Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Remco: :D :pim:
     
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter
    De korte sleufjes dienen om de T -boutjes naar de andere kant van de sleuf te brengen zonder dat je ze helemaal moet losschroeven.
    Probeer maar een keer , die Engelsmannen waren niet van gisteren.
    Dirk
     
  3. Stirling:heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    allemaal dank voor de tips.

    Ben nog even aan het fröbelen geweest; heb de zuigerstang voorzien van een blind gat :eek:.

    [​IMG]

    Dat heb ik moeten doen omdat het boortje waarmee ik het gat in de eerste zuigerstang boorde, wegliep (en dus het gat niet goed werd. Ik had namelijk niet voorgeboord met een centerboortje omdat ik dacht dat 'het zo wel even kon' :(). Toen maar 'even' een nieuwe stang gemaakt.

    Vraag: Ik kon er niet teveel tegelijk afdraaien, je ziet het stangetje toch ietwat wegbuigen. Wat opviel, was, dat het netter draaide van links naar rechts (van klauwplaat af) dan andersom naar de klauwplaat toe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder was er een hoop gepiep terwijl ik draaide. Heeft dat te maken met:
    - de lengte van het werkstuk
    - de dikte (doorsnee) van het werkstuk
    - doe ik iets niet helemaal goed?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De beitel maakt geen krullen maar korte brokjes, daar is iets mis mee.
    Dirk
     
  5. Chapeau Dirk! :D

    de onderste (of linkse) is die van jouw, de oerbeitel
    [​IMG]

    [​IMG]

    nadat ik die van mij zeer kritisch bekeken had, ietwat bijgeslepen. Eén hoek was toch minimaal anders had ik het idee. Daarna twee halen over de wetsteen

    [​IMG]

    ook heb ik hem nog een fractie (nog geen haar) lager ingesteld t.o.v. center ....... met dit als resultaat :p

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    na het voorzichtig boren van wat gaatjes die haaks op elkaar komen,
    de bovenste twee openingetjes lijken gaatjes, zijn het echter niet.
    Is globale aanduiding met cviltstift.

    [​IMG]

    [​IMG]

    een nippeltje erin geschroefd, lucht eraan gehangen en .......

    :) hij doet het niet :confused: :mad: :rolleyes: .

    ik heb geen idee waarom niet. Ga alles maar eens nalopen.

    Wat een hobby ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  8.  
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De gaten staan zeker niet op de juiste plaats. Het "dammetje" tussen de twee gaten moet in elk geval meer dan 1,6 mm zijn. Anders heb je al een rechtstreekse verbinding tussen inlaat en uitlaat wanneer de zuiger in een van zijn dode punten staat.
    Dirk
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    het gaat nog niet jofel met het bouwen van de stoommachine zie ik,in elk geval hebben Frederik en Gea de oorzaak (één van) al verteld.
    Hoe is het mogelijk dat het nu toch nog een oscillerende stoommachine is geworden omdat je 6 mei mij schreef dat er geen h.o.h.afstand voor een scharnierpunt is omdat die wordt vastgeschroefd en de (lucht) stoom door de krukas komt?
    Bestudeer mijn tekeningen (zeker de schematische)van 25 mrt/ 2 en 24 april en maak dan op deze wijze ook een schets op ware grote van hetgeen je zelf nu hebt gemaakt dan zie je vanzelf wat er eventueel met het zelfontwerpen is mis gegaan,ik ben benieuwd!
    groeten
    fanaat Sjef
     
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het stoomketeltje is nu klaar, afgeperst op 9 bar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Ik ben aan de slag gegaan, in eerste instantie was het de bedoeling dat de lucht/stoom door de krukas zou gaan.
    "Maar opeens was het een geheel ander ding en zag het er gans anders uit", vrij naar een - volgens mij - Belgische conferencier :confused: :)

    Ik denk (een) de oorzaak gevonden te hebben :hammer: . Ben er nu over aan het nadenken of ik dit hier wel wil delen........:???: :rolleyes:. ....... geneer me rot :oops: .

    @ Frederik en GEA: Als het aan de gaatjes ligt, deze dicht maken en opnieuw maar dan kleiner uitboren?

    .... wordt vervolgd.....
     
  13. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Vertel de oorzaak eens. Zo leren wij ook van andermans foutjes.
    Ziet er wel mooi uit. Laat ook eens een foto van het geheel zien aub.

