Stinson Reliant van Marutaka vliegt weer (BosModelAir, Chrashed)

Heb ik ook aan zitten denken maar dan wordt het geheel vrij slap.

Tevens krijg je dan, denk ik, nog te weinig luchttoevoer naar de motor toe omdat deze dan toch nog geblokt wordt door 2 dummy cilinders.

Het zou misschien wel kunnen maar dan zou ik "baffles" moeten maken de de lucht echt naar de motor geleiden.

Ik hou momenteel maar even de werkwijze van Top Flite aan want zij zullen het wel getest hebben.

Ik denk als het voldoende was geweest om het materiaal tussen de cilinders in te verwijderen dat zij dat dan wel aangegeven zouden hebben omdat dat toch meer schaal is voor hun modellen.

Laat ik maar even op safe spelen en hun aanwijzingen aanhouden.
(mits er iemand ervaring meeheeft dat het wel kan)

Groet,
Berto.

... maar dan wordt het geheel vrij slap.

Tip/idee; als je alle ruimtes tussen de cylinders hebt weggesneden kun je de ster op een balsa plaat leggen van 4-5mm dik, rondom uittekenen en uitzagen. Die balsa ster lijm je weer achter op de ABS versie, dat zal voldoende sterkte geven en niet zo gek veel gewicht toevoegen. Ik denk trouwens dat die balse versterking zowiezo niet slecht is, je weet hoe ABS kan gaan scheuren in een antal jaren met toevoeging van brandstof..... :cry: , nooit meer goed te lijmen daarna. De balsa moet natuurlijk wel effe brandstof bestendig gemaakt worden. Om het helemaal mooi te maken kun je eventueel een fijn gaasje achter de ster plakken (± 2 mm) en deze zwart spuiten, hoopjes luchtkoeling en je kijk niet direct de lege motor ruimte in. (Afgekeken bij enkele WK schaal freaks)

Groet,
Gerald

Hee Gerald,
Tip/idee; als je alle ruimtes tussen de cylinders hebt weggesneden kun je de ster op een balsa plaat leggen van 4-5mm dik, rondom uittekenen en uitzagen
Zo beschrijft Top Flite het ook en misschien had ik iets duidelijke moeten zijn.
Het slappe verhaal ging over het feit dat uitgesneden cilinders minder sterk zijn dan een komplete schijf op de Dummy motor.

Het gaat denk ik meer om het feit of de koeling van de motor wel voldoende is bij het toepassen van uitgesneden cilinders (het staat wel mooier).

Als je 2 dummy cilinders verwijderd dan krijg je een soort van geforceerde koeling die rechtstreeks naar de motor loopt.

Bij het uitsnijden van de dummy cilinders is de koeling veel minder effectief omdat de cilinders een deel van de koellucht blokkeren en om de dummy cilinders moeten verbuigen voordat de koellucht bij de motor aankomt.

De overige koellucht zal geeneens bij de motor komen en direct aan de achterzijde van de motorkap er uit stromen omdat de motorkap rondom een vrije opening heeft en dus niks zullen koelen.

Op deze wijze zal de koeling dus minder zijn (mijn logische beredenering).

Ik ben dus een beetje bang voor een mindere koeling met de mooie methode (of ik moet "baffles" gaan toepassen maar da`s een hoop werk meer :( ).

Maar misschien heb ik het mis, dan hoor ik het graag.

Greetingz,
Berto.

Leuk project zo, weer wat kennis op gedaan over sterdummy's en gaas!

wat bedoel je precies met baffles? iets van geleiding van tussen de dummy-cilinders naar de cilinder van de motor?

pieteralje zei:
wat bedoel je precies met baffles? iets van geleiding van tussen de dummy-cilinders naar de cilinder van de motor?
Yep.

Als ik de cilinders uit zou snijden en zoveel mogelijk lucht naar de motor wil sturen zou ik de lucht daarheen moeten leiden en hier zorgen de "baffles" voor (wist niet zo snel een nederlandse goede benaming :roll: ).

Maar wat Gerald zei over dat gaas is ook we een optie.

Grt,
Berto.

En even met de prop ervoor zite het er zo uit:
stinson73.jpg

Vandaag moet ik weer werken :( dus ik neem de Stinson maar mee :) eens kijken of ik nog wat kleine klusjes aan de kist kan doen :wink:

Het einde is nu echt in zicht.

