Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Stirling:

    Luitjes,

    @fanaat: het gaat mij niet om de cilinderlengte, deze is 'vast' en wel 30 mm.
    Het gaat mij om de lengte van de zuigerstang (als die belangrijk is). ik kom dus op 48 mm uit.
    Is dat correct?

    Met de + 2mm bedoel ik, omdat ik alles gemeten heb vanuit het hart EN gemeten vanuit het hart, ik de onderkant van de zuigerstang dan gelijk krijg met de rand van de krukaswang, wanneer deze in de onderste stand staat; lijkt mij mooi(er).

    [​IMG]

    En ondertussen ook nog wat boekjes aangeschaft.

    [​IMG]

    Heel leerzaam maar men gaat er wel vanuit dat je heel veel gereedschap zelf maakt. (dat je daarvoor dan ook de nodige ervaring en gereedschap moet hebben, daar schijnt men niet echt bij stil te staan)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter , is de zuiger vol materiaal en aan de onderkant draad ingetapt ? Indien ja dan kan je makkelijk lengte drijfstang berekenen want je geeft zelf de maat op van hart krukpen in de bovenste stand tot bovenkant zuiger = 48 mm , dan moet je de lengte van de zuiger aftrekken van 48 en de lengte van de draad die aan de bovenkant drijfstang komt (die nodig is om in de zuiger te draaien) terug bijtellen en dan heb je toch de lengte van de drijfstang tot het center van de kruktap .

    Groeten Jef
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    wanneer volgens de schets de maat bovenkant zuiger tot het hart van de krukpen in de bovenste stand 48 mm.is dan is dat de maat tot het hart van de krukpen en moet er natuurlijk wel de helft van het complete krukaslager erbij geteld worden,overigens moet er ook volgens de schets boven de zuiger een ruimte zijn voor de stoomtoevoer,dus die maat gaat er weer af en dan heb je de totale lengte van de complete drijfstang met zuiger.
    De schets is niet maatvoerend natuurlijk, maar hiervan uit kun je wel volgens je eigen idee een eenvoudig oscillerend stoommachientje maken.
    Met het afsteken van messing en brons lukt het nog niet goed zie ik,gebruik hiervoor om te beginnen een praktisch vlakke beitel,maar dat geldt ook voor het boren!
    groeten
    fanaat Sjef
     
  4. Luitjes,

    @ Jef: de zuiger is 13 mm lang en uitgehold. Inclusief schroefdraad is de uitholling 13 mm. Na wat gereken en passen, ben ik uitgekomen op 45 mm lengte.

    Aan het draaien geslagen. Hierbij loop ik tegen een "probleem" aan.
    Wanneer ik aan het uiteinde bijvoorbeeld wil afdraaien of daar draad wil tappen, dan loopt mijn support tegen de spinole klem, zodat ik het uiteinde eigenlijk niet kan ondersteunen en dit terwijl de spinole maximaal uitgedraaid is. Het niet (kunnen) ondersteunen van het werkstuk, zie je direct terug in het draairesultaat, zie de 4e volgende foto, wat dus minder strak is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je krijgt dus wat gepruts ..... wat volgens mij ook anders kan, al ben ik er nog niet uit hoe.

    Ik ben aan het improviseren geslagen - met het automatenstaal wat ik eerst ingespannen had, werd dit niet zo strak gedraaid en brak dit uiteindelijk ook af, omdat ik eerst over de gehele lengte de juiste maat gedraaid had en toen pas de schroefdraad ben gaan tappen. Dit tordeerde blijkbaar toch teveel want het brak af daar waar de as overgaat in de wang. Vervolgens heb ik van een stukje messing eerst voorzichtig een schroefdraad getapt, waarbij ik een hoop vlees heb laten staan......

    [​IMG]

    ..... dit kon ik dan uiteindelijk wel ondersteunen, waarna ik daarna alles in dezelfde maat streek voor streek heb afgedraaid. Omdat ik aan de randen van de ondersteuning zit, zie je het werkstuk wel wat torderen/verschuiven als je teveel af wilt draaien.
    Uiteindelijk is dit het resultaat geworden na wat uurtjes noeste arbeid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Qua maatvoering lijkt het erop dat alles past. Nu gaatjes boren, asje maken en de luchttoevoer in orde maken.

    @fanaat: ik heb een afsteekbeitel besteld die ik aan de achterkant ga gebruiken, op zijn kop en met behulp van 'opvulplaatjes' à la de methode GEA.
    Zodra ik de beitel binnen heb, kan ik de cilinder op maat gaan maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Meedraaiend center aanschaffen. die zijn langer.
    Mooi werk Peter.

    Mijn Webster verbrandingsmotor is bijna klaar & het volgende word een rijdende stoomtram voor spoor 1 .

    gr. Barry
     
  6. Stirling: hetet, mooi & heel moeilijk

    @ Barry: die heb ik maar daar zit zo'n knobbel aan - maak wel een foto - welke dan maakt dat je support niet voldoende 'van je af kan', zodat dát dan weer het probleem is.

    Heb je ook een plaatje van de stoomtram?
    Hoelang denk je daar mee bezig te zijn of is dat min of meer vanzelf een meer jaren project?
     
  7. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Zoiets is onmisbaar Peter:
    HBM Machines

    Ik zal eens een foto maken.

    groetjes

    Barry
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Er zijn ook meedraaiende centers waarvan je de punt kan verwisselen [​IMG]
    En halve centers
    [​IMG]
    Groeten jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Luitjes,

    @barry:

    [​IMG]

    Zo zit het bij mij. Of ik moet de beitel heel ver laten uitsteken wat niet ideaal is of ik heb dus altijd een beginstukje verlies, wat ik ook weer af moet snijden, wat nog steeds niet echt werkt :(:mad:

    [​IMG]

    en van de andere kant gezien support/spinole
    [​IMG]

    @ Jef: dat wist ik niet. Op zoek naar zo'n ding
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Beitel verder uitsteken misschien ?

    Groeten jef
     
  11. Jef, gaat dat niet heel veel trillingen geven dan? Dan wordt het toch allemaal instabieler? Dat werkte namelijk niet op de kleine Emco die ik eerst had, vandaar dat ik het verder laten uitsteken op de Myford niet geprobeerd heb.
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Gaat wel lukken denk ik , een Emco Sl(etje) kan je niet vergelijken met een degelijke Myford , waarmee ik echter niets wil afdoen aan de kwaliteit van de kleine Emco

    Groeten Jef
     
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter
    Had ik geen beitelhouder gemaakt waar de beitel geplaatst is om de "kopse kant" van het werkstuk mee af te draaien?
    Als je die gebruikt en de beitelhouder 45° draait op de kolom , kan je zelfs met de punt tot tegen het center komen.
    Ik zie ook dat je de ronde kolom met de dikste kant precies naar voren geplaatst hebt.
    Het is de bedoeling dat het dikste gedeelte ongeveer 45° meer naar links wijst. Op die manier kan je de beitel houder draaien in een meer bruikbare hoeken.
    Als het niet duidelijk is moet ik er een foto voor maken.
    Dirk
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Zo zijn er totaal geen moeilijkheden om tot op het center te draaien,zet het bovensupport op 45 graden!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,je kunt het geloven of niet,het afsteken gebeurt hier op de myford's met een gewoon steekbeiteltje,dat normaal in de beitelhouder zit,
    Het probleem met het afsteken van diverse materialen zit meestal in de kunde van de draaier!
    Het begint al met de juiste steekbeitel voor het af te steken materiaal,ander belangrijk punt is het juiste toerental (snijsnelheid) voor het af te steken materiaal.
    Bij het afsteken van staal snij-olie gebruiken, en het afsteken moet wel met gevoel gebeuren.
    Probeer ook niet koper met een metaalbeitel af te steken want dat kost je gegarandeerd een beitel, hiervoor gebruik je een praktisch vlakke steekbeitel en nergens mee smeren.
    groeten fanaat Sjef
     
  16. Luitjes,

    Hier ben ik het volmondig met je eens ;) en niet alleen met jou maar met iedereen die deze stelling aanhangt trouwens :D.

    [/QUOTE]
    (........) ander belangrijk punt is het juiste toerental (snijsnelheid) voor het af te steken materiaal.
    [/QUOTE]


    Ik heb maar 3 snelheden op mijn Myford, 273, 487 en 870, volgens mij heb ik namelijk een 2 1/2 inch motorpulley.

    (terzijde: dat is ook de reden waarom ik zo zwaar aan het nadenken ben of ik ga frezen op de bank. Men adviseert dan (veel) hogere snelheden. Ik de boekjes - zie boven - ben ik hierover nog niets tegen gekomen, maar ik heb deze nog niet helemaal doorgenomen).

    Als ik afsteek, doe ik dat volgens Jef zijn tip, heel voorzichtig en wat ruimte creëren om te voorkomen dat de handel vastslaat.

    Als mijn nieuwe afsteekbeitel binnen is, ga ik het doen à la GEA, zijn tip, de beitel op zijn kop.

    Aan smeren tijdens steken heb ik nog niet gedacht. Ik smeer tot nu toe alleen tijdens afdraaien en dan nog alleen aluminium met spiritus.

    Vraag: Hoe komt het dat ik automatenstaal niet zo glad kan afdraaien? is dat kwestie van smeren?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2014
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter

    Kleine opmerking : je heb 6 snelheden op je ML7 !!

    Dirk
     
  18. Luitjes,

    Klopt Dirk,:yes: alleen had ik de "geared" niet genoemd.
    273, 487 en 870 ungeared; 47, 84 152 geared
    Ik draai nu op 273

    Iets geheel anders:

    IS MIJN DRAAIBANK WEL GOED :confused: :confused:

    [​IMG]

    hier valt te zien dat ik de support dus NIET naar het werkstuk kan draaien maar er alleen maar vanaf. Heel makkelijk voor conisch maar onpraktisch voor hetgeen bovenstaand is aangekaart
    [​IMG]

    omdat ik dacht dat het support misschien met een soort boutjes om te zetten zou zijn, de zaak losgehaald. Het is gefixeeerd.
    [​IMG]

    @Dirk: er zit inderdaad een beitelhouder bij die via de kopse kant kan draaien; maar dan kan ik niet ondersteunen met mijn centerpoint.

    Nog even wat gewerkt aan de cilinder, wat materiaal afgehaald vanwege gewicht (helaas 2 mm vermeten) en afgestoken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    De bouten zitten toch in T sleuven,
    Als ik naar de eerste foto kijk. doe de bovenste bout aan de rechterkant en de onderste links.
     
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    Even voor de veiligheid, laat de hoofdspindel van de draaibank met dit werk zoals het afsteken met een omgekeerde beitel nooit linksom draaien, wanneer nu de beitel hapt is het niet uitgesloten dat de klauwplaat loskomt met alle gevolgen van dien, plus heb je de kans dat de eventueel afgebroken beitel in de richting van de draaier wordt gelanceerd!
    groeten fanaat
    Sjef
     

Deel Deze Pagina