Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Draadsnijklokje is trouwens enkel nuttig als je héééél lange schroefdraad moet snijden.

    Dirk
     
  2. [Luitjes,

    Jawel, er zijn vorderingen :D. Nadat ik een bizar stukje (trapeziumvormig) gekregen aluminium had ingespannen, aan "het vierkant maken" geslagen, of, in casu: gedraaid

    [​IMG]

    [​IMG]

    hierbij ben ik erachter gekomen dat het niets uitmaakt of je nu steeds van buiten naar binnen eraf draait (X-as) of langs de Z-as (zie hier ook de inmiddels opgedane progressie qua terminologie. Vind ik best wel goed van mijzelf, al zeg ik het zelf) :p.

    En ik heb mij vergist ..... natuurlijk :(.

    [​IMG]

    Het stukje moest 29 mm lang worden maar ik heb de tussen de poten van de schuifmaat afgetekende lijn mee weggedraaid i.p.v. deze laten staan ;) en dan is het dus 1 mm te kort.

    Maakt niets uit, maak ik het sierrondje 3 i.p.v. 4 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar hoe nu verder ..... moet ik nu eerst het zuigergat boren, daarna het sierrondje en dan verder afdraaien (van 4 zijden d.w.z. alles behalve de kopse kanten) naar de juiste maat of moet het anders? En zo ja, hoe dan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je nu afgetekend en op het streepje gewerkt?
    Probeer de volgende keer een zijde glad te maken.

    Daarna ga je aftekenen (eventueel)
    Span daarna het werkstuk juist in dat de gladde kant in de klauwplaat zit.
    en ga je de kant glad maken waar er een hoop af moet.
    Als die zijde ook glad is meet je het geheel op.
    Verminder die waarde met de waarde die het moet worden en je hebt wat er af moet.
    Zet de nonius op 0.00 en probeer nu zoveel af te nemen dat je op een heel getal uitkomt.
    Stel je moet naar 12.00.
    Van 13.456 probeer je te vermaken tot 13.45
    is het 13.448 geworden corrigeer je afname en probeer 13.44 te krijgen, zet je nonius weer op nul.
    Uitgaande van honderdsten ipv duizendsten is een stuk makkelijker werken.
    Daarna is het makkelijker, draai daarna zoveel af dat je op een tiende van de gewenste maat zit en meet dan nog eens op, corrigeer je afname, of draai gewoon het laatste tiende ook af.
    Alles met beleid en zeker in het begin heel veel meten ter controle.

    Bij diameter draaien : houd er rekening mee dat als je je nonius 0.1 verdraaid, je diameter wel meteen 0.2 kleiner wordt.

    Ik hoop dat doorkomt wat ik bedoel.
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hoy GEA.
    leg mij dat eens uit, bij het draadsnijden op mijn myford ML7 kun je zonder gebruik te maken van het desbetreffende draadsnijklokje weinig beginnen,of het nu korte of lange draadstukken zijn en dat is al 80 jaar zo!

    Groeten

    fanaat Sjef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mrt 2014
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een emco 8 heeft helemaal geen klokje, ik heb daar ook draad op gesneden.

    Geen idee wat ik met dat klokje zou kunnen.

    Kan je daarmee de slotmoer wel lossen en dan met dat klokje de juiste gang weer vinden om in te koppelen soms?
    Dan kan je bij heeeeele lange draad wel heel veel snellere met de beitel weer naar het begin.
    Anders moet je de hele schroefdraadlengte achteruit draaien met de hoofdspil.
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Zo te zien wordt er al volop gedraaid, niks mis mee maar een schuifmaat gebruiken voor het aftekenen is wel een beetje bizar,dit is meet-gereedschap!
    Hopelijk is het cilindertje wat je aan het draaien bent een afteken en draai-oefening, ik wil je niet ontmoedigen maar hier is mijn gedachte, dat er te veel naar het eindresultaat van het desbetreffende model gewerkt wordt!
    Begin zoals ik je adviseerde met het zelf slijpen van je draaibeiteltjes en zet dan een stukje Pb ijzer in de drieklauw en ga hiermee oefenen, ook het eerste vlakje op dat stukje aluminium probeer dit met de vijl in de bankschroef vlak te maken, i.p.v.op de draaibank kost wel tijd maar hier heb je voorlopig meer aan dan te praten over X-Y-Z assen, bij mijn ML7 zit de Z as er nog niet op.
    Heb je nog rond staal nodig, ik heb hier nog wel rond staal liggen, dan kun je oefenen zoveel je wilt!

    groeten fanaat Sjef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    We hebben het hier wel over een myford ML7 en hiervan is de leidspil inch maat 8G.per1' , dus is de draadsnijklok heel hard nodig, ook makkelijk bij de bediening, bij mijn myford super ligt het anders,deze is voorzien van een nortonkast en is de leidspil metrisch, dus ik wil mijn draadsnijklokje voor geen geld kwijt!

    Groeten
    fanaat Sjef
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1. nee! het ging over een draadsnijklok niet over het type bank.
    2. wat doe je daar dan mee?
    Ik kan namelijk draadsnijden op een draaibank zonder zo'n klok.
     
