stilzetten klapprop bij regelaar zonder rem

• Topicstarter Topicstarter rumble
  • Startdatum Startdatum
R

rumble

Guest
Mijn zelfbouw electro zwevertje van 1600mm +/- 500gr. en speed 400 motor heeft een regelaar zonder rem. dit heeft als gevolg dat de klapprop niet stil te krijgen is. Pas na drie stevige overtrekken klapt ie in zoals het hoort. Dit kost echter zoveel hoogte dat het beter is om hem te laten draaien. Is hier een simpele oplossing voor??

Een zelfde probleem zou er moeten zijn als je een motor switch (aan/uit) gebruikt, toch?

Ik heb al elastiekjes om de bladen geprobeert maar die kunnen het toerental niet aan en werken niet.

1600mm, +/- 500gr

afb6819.jpg

Niet zo moeilijk toch.
Een tweedehands regelaartje kopen dacht ik.
voor 15 euro heb je wel zo'n dingetje

Hallo.....

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een grotere zwever.....
Ik heb de schroefjes van de propbladen iets losser gedraaid waardoor het "scharnier"iets lichter liep en de bladen makkelijker inklapten :wink:

gr Gert

rumble zei:
...regelaar zonder rem. dit heeft als gevolg dat de klapprop niet stil te krijgen is....... Is hier een simpele oplossing voor??

Sorry hoor, maar wat voor antwoord anders dan "regelaar MET rem" verwacht je hier eigenlijk?
Reden dat er regelaars met rem zijn is dat dit de eenvoudigste oplossing is.
Ook bij motorswitch die vroeger gebruikt werd zat een rem die bij motor uit de motoraansluiting kortsloot (verleden tijd, want dis is oude troep)

Ter info: Bij een draaiende prop is de middelpuntvliedende kracht op een blad veel (10 x) groter dan voorwaartse kracht (of achterwaarts met motor uit).

Ik dacht dat dit op oude regelaars altijd gebeurde doormiddel van onder andere een flinke schotky diode? Dan is het misschien mogelijk dit tussen de regelaar en de motor in te bouwen?

Mark

Nee. Re, is motor kortsluiten met fet (vroeger met relais of microswitch contact).
Skottky diode (in sper over de motor) is voor extra ontstoring. Deze functie zit normaal ook al in de regelaar.

Harold zei:
rumble zei:
...regelaar zonder rem. dit heeft als gevolg dat de klapprop niet stil te krijgen is....... Is hier een simpele oplossing voor??

Sorry hoor, maar wat voor antwoord anders dan "regelaar MET rem" verwacht je hier eigenlijk?
.

Natuurlijk is alles te koop. Maar misschien zijn er nog creatieve mensen die een oplossing zoeken voordat er naar de winkel gerent wordt.

Maar inderdaad kortsluiten van de motor is de enige manier. De tegen EMK zogt voor de remmende werking. Het is zelf te maken maar het is riskant. Dus toch maar naar de winkel dan..............

Een goedkoper alternatief zou kunnen zijn een extra servo die een blokje rubber tegen de prop drukt tot ie stil staat. Helaas kan ik die niet kwijt in de romp.

Maar in iedergeval, bedankt allen. Experimenteren is LOL.

Tegen de wind in vliegen, gas dicht en overtrekken. Het model valt dan stil, en de prop bladen vouwen terug. Dit werktte bij een heel klein klappropje aan de helling vrij aardig.
Misschien gaat met de wind mee vliegen wel beter (prop wordt geremd/minder aangedreven), maar dat heb ik nooit geprobeerd op de helling ;)

Een regelaar met rem is inderdaad de makkelijkste en lichtste! oplossing.

Wind mee en wind tegen maakt niets uit.
In de lucht heb je met lucht snelheid te maken.
Je vliegt altijd met een bepaalt kilometer per uur in de lucht.
Maakt niet uit of dit wind mee of tegen is.
Alleen wij zien het anders, omdat wij op de grond staan.

En een extra servo lijkt mij niet slim, omdat die vaak duurder zijn dan een tweedehands regelaartje

[quote="rumbleNatuurlijk is alles te koop. Maar misschien zijn er nog creatieve mensen die een oplossing zoeken voordat er naar de winkel gerent wordt.[/quote]

Je zou kunnen proberen om een P-channel FET over de motor heen te zetten en deze te laten aansturen door de N-channel FET.
Zet wel over de gate van de N-channel een condensator zodat de P-channel vertraagt opengaat als je het *gas* van de motor neemt.
Andere oplossing is om er goedkoop e1n zelf te bouwen.

Nou ik op zoek naar een tweedehans regelaartje van ongeveer 15A.

Niet te vinden......... tenminste niet waar ik gezocht heb.

Waar zouden die dan te vinden zijn?

Back