    Gr. Barry
     
  14. Luitjes,

    ik kwam erachter dat de as van het vliegwiel niet precies evenwijdig stond met het asje van de cilinder (of andersom).
    [​IMG]
    Hoe dat zo gekomen is terwijl de gaten voor de lagers wel 'in lijn' waren, ik denk dat het te maken heeft met het lager. Ik had nog een stukje brons liggen met daarin precies de maat van de vliegwiel as. In dat stukje was echter wel een ander gat er dwars op en in geboord, waarvan ik dacht dat het niet echt kwaad kon.

    De zaak uitgeboord - geen foto's, batterij was leeg - en van een raar stukje brons een nieuw lager gemaakt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb dit zo pas gemaakt dat ik het erin moest persen. Daarna het stukje wat in waarmee het inde draaibank zat, afgezaagd zonder het werkstuk te beschadigen en vervolgens het steuntje in de draaibank geklemd en netjes de uitstekende delen van het lager afgedraaid; de ronding was mooi gelijk met de steun.

    Met een centerboor 2mm een begin geboord en toen met een 2,5 mm boor geprobeerd een gat te boren. De boor brak :(. Nooit geweten dat brons zo hard was?

    Toen maar direct een 4 mm gat geprobeerd te boren. Nu, dat viel tegen en ging dus eigenlijk niet. Het erin geperste lager ging ronddraaien in de steun. Het lager eruit gehaald, in de bankschroef geklemd en toen met de kolomboor een gat geboord. Met of door het voorafgaande gepruts, krijg je dat dan dus niet in het midden.

    [​IMG]

    Leermoment: volgende keer gat boren terwijl werkstuk in draaibank zit. Heb ik (bewust)niet gedaan omdat ik bang was dat ik het lager niet onbeschadigd in de steun zou kunnen krijgen en het gat zou vervormen. Maar misschien is die kans wel kleiner dan hoe het nu liep.

    Een hoop gepruts en daarna (want de mooie ronding zat natuurlijk 90 graden gedraaid en dat moest ik dus wat aanpassen), kan het ongetwijfeld anders (en beter: graag tips :p) maar de as zit nu wel gelijk aan de draai-as van de cilinder :eek: en, wat veel belangrijker is, de cilinder slaat nu naar beide kanten evenveel uit.

    [​IMG]

    Nu nog de gaten checken. Ik ga vanmiddag eerst even RC-vliegen, dat moet ook gebeuren :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Luitjes,

    ik heb hem aan het lopen:D. Dacht een filmpje ervan te maken, maar op het verkeerde knopje gedrukt.
    Maar het rare is dat ik hem nu niet meer opgestart krijg.

    @ Gea: de gaten dicht smeren met JB Weld en dan opnieuw gaatjes boren, met iets meer tussenruimte?
     
  16. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter

    Wil je echt mijn advies? Nieuw stuk maken !!! Sorry :(

    Dirk
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    Hier is het echt goed mis gegaan met het bouwen van je oscillerende stoommachine,maar om dat nu met aluminiumprut JB WELD te gaan herstellen,dat moet je niet willen,sorry dan krijg je zoals wij dat noemen "dabwerk"
    en ben ik het volledig met GEA ééns, helemaal opnieuw beginnen!
    Mijn vermoeden dat deze fouten gemaakt worden,door onnauwkeurig te werken om het model zo snel mogelijk klaar (draaiende) te hebben!
    Heel belangrijk is,enorm veel geduld,en je niet laten platpraten door lui die zelf niets kunnen maken,maar wel met waarschuwingen en berekeningen komen die in de modelbouw (soms) nergens op slaan, dat zijn dan de z.g.n. slimste van de klas.
    Maar goed Peter, het werken op de Myfort gaat al prima,dus een nieuw stuk messing inspannen en opnieuw beginnen!
    groeten
    fanaat
    Sjef
     
  18. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Dan is het mooi om een freesmachientje te hebben , en een verdeeltafel.
    Ik probeer hier zoveel mogelijk gebruik van te maken.

    Gr. Barry
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    hier komt direct het nadeel van aluminium om de hoek kijken.
    Met een messing of bronzen blok had je een stukje uit kunnen frezen en er een nieuw stukje kunnen in solderen en dan de poorten opnieuw boren.
     
  20. Luitjes,

    @Gea: Ok, ik begrijp je advies. Wat ik echter niet snap, is dat het ding gelopen heeft maar dat ik het bij een tweede poging niet meer aan de gang kreeg (en krijg) terwijl er ondertussen niets veranderd is.

    @Fanaat: ik stel bij mijzelf vast, dat ik op 'metaal-gebied' nog niet zover ben als met vliegtuigen en hout. Het is inderdaad: wil het NU draaiend zien maar zo werkt het natuurlijk niet.

    Los van een nieuwe steun maken, de gaten dicht maken met een pin en dan opnieuw boren, is dat een optie?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2014

Deel Deze Pagina