  9. goedenavond Luitjes,

    Alleen nu het volgende:

    het blokje is dus 'te dik' daar moet van twee kanten nog wat vanaf.

    - moet dit eerst?
    - of eerst gat voor de zuiger maken?
    - en daarna de zijkanten glad maken( (voor de aansluiting op het steuntje?)
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik zou eerst de buitenkant pasmaken (omdat je geen freesmogelijkheid hebt)
    Dan pas het gat er in, eventueel met latoenkoper tussen het aluminium werkstuk en de klauwen tegen het beschadigen.

    Zeker omdat de wanddikte klein is, lijkt het mij niet handig om met een prachtig rond gat nog een ruwe bewerking daarna te moeten doen.
     
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Nu ik dat van jouw hoor Baggeraar vraag ik mij ook af waarom heeft de Myford-fabriek die draadsnijklokjes gemonteerd.
    Ik zo zot om die stomme klokjes met het draadsnijden 65 jaar te gebruiken, vanaf morgen"zonder" klokje", nooit te oud om te leren zeg ik maar, einde verhaal voor mij wat betreft "draadsnijklokje" en wel bedankt voor het advies!
    Groeten fanaat Sjef.
     
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Sjef
    De bedoeling van een draadsnijklokje is wanneer je de slotmoer op een bepaalde plaats opent en je de slede verplaatst kan je nu het slot terug inschakelt wanneer de klok op dezelfde positie staat. Je zit dan opnieuw in de juiste positie ( gang ) van je draadspindel. Oei , wat een moeilijke uitleg.
    Je moet de bank dus niet achteruit laten draaien om tot het begin van de te snijden draad te komen. Handig als je b.v.b. een spindel draait van 30 cm .
    Tijdwinst is de bedoeling van zo een klokje.
    Enfin , zo heb ik het toch geleerd op school , meer dan 40 jaar geleden .
    Dirk
     
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    O ja , nog vergeten , een myford super 7 of ML 7 heeft nooit een metrische spindel.
    Enkel een ML10 heeft er een.
    Als je een handwiel staan hebt op je spindel zal je zien dat er "gefoefeld" is met de verdeling. De laatste verdeling voor de "nul" is in 11 verdeeld i.p.v. 10.
    In de "metrische " schroefdraad die je snijdt zit trouwens een kleine fout. Te verwaarlozen maar ze is er. Als je die fout moet vermijden , b.v.b. voor een spindel die moet dienen om de tafel van een freesmachine te verplaatsen , zal je een tandwiel van 127 tanden moeten inschakelen in je wisselwielen. Niet mogelijk bij een nortonkast!!
    Laten we hier niet te ver op in gaan , Peter heeft het al moeilijk genoeg!!
    Dirk
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dirk,
    Laten wij inderdaad het Peter niet moeilijker maken als het al is, maar ik wil wel even terugkomen op het metrische draad-snijden op de myford ML7.
    Kijk op de roze lijst die hiervoor geplaatst is door mij, en zie dan dat i.p.v. het 127 tanden wisselwiel hiervoor ook de 2 st. 21 tands wisselwielen gebruikt worden, deze gebruik ik altijd, ook dan kan het schermkapje erop terug gezet worden!
    groeten fanaat Sjef
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dirk, bedankt.
    Jij geeft tenminste wel uitleg.
    Ik had al het idee dat het daarvoor zou zijn, maar als je nooit zo'n klok hebt gebruikt is het natuurlijk maar gokken.
     
  16. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
  17. goedemorgen Luitjes,

    @ Dirk: dank voor je medeleven :D

    Ik ben eruit:music: ...... ALSen alleen maar in het geval dat ik in de toekomst ooit zou gaan overwegen draad te gaan snijden:rolling:, kom ik bij één van jullie op bezoek voor een bakkie leut en neem dan het te bewerken stukje mee, wat ik dan bij het 2e bakkie achteloos op tafel leg en onder de vraag: "zullen wij dat even doen?" komt dan vast alles in orde. :rolleyes:.

    @Thebigbozz: kan draadje niet openen. even opnieuw wellicht?

    Ga eens kijken of er alternatieven zijn voor latoenkoper





     
  18. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Het ziet er naar uit dat hun site down is.
    Later maar weer proberen...
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Mark

    Ik heb enkel uitgelegd waar zo een klokje voor dient , niet hoe het te gebruiken.[​IMG]

    Een van mijn klokjes heb ik overigens aangepast zodat ik de beweging van het bed kan aflezen. Echt een een aanrader om het te veranderen.
    Vééél meer plezier van dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
    Ga vanavond ( na mijn werk) zien of ik er een foto kan van plaatsen.
    Dirk
     
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zo heb ik een van mijn klokjes veranderd , nu kan ik de dwarsbeweging van de slede aflezen. De verdeling is weliswaar tamelijk grof. één streepje is 1 mm. Er zit een verdeling van 52 streepjes op. Dit geeft een fout van 0,2mm per 52 mm verplaatsing. Voor dat doel is dat geen enkel probleem.
    Dirk

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina