hangen (vlak voor de wedstrijd dus !!!). >>>

lees de eerdere posts !! >>

en toppen hem met en delta peak charger vlak voor de wedstrijd.
Je zal merken dat als je nog een x`tje peakt het stukken sneller gaat !!!

@ ron, daar was ik al een beetje bang voor. Ik dacht dat NiMh een dermate hoge mate van zelfontlading hadden (of men dat in ieder geval vaak denkt), dat cellen ompolen. Wat is dan de reden dat NiMh half (of helemaal) geladen weggelegd worden? Dat zal vast ook wel ergens in een FAQ of een ander draadje staan, maar als we het er hier toch over hebben...

@Faster:
Er zijn volgens mij zo goed als geen rijders die een geladen pack meenemen naar het circuit om m daar nog even te 'peaken', alvorens te gaan rijden. Misschien begrijp ik je wel helemala verkeerd (ik snap je laatste post ook niet zo heel goed), maar als je het goed doet, reken je de laadtijd zo uit dat je vlak voor de heat begint vol bent. Dus je begint niet met een vol pack, die j na een x-aantal dagen of uren nog een peakt, je begint vanaf 0 en pompt er dan zoveel mogelijk mAh in, als ie klaar is gooi je m direct in de auto, want dan staan de anderen al op je te wachten

Zie ook de draad die Frans Heinsbroek hierover gestart is.

FASTER->you zei:
wat ik dus bedoel is dat ze hem geladen weg leggen en waarom dat maakt mij dan even nie uit maar het gaat erom dat ze dus een "vers" pakketje nemen en hem vlak voor de wedstrijd nog een x`tje aan de delta peaker hangen (vlak voor de wedstrijd dus !!!).

Dan moet je toch beter opletten ben ik bang.
Een accu gaat 3/4 tot 1 uur van tevoren leeg aan de lader en gaat daarna gelijk in de auto.
Als je daarna nog een keer moet repeaken doe je iets fout.

@Jaap, ik leg mijn accu's gewoon leeg (van een Robitronic traytje) weg, soms 1 maand of langer zonder negatieve gevolgen voor het pack.

@Vassago,

ik leg ze ook leeg weg, ook van een Robitronic-tray. Ik bewaar ze dus ook niet geladen, ik hoor alleen dat er mensen zijn die dat wel doen en ik vraag me dan af waarom ze dat doen.

Nauw, en bedankt, nu weet ik het ook niet meer! :lol:

moet je ze nu wel on niet geladen weg leggen?....

volgens mij maakt het allemaal niets uit.
ook niet als je ze geladen weg legt, een maand later weer meeneemt naar een race, en dan pas vlak voor de (((race))) nog eventjes na delta-peakt, euhm aftopt.

wie weet het beter?
vertel!, want accu's zijn prijzig en iedereen wilt er zolang mogelijk en veel plezier van hebben.

combinatie van levens duur en power!

vertel...

Ernst heeft een mooie FAQ geschreven over de NiMh-packs. dat kun je hier vinden. Daarin staat bijvoorbeeld dat je beter een pack 70% geladen weg kunt leggen dan helemaal vol, omdat de zelfontlading bij een volledig geladen pack groter is dan bij een deels geladen pack. Of het dan slim is om je pack helemaal leeg weg te leggen kon ik zo snel niet vinden. Ik doe dat vaak wel.

De vraag van Oscar ging echter niet over NiMh, maar over NiCad, daar heeft dezelfde Ernst deze FAQ over geschreven. Daarin staat dat een geladen NiCad ongeveer 1 mal in de 4-6 weken opgeladen moet worden. Als je langere tijd wilt opslaan, dan ongeladen.

NiCads heb ik altijd ontladen weggelegd met een weerstand erover.
En later zelfs volledig kortgesloten, dan hou je het meeste vermogen met deze accu's.
(Weet niet of het ook voor andere dan Sanyo's geld, en uiteraard op eigen risico)

Nee, aftoppen (wat een goor woord trouwens) is volgens mij niet psychologisch, je brengt de boel wel weer op spanning, maar die spanning houden de cellen niet meer zo lang vast.

Jaap J. zei:
Nee, aftoppen (wat een goor woord trouwens) is volgens mij niet psychologisch, je brengt de boel wel weer op spanning, maar die spanning houden de cellen niet meer zo lang vast.

En dat niet mer zo lang is volgens mij seconden werk.

Als je met accu's aan komt die een of meerdere dagen van tevoren geladen zijn zal het inderdaad weinig uitmaken.

Heb je en vers geladen accu die een kwartier te vroeg vol is kan je hem voor de race het best nog een keer peaken.

Sanyo 2400s presteren het best als ze op 5 of 6 A geladen zijn.

Vassago zei:
Sanyo 2400s presteren het best als ze op 5 of 6 A geladen zijn.

maakt het nog uit welke lader je gebruikt?

ik kan wel tot 5 ampere maar hoe veel win ik daarmee ?

het moet wel meer zijn dan 15 % anders is het de moeite niet,
ik neem aan dat de levensduur er niet op vooruit gaat.

Back