Stofvrij maken

Halloooo,

vanmiddag wil ik weer verder met mijn skateboard spuiten. De schakelaar is binnen en de compressor werkt weer :lol: Maar het skateboard heeft 5 dagen op mijn burea gelegen. Er ligt een klein laagje stof op. Dat wil ik er graag af hebben, zonder dat ik mijn verflaag of dat het vet wordt. Ik heb er al op gespoten met een druk van 4 bar. Het lijkt aardig weg te zijn.

Weet iemand hoe je het stof nog meer kan weghalen?

Met een kleefdoekje gaat dit perfect.
deze doekjes zijn hier speciaal voor gemaakt, vraag maar bij de spuiterij in de buurt, lukt dit niet dan kan ik je er wel aan helpen

ja dat zijn de goede oplossingen (letterlijk) voor je lak.

enigste wat enigzins kan is wasbenzine.

dat is onzin om dat er allemaal op te gaan gooien voor een laagje stof..
en heeft mischien wel invloed op het verf :?

Je model is van kunstof en dat word nou eenmaal statisch door al het wrijven.
Ik heb mijn truck ook gespoten ,maar dan in de badkamer(moet toch verbouwd worden).Alle wanden nat gespoten tegen het stof,maar evengoed zit er een paar kleine stofdeeltjes op.
Het blijft een moeilijk onderwerp.
Iemand anders nog ideeen???
gr Marcel.

er is maar 1 oplossing, en dat zijn de kleefdoekjes, die zijn ervoor.

het is een grote misopvatting dat het stof neerslaat op je verse lak.
80% van de stof heb je overheen gespoten en zat er voor je ging spuiten !!!

Bovenstaande kan ik onderschrijven.

Zelf lakte ik nogal eens boten van een meter of 4, en ik had altijd een nagenoeg stofvrij resultaat:

Afnemen met water en ammonia (10:1 oplossing) om te ontvetten.
Schuren
Afspoelen met water
Afnemen met water en ammonia om te ontvetten.
Nogmaals afnemen met water en ammonia.
Afnemen met kleefdoekje (te koop bij Gamma). Slechts over het oppervlak aaien, niet duwen. Dan duw je de wasachtige substantie op het oppervlak, en kan je weer opnieuw beginnen.

Lakken, en wegwezen. Ook geen toeschouwers, die maken ook weer stof. Ik durfde zelfs de deur (schuifdeur) niet meer dicht te doen.

Op een 8m2 groot oppervlak had ik meestal nog een stofje of 10 om weg te werken. (in een boerenschuur nota bene)

Ik ben nu al een paar dagen bezig met het spuiten van een scooter. En ik heb de ultieme anti-stof manier gevonden. Kijk maar.

risenscreens_281.jpg

Stof zit overal hoor :roll: Zelfs op die balk waar alles aan hangt en aan het plafond........dus dit is echt niet bijzonder.

Voordat je gaat spuiten even met de tuinslang de vloer nat maken :P dat helpt echt wel.
Die kleefdoekjes zijn trouwens onmisbaar.

Rhelie zei:
Voordat je gaat spuiten even met de tuinslang de vloer nat maken :P dat helpt echt wel.
Die kleefdoekjes zijn trouwens onmisbaar.

dat is het enigste wat inderdaad echt iets bijdraagt.

Idd,
De vloer van tevoren natspuiten is een goeie, doe ik al 15 jaar voordat ik ga spuiten.

Alles wat je moet spuiten afdoen met een kleeflap.

Daarna alles afdoen met een ontvettingsmiddel (te verkrijgen bij winkels met spuit artikelen) maar wel met een geschikte pluisvrije doek.
Na dit schoonmaken zo snel mogelijk spuiten.

RUSTIG lopen door je spuitcabine als je aan het spuiten bent.

Zet de compressor BUITEN de spuitruimte, vooral het "afslaan" na het oppompen maakte een forse luchtstoot die véél stof kan doen opwerpen.

Zorg dat de temperatuur zo hoog mogelijk is, ik gebruik een stevige (op krachtstroom draaiende) warmtestraler, want hoe sneller het droogt, hoe korter er stof kan neerslaan wat vast komt te zitten.

Bij het laten drogen de best zichtbare delen aan de onderkant houden, dus vleugels bvb ondersteboven hangen.

Om het spuiten te vergemakkelijken moet je allerlei handigheidjes maken, VAN TEVOREN!! Zodat je tijdens en ná het spuiten niet staat te klunzen hoe je een nét gespoten onderdeel weg moet leggen/hangen.

Om rompen en vleugels te spuiten heb ik een simpele "gril" gemaakt, daar kan ik rompen van 2,5 meter en veugels van 3 meter in kwijt. Dat heeft tevens het voordeel dat je zo'n lange romp niet verticaal hoeft te spuiten, want dat geeft geheid zakkers.

Roeren doe ik met een stel tegelijk in een soort stok die ik makkelijk kan vasthouden en ophangen.

Back