Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Luitjes,

Peter,

Denk dat de vragen die je prive gesteld hebt beter hier behandeld kan worden, zodat eventuele andere beginnende bouwers hier ook wat van op kunnen steken.

@ Timo: ga ik doen

[QUOTE
Om een gat uit het midden van een product (cirkel, vierkant, rechthoek of andere vorm) te maken,
moet je deze opspannen in een onafhankelijke vierklauw. Met dit stuk gereedschap kan je het product uit het center van de draaibank zetten.
[QOUTE]

@ Timo: duidelijk, bij de Emco zit een vierklauw :lol:

Vraag: hoe boor ik het/een gat?
- Voorboren en dan met ruimer of "gat erin draaien met speciale beitel?"
- met hoeveel (eventueel) voorboren?
- opbouwend van bijv. 3, 6, 9 en dan met ruimer?

Hier de tekening van de zuiger. Gesteld dat ik het gat van 7 (voorboren hoe?) er in heb, hoe krijg ik dan het gat van 3 mm erin?

Dat is een schroefdraad, dus voorboren met hoeveel en dan tappen?

En hoe voorkom ik dat het dan min of meer toeval wordt dat het gat

in het midden komt?:confused:

full


full


Bij de Emco zit ook een freesmogelijkheid. Meen van mijzelf dat ik daar nog niet aan toe ben, heb ook nog geen frees(jes). Dat freesje zou dan in het boorkopje wat erbij zit moeten. Dat op zich is al een project
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met wat google op voorboordiameters metrisch is al heel veel te vinden:
images



Let wel altijd op of dat je Metrisch hebt of metrisch fijn.

nadat je het werkstuk in positie hebt gesteld, boren met een center boortje

ger201780.jpg

Net zo diep met het schuine stuk totdat je denkt dat de boor er in past.

Daarna met een boortje dat iets ruimer is dan de ziel van de daaropvolgende boor.
 
Let wel altijd op of dat je Metrisch hebt of metrisch fijn.

Daarna met een boortje dat iets ruimer is dan de ziel van de daaropvolgende boor.

Wat is het verschil tussen Metrisch en metrisch fijn en hoe zie ik dat?

Dus voor M3, voorboren met centerboortje, daarna met 2,5 mm boor (noemt men dat ook wel 'kerngat'?) boren en dan met de tap voor M3 er doorheen? = klaar is kees?

Het is de bedoeling dat het piefje met schroefdraad 3mm en dat ik eerder gemaakt heb (posting 38 ), in de zuiger gedraaid wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

Baggeraar heeft volkomen gelijk: het moet 100%. 4mm = 4mm :D

full


Trouwens, waarom anders een micrometer aangeschaft nietwaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

De zuiger gemaakt, daarna geboord met 2,5, daarna draad getapt,

full


vervolgens 4 mm en 6 mm geboord en daarna inwendig gedraaid naar 7 mm.
full


full


full


Omdat afsteken niet goed gaat/ging - zal wel aan mij liggen, op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar - cilinder afgezaagd; echter geen 12,5 mm geworden maar 12,455.

full


en dit is het eindresultaat

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Baggeraar: ga ik doen.

Maar zo'n zuigertje met wanden van 2 mm, als je die omdraait in de bank om de zaagsnede af te steken, loop je dan niet een grote kans dat het ding on-rond wordt?

Of moet je er dan een stuk ijzer van 7mm (of de inwendige diameter) insteken?
 
Peter,even een waarschuwing, als je het werkstukje niet afsteekt, maar afzaagt, nooit dat op de draaibank doen, want vroeg of laat schiet je met de zaag door, met als gevolg een geweldige zaagsnede in je draaibankbed,en dat is niet leuk!
Dus werkstuk uit de klauwplaat halen en dan in de bankschroef afzagen,het is maar een kleine tip....... groeten Fanaat
 
Ik heb bij mij de zuigerstang in de zuiger gedraait,en vervolgens de zuiger de laatste 10e mm op maat gedraait.. veel makkelijker te meten ook. als het toch gewone draad is zal het ook niet losdraaien.


Ik vind afsteken maar ook een klote manier van bewerken. daarnaast is de snede vaak ook niet mooi glad.
 
nooit dat op de draaibank doen, want vroeg of laat schiet je met de zaag door, met als gevolg een geweldige zaagsnede in je draaibankbed

Ik mag dit wel de grootste onzin noemen hè?
Dit heeft niets met zagen te maken, maar met lompheid.

