Stijgen bij meer gas

• Topicstarter Topicstarter Arno78
  • Startdatum Startdatum
Dan ben ik dus b0vengemiddeld getalenteerd.:) Dank u :)
Het is t0ch echt z0 dat ik gew00n ben gaan vliegen na uitgebreide inspectie van balans etc.
Dit natuurlijk z0nder verdere t0esch0uwers, want je weet n00it wat er gebeurt en w0rd ik 00k niet 0p de vingers gekeken.

Ik m0et t0egeven dat het best m0eilijk was in het begin, maar ik kan met tr0ts zeggen dat ik het g0ed heb gedaan z0nder schade.
Zelfs het landen ging t0ch prima v00r een eerste keer t0en.
Nu ik al een aantal keren heb gevl0gen gaat alles natuurlijk al makkelijker, want ik kan je zeggen dat de zender bijna uit mijn hande trilde van de zenuwen de eerste keer en dat werkt niet mee.

Dat het misschien 0nverstandig was kan ik wel ink0men h00r, z0wel v00r veiligheid als schade.

Deze 6,5 cc helim0t0r zat bij de charter in het pakket, dus dat z0u dat m0eten kunnen als dat fabriek af erbij zit.
Ik heb me inmiddels al wel aangemeld bij een vliegclub (vandaag) en natuurlijk neem ik dan wel wat lesjes, kan geen kwaad :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet je toetsenbord nakijken, het maakt een nul op de plaats van een o.

Normaliter zit de o tussen de i en de p.

Johan

Kl0pt, die letter d0et t pl0ts niet meer sinds eergister.
M0et even sh0ppen bij mediamarkt. :)
Intussen gebruik ik maar even de nult0ets. haha

Arn0, je bent m.i. een statistische uitzondering (ander woord voor 'mazzel), die onnodige crash komt nog wel vrees ik.
Zonder deskundige hulp en kritiek zul je nooit goed leren modelvliegen. Er is een verschil tussen 'boven blijven/achter je toestel aanvliegen' en 'vliegen'. En met 'vliegen' bedoel ik echt niet wedstrijdniveau.
Er zijn nog zoveel dingetjes die je niet weet, kleine dingetjes die je plezier nog behoorlijk kunnen vergallen. Met een ervaren vlieger erbij leer/hoor je dat tussen neus en lippen door. En als je niet weet wat je niet weet, zul je het hier ook niet vragen. Op jouw manier leer je het achteraf, als het al misgegaan is, via het forum: "waarom werkt dit niet (meer), waarom ben ik gecrashed" enz. Bij veel, zo niet de meeste clubs, wordt het vliegtuig technisch gekeurd, dat is in jouw geval niet gebeurd.

Gebruiker Roeland010 is een tikkie getalenteerd, een aantal forumleden heeft zich hier schriftelijk ingezet (lees: lichte dwang
icon_wink.gif
) om Roel aan de club, of deskundige wildvlieger te krijgen, in dit bericht beschrijft Roel wat er allemaal gebeurd zou zijn zonder ervaren hulp en instructie.

Laatst bewerkt:
Hall0 R0n,

Ik heb me intussen al bij een vliegclub 0pgegeven als lid, duurt even v00rdat ik een pasje enz. krijg, maar g0ed.
Dan ga ik les nemen 0m de kneepjes van het vak te leren van instrukteurs.
Ik wil namelijk 00k niks missen van de techniek van het vliegen :P

T0ch m0et ik t0ch echt zeggen dat het me g0ed afgaat en dat ik het t0estel al aardig kan laten vliegen h0e ik dat wil en dus niet m0et reageren 0p waar het t0estel mee bezig is.
Krijg er steeds meer schik in, nu n0g legaal vliegen 0p een clubveld.
Dat is t0ch veel t0egankelijker.

Gr0eten Arn0.