Greetingz,
Berto.

Door het slechte weer van vandaag werd er niet gevlogen en kon ik dus redelijk wat aan de Stinson doen.

Hier een paar foto`s van de kist zo goed als vliegklaar:
stinson74.jpg

stinson75.jpg

stinson76.jpg

stinson77.jpg

Een maiden volgende week moet haalbaar zijn.

Grt,
Berto.

Ik zou alleen de cilinders nog schilderen en de motorkap gwewoon wit laten, past beter bij de witte voorlijsten. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk. Ben benieuwd naar de maiden.

Hye Phoenix,

De cilinders worden zeker nog geschilderd en voorzien van klepstoterbuizen en onstekingsbedrading :wink:

Natuurlijk moet er ook nog even de koelluchtopen(ingen) worden gemaakt.

De motorkap wit laten is ook een optie, zoals je al zegt zou dit goed passen bij de witte vleugelvoorlijsten :)

Mhhh, weer iets om over na te denken.

En de maiden wordt natuurlijk weer gefilmd door Onno dus de verrichten kunnen jullie daarna weer hier (en op BosModelAir zien) zien.

Greetingz,
Berto.

Berto, ik ben het met Phoenix eens. Als je die foto's zo ziet, misstaat het helemaal niet. Je zou juist denken dat het zo hoort. Gewoon zo laten dus. Maar ja, het is uwer kist natuurlijk.

Hee Arvid,

ik denk dat ik de meningen van de lezers maar eens ga toepassen.

Het misstaat zeker niet en het scheelt weer wat werk.

Ik hoop dat zaterdag de maiden nog doorgaat maar ik geloof dat Onno niet kon :evil: dus dan moet het weer even wachten :(

Kan ik ondertussen de Dummy motor alvast klaar maken :)

Grt,
Berto.

En de flaps klaar om (na uitlijning) definitief vastgezet te worden:
stinson78.jpg

stinson79.jpg

Grt,
Berto.

De Stinson afkrijgen dat gaat wel lukken :yes:

Maar nu werkt m`n zender even tegen. De akku heeft èèn kapotte cel, de laatste keer dat ik was gaan vliegen vond ik al dat de spanning sneller zakte dan normaal.

Afgelopen weekend de akku eens proberen te laden maar de spanning kwam niet boven de 9.2 V uit terwijl die normaal 10.6 V is na het laden.
Akku verwijderd even de cellen apart gemeten en ja hoor, 1 kapotte cel :evil:

Gelukkig is m`n zender het blijven doen want op net zo`n manier heb ik in 2001 m`n Top Flite P-51d gecrasht :(
Toen stopte 1 zo`n beschadigde cel er ineens mee terwijl ik in een bocht zat naar het veld toe.
Daar ging de Mustang Nose first hard de grond in :schrik:

Maar niet getreurt hij staat (nog steeds) op de bouwtafel.

Maar even terug naar de Stinson.

Ik heb net bij Conrad een nieuwe zender akku en veel meer klein spul besteld en hoop dat dat morgen binnen is zodat ik in ieder geval kan gaan vliegen dit weekend.

En of de Stinson meegaat is een beetje afhankelijk of Onno meegaat :?

Grt,
Berto.

Hoi Huib,

Het wordt zeker wel wat maar met het naderen van het weekend vrees ik steeds meer dat ik het niet helemaal ga redden.

Maar we gaan zeker niet haasten, dan maar een week later :wink:

Grt,
Berto.

Da`s ook een hele mooie Stinson en een maatje groter:)

Hier alvast het aanbrengen van de stoterstangbuizen.

De Dummy motor zoals geleverd door Top Flite:
motor1.jpg

De gaatjes geboord waar de "buizen" in gaan:
motor2.jpg

De helft van de "buizen" gemonteerd:
motor3.jpg

En alle stoterstang buizen op hun plek:
motor4.jpg

motor5.jpg

Morgen weer een dag.

Grt,
Berto.

Uhhhhh, je ging toch een cylinder weg halen? Waarom heb je dan alle cylinders van stangen voorzien? Verder wordt het natuurlijk op de voet gevolgd. Jammer dat er van alles tegen zit.

Back