Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    voor het geval je niets meer te doen hebt, kijk eens naar deze meneer.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Stirling

    Luitjes,

    @ Baggeraar: heel erg mooi.

    V.w.b. de Little Engine 2: HET BEGIN IS ER :D.

    Een clubgenoot heeft voor mij het (gekregen) treinwiel van 200 mm, dat ik ga gebruiken als vliegwiel, afgedraaid omdat ik dat niet kon opspannen in mijn draaibank. Het is prachtig geworden, kijk maar

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik heb ook nog een 8 mm as van hem gekregen. Hiervoor is gelijk een 8 mm H7 gat geboord. Ga zelf een borggat boren voor een imbusboutje
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Allee Peter , op een "ml 7" kan je toch ongeveer 250 mm diameter draaien.
    ( in de "zak" van het bed)

    Dirk
     
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Peter, leuk om te doen zo'n Stirling. Succes.
     
  5. Stirling

    Luitjes,

    Jan, dank voor de wens.

    voor wat betreft het passen van het vliegwiel in de ML7, ik verkeerde in de veronderstelling dat dat niet ging

    [​IMG]

    De andere klauw had ik er los tegenaangehouden en 'gezien dat dat ook niet paste' :hammer:

    Na het lezen van de opmerking van Gea, de zaak veranderd en zie hier het resultaat

    [​IMG] ..... het kan dus wel.

    Conclusie: Gea heeft (alweer) gelijk :)
    (toch ben ik heel stiekem erg blij dat een clubgenoot mij heeft geholpen. Zelf had ik het niet zo mooi voor elkaar gekregen. Al toekijkende heel veel geleerd en ook veel tips gekregen).

    Vervolgens cf. de tip, een gat 2,5 voorgeboord voor de borg-imbus 3mm.

    [​IMG]

    en toen - met een kraaienbek - 200 x een kwartslag de tap erin gedraaid omdat er geen enkele ruimte was om dat met die speciale taphouder te kunnen doen. Ik heb de tap eerst met een drupje olie gesmeerd en deze ook een paar keer tussendoor eruit gehaald en schoongemaakt. Het moet natuurlijk niet vast komen te zitten of breken.

    Vraag: is dat verstandig, om tussentijds met een tap weer "terug" te gaan?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb heel rustig aan gedaan en het is gelukt :). Het imbusje zit erin, past erg goed.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Stirling

    goedenavond luitjes,

    ik probeer rozetten te maken, deze moeten onder- en bovenaan van de pilaren komen.
    Ik krijg ze niet mooi glad afgedraaid, het is nu een soort zandstructuur.

    Wat doe ik niet goed / zie ik over het hoofd?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beitel te puntig?
    Snijhoek niet goed?
    Voedingsnelheid te hoog?

    Materiaal is uitgebrokkeld, maar de stukjes zitten nog vast.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ok misschien een beetje zeikerig....
    Maar het is INBUS, niet imbus.

    En geen inbusbout, maar inbus schroef.

    Nu weet iedereen wat je bedoelt met een inbusbout, maar goed is het niet.
    Bouten hebben een 6 kante kop, al het andere zijn schroeven.
    Uitzondering is de slotbout.

    Maar verder, mooi project!!!
    Misschien is de beitel inderdaad te puntig.
    Wellicht even een wetsteen langs de snijkant halen.
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte


    wiki schrijft en spreekt zich in onderstaande definitie al tegen.

    In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster.

    Maar een draadeind met daaraan een ronde kop met een binnenzeskant, noemt men toch echt wel een inbusbout en niet zoals wiki wil inbusschroef.

    Het ding waarmee dit vliegwiel vastgezet kan worden is een binnenzeskant stelschroefje. ook bekend onder de naam madeschroef.

    Met andere woorden er is geen zwart-wit benaming voor bout / schroef.

    Neem de vroeger zo bekende kachelbout: stuk draadeind met een bolkopje met zaagsnede. :rolleyes:
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ach,
    Bij sommigen licht er nog iets op zolder op facebook.
    Hier op het mbf ligt het niveau een stuk hoger.

    Maar ik raak off topic met mijn taal gezwets.

    Belangrijkste is dat alles zeer licht loopt en er nergens lucht lekkage is bij een stirling.
    Dan moet het machientje kunnen draaien.
     
  12. Stirling/Little Engine

    Luitjes,

    dank voor de tip(s) en leesvoer.... ik weet weer wat ik vergeten was, een paar streek met de beitel langs een wetsteen:yes:
    het gaat nu zo :D
    [​IMG]

    vervolgens gat geboord voor 12 mm schroefdraad
    [​IMG]

    van Jos de Vink heb ik de Little Engine meegekregen om precies te zien hoe het ding in elkaar steekt ... bij de pilaar ligt de door mij gemaakte 1e rozet
    [​IMG]

    [​IMG]
    nog 5 te gaan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Mooi werk!!!

    Harm,
    Bestel maar eens een doosje inbusbouten....
    Officiele benaming is: cilinderkopschroef met binnenzeskant
    Voila, een schroef.
    Het staat er toch echt in dat wiki verhaal, met een zeskante kop van buiten is een bout, de rest (binnenzeskant, torx, kruis-zaagsnede) is een schroef

    Maar ook de meeste mensen die ik ken hebben het over inbus bouten.
    Een enkele keer wordt er over imbus gesproken.... maar dat is een verspreking.

    Mooi dat het draaiwerk nu beter gaat.
    Ben benieuwd naar het eind resultaat.
     
  14. Stirling

    Luitjes,

    ik heb een set draadtappen, machinetap, waaronder een 12 mm, exact zoals op het plaatje bij wiki te zien is. Draadtap - Wikipedia

    Nu moet ik een 12 mm schroefdraad tappen in de rozetten.

    In de eerste rozet heb ik 10 mm geboord (had geen 9,9 boor) en dat vervolgens met een ruimer 10 geruimd). Toen geprobeerd om met de hand, achteraf, 12 mm te tappen. Dat is niet gelukt.

    Hoe pak ik dit aan? Via de tabel van wiki, voorboren 9,9? En dan de tap in de boorkop en met de hand de klauw ronddraaien? Of het werkstuk in de klauw laten zitten en met de hand de draadtap erin draaien?

    Moet ik dan af en toe ook eens terugdraaien (a.h.w. lossen?)?
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Werkstuk in de klauwplaat.
    Tap in de (boor)lossekop.
    Losse kop tegen werkstuk schuiven en vastzetten.
    Daarna (met snij olie op de tap) aan het lossekophandwiel de tap in het gat duwen (met gevoel)
    Dan de klauwplaat draaien met de hand en voeding blijven geven op de losse kop.
    Als je diep genoeg bent, boorkop andere kant op voeden en klauwplaat andersom draaien.
    Als tap los is (krullen gebroken) boorkop openen en losse kop wegschuiven.
    Tap verder met de hand uit het gat draaien.


    Kerngatboortabel voor M12 zegt overigens : boren met 10.2 mm

    Metrisch fijn 12: boren met 11 mm

    Dus waar je die 9.9 boormaat vandaan hebt ???
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter , een simpel regeltje om de boordiameter te bepalen bij het draadtappen is de spoed van de tapmaat aftrekken en dat is de boordiameter . Bijvoorbeeld bij een gewone M12 is de spoed 1,75 , dus 12-1,75=10,25 , in de praktijk wordt dan 10,2 gebruikt , in hard of taai materiaal kan je een tiende groter boren . Heb je nu een metrisch fijne draad bv M12 x 1,5 = boren 10,5 , bv M12 x 1,25 = boren 10,75 (10,80) , bv M12 x1 = boren 11 . Enz...

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2014
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Oei Peter, in die "roset" kunt ge nooit een M 12 tappen. Die zijn veel te klein om stevig vast te klemmen zonder ze te beschadigen. Dat had je moeten doen voor je ze afzaagde of afstak van de lange staaf.
    Een mogelijkheid is boren met 11 mm en dan te tappen. Schroefdraad is dan niet volledig maar meer dan sterk genoeg.
    Andere mogelijkheid is metrich fijn toe te passen b.v.b. een M 12 X 0.75 Veel minder
    kracht voor nodig.
    Maar eeuuu , waarom moet daar in hemelsnaam schroefdraad in ? Als ik de kleine tekening bekijk kan je ze toch gewoon vastlijmen of er oppersen.
    Oppersen hoeft zelfs niet want ze zitten vastgetrokken tegen de grondplaat met een inbusbout .
    En mensen , begin nu alstublieft niet te zeuren of het bout ,schroef of vijs moet zijn.
    Dirk
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Op deze foto kan je zien hoe je RECHT draad kan tappen in een werkstuk op de draaibank (zoals Baggeraar al uitlegde), bij de meeste tappen zit er een centertje in de kop waar je de centerpunt kan inzetten of er zit een punt aan en dan moet je de holle center gebruiken

    [​IMG]

    Deze foto laat zien hoe je met een snijkussen RECHT kan vertrekken op een as

    [​IMG]

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Draadsnijden doe ik tegenwoordig met een stukje gereedschap dat ik veel en veel eerder had moeten aanschaffen: IDEAAL
    Alle maten ronde snijmoeren passen er in.

    [​IMG]

    (is nu zelfs in de aanbieding)
     
  20. Stirling

    Avond luitjes,

    dank voor de tips.

    @Baggeraar:
    - hoe heet zo'n hulpstuk?
    - waar is het (bij HBM) in de aanbieding?
    - de maat 9,9 zie link naar wiki in mijn posting 594 en dan helemaal onderaan

    @ Jef: dank voor de (reken)tip

    @ Gea: ik heb alleen deze ene rozet losgestoken van de staaf, de andere zitten nog aan de staaf. Daar kan ik dus schroefdraad in tappen.

    De draad is op de tekening gegeven en ik dacht dat je dan een betere passing zou krijgen.
    Maar volgens jou kan ik dus beter de rozetten gewoon ruimen met bijv. 12 en dan de pilaar insteken nadat ik het onderste gedeelte daarvan op 12 mm gedraaid heb of anders het gat in de rozetten net zo groot maken als de diameter van de pilaren. (scheelt draaien)

    "Persen" weet ik niet hoe ik moet doen; heb ik namelijk nog nooit gedaan.
     

Deel Deze Pagina