Stiletto bouwproject van Corvidae.net

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jorrit, 5 feb 2006.

  1. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoi jorrit..

    Ik heb zelf goeie ervaringen en ook ervaringen gehoord met de 7x6W van apc inderdaad. Roland raad zelfs de Bolly props af.. omdat ze snel breken! ;)

    de electro vliegt erg leuk.. bij dit gewicht is het met motor uit net een zwever.. je moet echt op tijd je motor uit doen, anders ben je zo het veld weer over..

    Peter
     
  2. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Electro vliegt zeker leuk. Hier nog wat "inspiratie" voor de e-Stiletto.
    Vendetta video.

    Groeten,
    Marc
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Nieuw probleem gespot trouwens. :nosmile:

    Had wat APC 7x6w propellors mee laten komen toen ik toch al bezig was met bestellen. Maar wanneer de spinner backplate en propellor zijn aangebracht, is er geen schroefdraad meer over voor een propnut.

    Maar eens kijken hoe we dit weer op gaan lossen. Op de spinner backplate valt met wat freeswerk zo'n 2mm te winnen, maar dat is nog lang niet genoeg om een propellor veilig op z'n plek te houden bij 30.000rpm. Heb je net 2 gangen draad te pakken. 8O
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan doe je dat net als wij (de F2B-guys) als we een extensie (krukas-verlenging) gebruiken.
    Dan verdwijnt het draadeind ook in de propnaaf.
    De propnut wordt vervangen door een buismoer, een stukje pijp dat van binnen dezelfde schroefdraad heeft als de oorspronkelijke nut.
    De prop wordt opgeboord/geruimd naar de buitendiameter (bij ons meestal 8 mm). Soms wordt zelfs het gat in de spinner backplate naar deze diameter vergroot.
    Het losse puntje van de spinner heeft een kort stukje draadeind, dat voor in de buismoer schroeft.
    Klaar....

    Wij hadden tussen deze 'nut' en de prop vaak messing schijven geklemd zitten (bij wijze van onderleg ring) die dienden als trimgewicht. Oplopend van 5 tot 35 gram.
    Ik heb in mijn turquoise kist zelfs zo'n nut zitten van tungsten (wolfraam) (SM = 19,25), en de spinner zit vol met messing. Anders lag het zwaartepunt te ver naar achteren, rekenfoutje bij het ontwerpen.... :oops:
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oké, dat klinkt wel als een goede oplossing! :) Heb je daar een foto van toevallig?

    Wel jammer dat we er nu pas achter komen, anders had ik op school even snel wat busjes kunnen draaien.


    Je zou morgen ook golfclubs mee kunnen brengen naar het veld, deze zouden niet misstaan op de strakke grasmat die wij vanmorgen gemaaid hebben. ;)
     
  6. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    Is de Stiletto nog in productie ?
    Dacht dat ik ergens de mallen te koop zag staan...
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik denk dat ik na het werk morgen eerst even thuis een lekkere brunch ga genieten. (ben dan per slot van rekening al sinds 5.25 op....) . Omdat de windverwachting voor het eind van de middag goed is, ga ik dan even een paar testvluchten maken. Dan zal ik graag het resultaat van jullie 'op de knieen met het nagelschaarje'-actie komen bewonderen.

    Golf-clubs? Ik rij Renault, maar daar zijn volgens mij geen clubs van....
    [​IMG]

    Nu wel, weliswaar erg onscherp, maar you'll get the idea...

    Alles is hier gerefereerd aan een ST 60 V, dus je moet alles wel wat kleiner denken.
    Hier is de motor met de conventionele prop nut en washer
    [​IMG]

    Hier zie je een aantal buismoeren, gemaakt uit zeskant stafmateriaal (1x staal, 3x messing), draad aan de motorkant 1/4 x 28 en voorop M5
    Daarboven de messing trimgewichten, die de plaats van de propwasher innemen. Rechts een tweezijdig met schuurpapier beplakte messing ring, die tussen de motor en de prop-of spinner achterkant komt, blijft de boel bij backfire toch vast zitten.
    [​IMG]

    Hier een 3 delige 2" spinner, handgemaakt door -ik geloof- Armand Kuenz uit Frankrijk. Ik zou ze nu bij Randy Smith http://www.aeroproduct.net (onder PA-engines) halen.
    [​IMG]

    Hier in onderdelen. Front-end schroeft in de buismoer...
    [​IMG]

    Back plate op z'n plaats. Wordt uiteindelijk gecenteerd door de -8mm rond- buismoer
    [​IMG]

