Stom vraagje over een zwevertje

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Ben Postmus, 24 mei 2003.

  1. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    'k Voel me eigenglijk een beetje een dom blondje (no offence) maar ik zit een beetje met een probleempie.

    Ik heb een aantal jaren geleden veel gevlogen met een panda van mpx, spanwijdte +- 1,20 mtr. en deze toen omgebouwd naar een electro uitvoering, een speed 400 erop met een Guntherprop, 7 cellen 500ar en een shultz regelaartje.
    In de loop van de tijd is deze compleet gesloopt voor onderdelen en ik wil hem eigenlijk nu weer in ere herstellen.

    Maar nu komt mijn vraag: "welke speed 400 moest er ook maar weer op? een 6v. of een 7,2 volt? Wie helpt me uit de brand?

    Bij voorbaat dank en een groet van Ben
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Met 7 cellen 500AR is een sp 400 7v de beste motor.

    sp400 6v: 7 cellen (9A). maximaal 8 cellen als je voorzichtig bent met gas (11A of meer).

    sp400 7.2v: goed voor 8 cellen (7A) tot maximaal 10 cellen (>11A)

    Tip:
    Jamara 480 pro HS (let op HS!) is een leuke opvoer mtor voor 7 celle 500 AR en kost maar 8 euro.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Harold,

    Vergis je je niet?
    Ik heb altijd van je begrepen:
    7 cellen 500 AR : 6 V sp400
    8-9 cellen 500 AR: 7.2 V sp400
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Zeg ik toch Niek.
    Wat jij noemt is de veilige opzet.
    In beide gevallen is een celletje extra mogelijk als je goede gasdicipline hebt.

    Als je motor snel afbrand, dan heb je dus geen goede gas diciplinen.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik vlieg een Sp400/6V op 8/500AR en bijna de hele vlucht (3~4 min.)voluit. En hij doet het nog steeds...
     
  6. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Thx guys, dat word dus de 6v uitvoering, 'k heb toch allleen maar 7 cellenpakketjes en 8 cellen zullen er wel niet komen want ik wil over naar Kokams.

    groet van Ben

    ps. weten jullie iemand die kokams 1020mAh 2S1P op voorraad heeft? 'k Heb ze besteld bij rrelctr. maar die heeft ze nog niet binnen en de tijd begint te dringen.
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ben, 2S1P voor een SP400 ???, losse cellen op voorraad bij o.a. 2Bros. Bussum .. zijn wel van "tab" type (dus geen "pcb" !!!) wat lastiger te solderen, maar voor een handige jongen met geduld géén probleem ... wel nauwkeurig werken, en goed isoleren ......

    Voor een SP400 lijken mij 1200 HO Kokam's of 1200 E-Tec's geschikter (alleen nog niet in Nederland leverbaar, maar wel her en der op internet te bestellen... -> zoekfunctie forum)

    @Harold, Niek, e.a. bij een vertraagde SP400 6V kan je zelfs to 10 cellen gaan !!! volgassen (=100W +++) verkort de levensduur van de motor aanzienlijk na 20 vluchtjes ... op :( (= € 0,75 per vlucht :) )
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Klopt Dirk. Ik ging uit van gunter of 6x3 prop.

    Grens lijkt bij 10A te liggen.

    Met timen, inlopen, goed gasgebruik enz kan je hel hoog gaan met sp400.
    Als je die dingen nog niet beheerst snap je niet waarom de motoren achter elkaar afbranden.
     

Deel Deze Pagina