Ik snap niet waarom dr altijd zo op wordt gehamerd om naar een club te gaan. Het is wel beter dat geef ik toe en zo heb ik het ook geleerd maar laat mensen het lekker doen zoals ze het zelf willen... Het komt allemaal een beetje dwangmatig over en het lijkt alsof je een paria bent als je niet bij een club zit.

Ik snap niet waarom dr altijd zo op wordt gehamerd om naar een club te gaan. Het is wel beter dat geef ik toe en zo heb ik het ook geleerd maar laat mensen het lekker doen zoals ze het zelf willen... Het komt allemaal een beetje dwangmatig over en het lijkt alsof je een paria bent als je niet bij een club zit.

Bruno heeft het keurig verwoord, ben je het daar niet meer eens, dan ben je zelf onverantwoord bezig;)

Het wachten is op de eerste nieuweling die het wel even zelf zal doen en daarbij dusdanige schade of letsel veroorzaakt dat heel modelvliegend Nederland hier de gevolgen van zal ondervinden....

Persoonlijk begin ik er ontzettend de balen van te krijgen dat 8 van de 10 topics, wat het onderwerp ook is, deze kant op gaan. Kijk nou eens naar de titel van dit draadje: "stijgen bij meer gas". Kunnen jullie het daar niet gewoon bij laten?
Dank.

Hahahaha ja dat is wel zo... We dwalen altijd af...
Ik ben het met alle argumenten eens om wel bij een club te gaan en ik zou mensen niet anders aanraden maar dat gepreek altijd... Meestal is het na de 1e vlucht (poging) gebeurd en verliest diegene hopelijk rap zijn interesse in deze ECHTE hobby... De enkeling die het wel lukt op eigen kracht is wellicht getalenteerd genoeg...
Ken een spreekwoord erover: iedere piloot begint met een volle zak geluk en een lege zak ervaring: doel is om die zak ervaring vol te krijgen voordat die zak geluk leeg is...

Maar even goed; ik heb in mijn nog niet zo lange vliegcarriere al een paar x meegemaakt dat iemand die zn brevet had dingen deed waarvan je je afvraagt hoe dat goed heeft kunnen aflopen. Is het minder erg als zo iemand iets fout doet?

Is het minder erg als zo iemand iets fout doet?

Dat scheelt aanzienlijk ja, die persoon zal wél verzekerd zijn omdat hij bij een club vliegt, op een plek die daarvoor is bestemd en de gewenste vergunningen en verzekeringen heeft. De schade voor de modelvlieghobby op zich zal ook kleiner zijn als er een ongeluk plaatsvindt op een club, dan wanneer je dit vergelijkt met een ongeluk ergens op een parkeerplaats o.i.d.;)

Grt.

Ik wil elke beginner een goede start laten maken en ik geef daarvoor tips met bijbehorende argumenten. Club is voor mij niet het belangrijkst, deskundige advies, hulp en kritiek is de essentie.

Laatst bewerkt:
In het vervolg dan even beter opletten.

Ook echte vliegtuigen hebben een motordomping van een aantal graden EN zijstelling :yes:
Berto, ik weet dat jij met "echte" vliegtuigen werkt maar ik heb de zaken toch anders geleerd. En het gekke is ik heb dat op dezelfde vliegschool geleerd als waar jij werkt.
Destijds (1989/1990) heb ik gelest op de Rallye 150 en 160 en de Cessna 172. De motor had daarvan geen domping, de motor van de Rallye stond zelfs iets OMHOOG gericht. Dit was om bij problemen met het hoogteroer meer met de motor te kunnen doen zonder de snelheid erg hoog te laten oplopen. Tenminste dat was wat mijn instructeur mij toen verteld heeft. Helaas kan ik de beste man niets meer vragen want hij is, als ik het me goed herinner in 1993, overleden.
Zijwaards stelling hebben ze inderdaad wel, om het koppel van de motor te compenseren.

