P
peter verhulst
Guest
Luitjes,
@ Timo: ga ik doen
[QUOTE
Om een gat uit het midden van een product (cirkel, vierkant, rechthoek of andere vorm) te maken,
moet je deze opspannen in een onafhankelijke vierklauw. Met dit stuk gereedschap kan je het product uit het center van de draaibank zetten.
[QOUTE]
@ Timo: duidelijk, bij de Emco zit een vierklauw :lol:
Vraag: hoe boor ik het/een gat?
- Voorboren en dan met ruimer of "gat erin draaien met speciale beitel?"
- met hoeveel (eventueel) voorboren?
- opbouwend van bijv. 3, 6, 9 en dan met ruimer?
Hier de tekening van de zuiger. Gesteld dat ik het gat van 7 (voorboren hoe?) er in heb, hoe krijg ik dan het gat van 3 mm erin?
Dat is een schroefdraad, dus voorboren met hoeveel en dan tappen?
En hoe voorkom ik dat het dan min of meer toeval wordt dat het gat
in het midden komt?
Bij de Emco zit ook een freesmogelijkheid. Meen van mijzelf dat ik daar nog niet aan toe ben, heb ook nog geen frees(jes). Dat freesje zou dan in het boorkopje wat erbij zit moeten. Dat op zich is al een project
Peter,
Denk dat de vragen die je prive gesteld hebt beter hier behandeld kan worden, zodat eventuele andere beginnende bouwers hier ook wat van op kunnen steken.
@ Timo: ga ik doen
[QUOTE
Om een gat uit het midden van een product (cirkel, vierkant, rechthoek of andere vorm) te maken,
moet je deze opspannen in een onafhankelijke vierklauw. Met dit stuk gereedschap kan je het product uit het center van de draaibank zetten.
[QOUTE]
@ Timo: duidelijk, bij de Emco zit een vierklauw :lol:
Vraag: hoe boor ik het/een gat?
- Voorboren en dan met ruimer of "gat erin draaien met speciale beitel?"
- met hoeveel (eventueel) voorboren?
- opbouwend van bijv. 3, 6, 9 en dan met ruimer?
Hier de tekening van de zuiger. Gesteld dat ik het gat van 7 (voorboren hoe?) er in heb, hoe krijg ik dan het gat van 3 mm erin?
Dat is een schroefdraad, dus voorboren met hoeveel en dan tappen?
En hoe voorkom ik dat het dan min of meer toeval wordt dat het gat
in het midden komt?

Bij de Emco zit ook een freesmogelijkheid. Meen van mijzelf dat ik daar nog niet aan toe ben, heb ook nog geen frees(jes). Dat freesje zou dan in het boorkopje wat erbij zit moeten. Dat op zich is al een project
Laatst bewerkt door een moderator: