STOL (short take-off and landing) filmpjes draadje

Plaats hier je leuke, mooie, grappige filmpjes van STOL toestellen.
Ik heb geen idee of deze al op het forum staat maar bij deze:

[URL="
- STOL 2009 May Day Fly In High Lights and Crashes[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit het begin van een nieuw leuk video-draadje a la High-speed low pass....? :D

w00t !! dat eerste filmpje :o kolere, die is snel los, als een engeltje met heimwee :D

Jammer dat de rest van de filmpjes het niet meer doet.

Heb nog een mooie compilatie gevonden, let vooral even goed op ronde 0:47 sec.

Ik vraag me wel eens af waarom je alleen hoogdekker STOL vliegtuigen ziet, een laagdekker zou door het grondeffect langsamer binnen kunnen komen (lijkt me).
Wel super gaaf, die Piper met een open achterkant, en natuurlijk die 2 buigingen :lol:
Die kisten worden wel afgeragd, normaal na een propstrike ga je dus absoluut niet meer vliegen.

Laagdekker of hoogdekker maakt niet veel uit, het grondeffect merk je al op een hoogte van ongeveer 1 spanwijdte(dus bij een 10 meter span vliegtuig bij 10 meter hoogte) als ik het mij goed herinner. Het zijn vooral hoogdekker, taildraggers die je (V)STOL's ziet maken. Denk doordat de angle of attack van de vleugel dan groter is, maar dit is een pure gok. Hogere angle of attack is immers meer lift, tot het moment dat je over de critical angle of attack gaat en de vleugel stallt uiteraard. Misschien zit ik er wel compleet naast, misschien iemand die dit zeker weet???
Mooie filmpjes overigens allemaal, blijf het volgen.

Ja! Ik heb 'm terug gevonden. Deze is gaaf! Je ziet een rivier en denkt: waar wil hij landen dan? Nou, daar dus.

Nog meer:

En een huishoudelijke tip :D ...

Back