Laatst bewerkt:
He getver heb jij op een Rallye gevlogen??? dan heb jij toch niet gelest bij Ben Air he??

De Rallye is wat dat betreft een vreemde eend, bij de Cessna`s is het bijna 0 en de Pipers hebben wat meer domping.
Dit alles heeft natuurlijk ook weer te maken met model, vermogen, instelhoeken etc. dus er zullen altijd wel wat variaties zijn ;-)

Ja, ik heb gelest en gevlogen bij Ben Air. In totaal heb ik ongeveer 190 uur op de Rallye en ongeveer 110 uur op de Cessna 172 gevolgen. Helaas heb ik in 2001 m'n brevet moeten laten verlopen want ik kon het helaas niet meer betalen. Om het nu weer opnieuw te gaan halen zie ik ook niet zitten omdat het nu nog duurder is geworden en ik helaas niet meer verdien dan toen. M'n loon is wel omhoog gegaan maar dat zijn de kosten van alles ook dus ik heb niet genoeg meer (over) om deze wel heel mooie hobby weer op te pakken.
Vliegen er overigens nog Rallye's van "toen"? (PH-RNC, PH-VAR, PH-RNB, PH-AFG). Het waren toen al oude kisten maar ze vlogen nog prima, ik heb er NOOIT iets mee gehad behalve één keer bijna een bevroren carburateur. :schrik: Gelukkig op tijd herkent en met de voorverwarming op kunnen lossen.
Met de Cessna's heb ik wel een paar keer een probleem gehad. De eerste keer was volgens mij de PH-CBN. De benzine leiding vanuit de linker vleugel raakte verstopt zodat ik in brandstof nood dreigde te komen. Ik ben toen terug gegaan naar Budel en heb daar de rechter tank zo veel bijgevuld dat ik er zeker weten mee in Hilversum kon komen. In de lucht stond de brandstofkraan op BOTH dus de linker en rechter tank stonden zo met elkaar in verbinding. Ik zag het brandstof niveau in de rechter tank sneller dalen en in de linker stijgen. De communicerende vaten!
Ik dacht dus dat alles weer in orde was en om het uit te proberen schakelde ik over naar alleen de linker tank. Dat ging even goed maar opeens gesputter en verlies van motor vermogen. Snel terug naar de rechter tank en probleem opgelost. Zo verder terug gevlogen naar Hilversum. Veilig geland met ruim voldoende brandstof maar wel een probleem. Later bleek dat er iets in de tank zat wat de leiding verstopte. Door de communicerende vaten was dat uit de leiding gespoeld maar het was weer in de leiding terecht gekomen toen ik alleen op de linker tank ging vliegen.
Ook met de PH-GAW heb ik ooit een probleem gehad. Lekker naar Texel gevlogen maar toen ik terug wilde vliegen kreeg ik de motor met geen mogelijkheid gestart. De TD van de vliegschool daar heeft er naar gekeken en aan de ontsteking zitten rommelen waarna de motor wel wilde starten. Wel via externe power want de accu van het vliegtuig was leeg. Hoewel ik probleemloos terug ben gevlogen is die kist toen een vrij lange tijd buiten gebruik geweest want één van de magneet ontstekingen moest vervangen worden.
Van de derde Cessna waar ik op heb gevlogen was volgens mij de PH-TWY, daarmee heb ik op Hoogeveen een keer een vastgelopen rem gehad. Na de landing wilde ik de baan af taxiën maar ik ging alleen maar rechtsom. 8O Helaas is de baan toen bijna een uur gesloten geweest omdat eerst de rem weer losgemaakt moest worden voordat het vliegtuig de baan afgesleept kon worden. De TD van de club daar heeft dat probleem netjes opgelost en ik kon later weer veilig en zonder problemen terug vliegen naar Hilversum.
Chips, dit gaat wel heel erg :offtopic:. :oops:

Laatst bewerkt:
Back