    Van opzij:
    [​IMG]

    De complete unit voor het vastschroeven. Hier met een (naar 8mm opgeboorde) normale propwasher.
    [​IMG]

    En zo ziet het eruit als je de spinnerbody er tussen zet:
    [​IMG]
     
  8. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Bruno, mooie oplossing, maar eigenlijk vind ik het toch wel heel erg raar dat heren fabrikanten blijkbaar niet erg ver nadenken over de toepassing van hun motortjes. Een wat langere krukas met wat meer schroefdraad zou toch ook praktisch zijn toch?
    Hallo daar! Luistert er ook een fabrikant mee?
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vanmiddag even de stuurstangen gemaakt. De enige speling die nu nog voorkomt op de ailerons, is de speling op de servotandwielen. :)

    [​IMG]
     
  10. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Geen verzonken schroeven?
     
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Nee, was geen ruimte voor. Het klepje is maar 1mm dik en de servo zit overal dicht bij de randen. Het zou eventueel nog wel kunnen, maar grote kans dat het klepje erg zwak wordt.
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Jammer dat de triplex ligger niet doorloopt tot net na het servoluikje. Nu heb je immers een een breuklijn gecreerd na de ligger.... (omdat het servo-bakje ook een verzwakking is natuurlijk)


    Wel erg degelijke aansturing idd zo! minimale speling, en ook nog wat mechanisch te verstellen. :D
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Tja, we hebben het niet altijd voor het zeggen natuurlijk. :)


    Maar ondertussen heb ik even een mooi idee bedacht om het probleem met de spinners op te lossen. Simpelweg door de propnut aan te passen en de propdiameter te vergroten. APC laat dit ruimen toe tot 8.5mm, en dat is precies wat wij gaan doen. Moet alleen nog even kijken of ik het aanpassen zelf kan doen op mijn oude school, of dat ik een bedrijf vraag om het te modificeren. Mocht het niet veel kosten, dan kies ik voor de laatste optie. Dan is het zeker goed, en het materiaal van de propnut is érg hard en daarmee ook minder gemakkelijk te bewerken.

    Oude situatie: niet passend:
    [​IMG]

    Nieuwe situatie: wel passend.
    [​IMG]

    Het 1/4"x28 zit 8mm op de krukas.
    [​IMG]


    Moeten we alleen op zoek naar een nieuw boutje om de spinner vast te zetten. Deze is nu te kort. ;)
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is dus wat ik al beschreef..... :lol:
    Onze props zijn 8 mm inwendig.
     
  15. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Oké, dan zitten we toch op één lijn. ;)


    Ben overigens met spuiten begonnen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ga jij voor de woestijn-camouflage kleur?
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    wat bruno beschrijft heb ik inderdaad ook gedaan.
    heb er geen foto's van.. heb zelf ooit laten draaien door iemand..

    Frodo.. mallen waren te koop.. nu niet meer.
    heel selectief word hij nog wel geleverd dus. ;)

    peter
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Nee, komt door het licht. Heb daar al wit en zilver gespoten. Daarna ga ik het rode vlak aanbrengen, daarna ga ik beginnen met de zwarte blokken af te plakken en spuiten. De onderkant van de vleugel is inmiddels al rood. Hier komen de zwarte accenten terug of wederom een vlag.

    Maar eerst de verf goed laten drogen alsvorens ik begin met afplakken. Anders komt het straks mee tijdens het lostrekken.

     
  19. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Jorrit, ben heel benieuwd hoe je dit ervan af gaat brengen met de spuitbus...
     
  20. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Ja, ik ook wel uiteindelijk. ;) Maar tot nu toe best aardig, al is het natuurlijk iets grover dan met airbrush natuurlijk. Had geen kwastplamuur gebruikt en ook geen filler, hoefde alleen primer te gebruiken werd mij verteld. Maar toch houd je dan pinholes in je verf. Echter na 3 lagen om fatsoenlijke dekking te krijgen verdwijnen deze gaatjes en er gaat nog blanke lak overheen. De onderkant is rood, alleen zie je toch de ligger doorschijnen bijvoorbeeld. Heb geen behoefte om deze nog eens extra te spuiten, is weer allemaal gewicht. Dus laat dit voor wat het is.

    Was €123,50 kwijt voor de spuitbussen voor de Stiletto en Blizzard. Ja, want die wordt ook nog gespoten nu de garage is omgetoverd tot spuithok. Metallic zilver, metallic blauw, rood, wit, zwart, 2x blanke lak en primer.
     

Deel Deze Pagina