Neem er de tijd voor, dan zie en hoor je vanzelf wanneer je er bijna door bent.
Kost je hoogstens je vel, als je de klauw raakt met je vingers (ja ook ik ben wel eens te enthousiast/lomp), ik ben nog nooit verder dan dat gekomen, of heb je een ienieminibankje dat je bij 3 cm doorschieten meteen in het bed zit?
Ik neem aan dat dan je werkstuk navenant kleiner is en je dan niet met een standaard ijzerzaagbeugel werkt. :rolleyes: maar met een babyzaagje.
Bovendien is een beetje "bed" gehard.
 
Omdat afsteken niet goed gaat/ging

Maak je niet druk.
Afsteken heb ik al lang afgeschaft.

Ik vind afsteken maar ook een klote manier van bewerken. daarnaast is de snede vaak ook niet mooi glad.

:confused: Ben ik nou gek? Ik vind afsteken betrekkelijk eenvoudig, kwestie van een goed afsteekbeiteltje gebruiken, deze iets (paar honderdste van een mm) boven center instellen, en op goed veel toeren en met lekker snij-olie rustig in het materiaal steken. Het laatste stukje je werkstuk losjes tussen je vingers laten draaien (dan springt het niet weg) en op een gegeven moment breekt het dan af. Dan heb je als het goed is nog maar een heel klein pieletje in het midden er bovenop staan, dat soms zelfs zo klein is dat je het met je nagel er af kan breken. En anders even lichtjes de vijl er overheen.

Ter indicatie: een prulletje van 6mm diameter heb ik van de week afgestoken op iets van 1200-1500 toeren...
 
Baggeraar,laat mij aannemen dat het mijn lompheid is en dat ik het verschil niet weet tussen een babyzaagje of een zaagbeugel ,plus een draaibankje bezit met een centerhoogte van 30 mm.met een ongehard bed, dan nog blijf ik hier achter staan,sterker nog, als bij mij iemand met een zaag op één van mijn draaibanken gaat werken dan kan die persoon onmiddellijk mooven. Maar ook het afsteken op de draaibank is te leren,wat toch een belangrijk en veelvuldig gebeuren is,ook in de modelbouw,maar men moet eerst beginnen om de juiste draaibeitel te leren slijpen, niet alleen voor messing en brons maar ook voor staal,nylon etc. en daar is wel geduld bij nodig, maar zeker de hoogte t.o.v.het center afstellen,zie ook het bericht van modelbouwvriend Setsunakaede! Bekijk verder mijn site Fanaat...Groeten Sjef.
 
Leuk om deze tekening nog tegen te komen, gemaakt door mijn vader Antoon Schoenmakers bij jouw beschrijving,deze dateert van ong.1936/37 en is toen beschreven in "DE MODELBOUWER" zolang ben ik ook al met modelbouw bezig,ik was toen 6-7 jaar dus ik heb zelf al heel wat afgedraaid en niet heel lang van te voren op de "POT" groeten van Fanaat Sjef.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sjef, zuinig zijn op je spullen is alleen maar goed, je hebt er dan echt langer plezier van.
Maar om nu te zeggen
nooit dat op de draaibank doen, want vroeg of laat. . .
is vergelijkbaar met te zeggen "laat je auto maar in de garage staan want vroeg of laat rijd je er een deuk in of rijdt er iemand anders tegenaan.

Een waarschuwing is op zijn plaats en kan gevolgd worden met: leg een poetslap op je bed met daarop een stukje hardboard, dat vangt de harde zaagkrullen op en voorkomt dat als je uitschiet, je met de zaag in het bed zit.

Met beleid kan je best werkstukken die in de klauwplaat zitten zonder gevaar voor het bed afzagen!
groeten Harm
 
Ik heb het ook eens geprobeerd op school in de werkplaats. Ging prima, maar zodra de docent het zag werd ik met kop en kont buiten gezet... ;)
 
Beiteltje op zijn kop boven centerhoogte inspannen.
Werkstuk andere kant op laten draaien, van je af dus.
En met een lekkere aanzet gaan draaien.
No problem!
Groeten Norwin
 
Harm Baggeraar, het door U aangehaalde ketelvoeding-pompje was toen ontworpen voor deze,( ook een door A,Schoenmakers in 1937/38 ontworpen", gebouwde en beschreven in "DE MODELBOUWER) stoommachine. De hier afgebeelde machine is gemaakt in 2011. Groeten Fanaat Sjef.;)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top