Stomme vraag? of eigenlijk toch niet

Ik probeer zoveel mogelijk info te vergaren voordat ik tot de aanschaf van een Radian ( PRO ) over ga.

Maar wat mij zo intrigeert is hoe hou je de de vliegtijd van je lipo bij als je tussentijds de motor uit zet en zweeft, bij een motorvliegtuig gebruik je praktisch constant de motor waardoor je gewoon een timer mee kan laten lopen tijdens het vliegen.
Is het soms zo dat de motor uitgeschakeld word bij een te lage spanning, maar dat de servo’s om te sturen nog wel werken waardoor je de zwever heel aan de grond kan zetten.
Ik ben benieuwd naar de reacties8O

Jan

dit wordt vaak in motorlooptijd gemeten, of in keren klimmen
Veel zenders kun je een dingetje inprogrammeren, dat de timer pas gaat lopen als de gasknuppel bewogen wordt
anders wordt er gewoon gekeken hoeveel stroom er verbruikt wordt per keer klimmen. En aan de hand daarvan pakt men bv 3 keer klimmen, daarna landen voor een batterijwissel

iig, dat zie ik die gasten bij ons op het veld doen..
Ikzelf heb geen zwevers

Hi jan, dat ligt een beetje aan de mogelijkheden op je zender.
Voor zwevers is het gebruikelijk dat je je motor (ook) op een schakelaar zet die gelijk een timerschakelaar is; je timer loopt dan alleen als je motor ook loopt.
Zou uitzoeken of dat op jouw zender kan.
(of een andere zender kopen?;))

(overigens: met je opmerkingen in een ander draadje over ailerons op de Radian ben ik het natuurlijk niet eens ;))

De ESC (Hobbywing) die ik gebruik, heeft een z.g. soft cut-off. Deze reduceert bij het bereiken van een cell spanning van 3.15 volt stapsgewijze de output.
Dit geeft je meer dan genoeg reserve om zelfs met wat motorvermogen de landingsplek te bereiken (als uitzweven niet voldoende is). Zelfs 1 á 2 doorstarts zijn nog mogelijk.

De ESC kan als alternatief op hard cutt-off gezet worden. Dan gaat de motor bij een in te stellen celspanning helemaal uit. Dan is het dus uitzweven en landen.

Als tweede methode, die ik ook gebruik, is de bewaking van de celspanning dmv. telemetrie zoals dat met mijn Spektrum DX8 mogelijk is. Als de spanning lager wordt dan de ingestelde waarde krijg je een geluids- of trilsignaal op je zender

De BEC blijft de ontvanger en servos gewoon van stroom voorzien.

Hi jan, dat ligt een beetje aan de mogelijkheden op je zender.
Voor zwevers is het gebruikelijk dat je je motor (ook) op een schakelaar zet die gelijk een timerschakelaar is; je timer loopt dan alleen als je motor ook loopt.
Zou uitzoeken of dat op jouw zender kan.
(of een andere zender kopen?;))

(overigens: met je opmerkingen in een ander draadje over ailerons op de Radian ben ik het natuurlijk niet eens ;))

Ik heb een DX6i, nu ik er over nadenk kan je met de schakelaar de timer starten, stoppen en weer door laten lopen, alleen zal je geheid fouten maken als je zoveel handelingen te gelijk moet doen:rolleyes:

Jan

Hallo Jan,

ik vlieg al een tijdje met elektrozwevers en gebruik geen timer, geen telemetrie en geen enkel ander kunstje.
Vanaf dat de kist nieuw is kun je kijken hoe vaak je op een accu boven kunt komen. Begin met twee keer, dan landen, accu meten en de volgende keer ga je drie keer omhoog, enz.
Het is mij nog nooit misgegaan.....

Groeten,

Paul.

O ja, de winterdag met koude accu's zou ik een keer minder rekenen ;-).

Bij het gebruik van elektrozwevers is de gebruikstijd van de motor goed met een timer te meten. Bij een elektrozwever, althans bij die van mij, is de motor meestal uit, of op vol vermogen aan. Al gaandeweg leer je hoe lang de motor kan draaien. De na het vliegen geladen capaciteit is een aardige indicatie over hoe "leeg" de Li-Po is geweest. Hou er wel rekening mee dat het verstandig is een restcapaciteit van ca. 20% in de Li-Po te laten. Dat komt de levenduur ten goede. Diep ontladen van een Li-Po is meestal fataal...

Bij een gewoon motorvliegtuig, vooral als met wisselende motorvermogens wordt gevlogen, is het lastiger het energieverbruik te managen. Hierbij is meten weten!

Veel nieuwe zenders hebben een telemetriefunctie, en als je zender dat niet heeft dan zijn er losse telemetrie-oplossingen als van Quanum Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V3.0.

Voor beide oplossingen geldt dat het stroomverbruik wordt gemeten en in relatie met de tijd wordt omgezet in energieverbruik. Lijkt ingewikkeld, maar op een Quanum display zie je gewoon hoeveel mAh er "uit de Li-Po is gehaald" en nog meer informatie als stroomverbruik, temperatuur en totale Li-Pospanning en de spanning van de individuele cellen.

Quanum setjes worden regelmatig op het forum te koop aangeboden.

+1

Verder: als je een beetje gaat thermieken komt die kist na dik een uur nog met 70% in de accu naar beneden... :cool:

DX6i...

Hallo,

Voor zover ik weet ondersteunt een DX6i niet het aan/uitzetten van de timer via de gasknuppel, dat moet met een apart knopje, heel lastig, want zelfs aan het begin van het vliegen vergeet ik het altijd (ik vlieg mijn MCPx met een DX6i). Op een FF9 (heb ik voor mijn vliegtuigen) werkt het wel zo met de gasknuppel, dan kan je instellen boven welke throttle waarde de zender de klok moet gaan laten lopen.

Ik gebruik twee klokken: een rondtuf klok en een knal-klok. Omdat mijn funcub zwaar overgemotoriseerd is, heeft dat zin. Ik kan hem twintig minuten lang laten vliegen op een kwart gas, maar maar een minuut of vijf volgas. Zwevers zullen eerder alleen volgas vliegen, of doen waarvoor ze gemaakt zijn: zweven.

Hoeveel minuten looptijd? Daar is een (theoretische) formule voor. Je zal daarvoor het vermogen wat je motor trekt moeten kennen. Dat kan je uitrekenen door de propgrootte, spoed, regelaar, motor enz. in te vullen in eCalc. Dan vind je het maximale amperage. Je deelt het aantal ampereuur (vaak uitgedrukt in milliampereuur dat in je accu gaat dan door het aantal ampere dat de motor trekt en je houdt dan de maximale looptijd in uren over (normaal gezien is dat tussen de 6 minuten en de 15 minuten). Daar haal je dan 20% (of meer) vanaf on 'veilig' te zitten. De keren dat ik de eCalc heb gebruikt was-ie heel nauwkeurig. Maar het beste is toch ook om een amperemeter te gebruiken (tussen accu en regelaar) om te zien hoeveel stroom de motor trekt. Probeer dit niet met een multimeter, want die geven het boven de 10A echt op.

Het aantal ampereuur dat in de accu gaat graag wel controleren via de lader (computerladers kunnen dit meten).

Verder aanvullende veiligheidsmaatregelen zoals soft-cut en/of een lipopieper nemen.

Groeten,

Marc

Ik heb altijd 2 timers lopen.

Timer 1 is de motor tijd die terugloopt. (bv. 3 minuten)
Timer 2 is de totale tijd (bv. 50 minuten) en loopt terug (en stopt ook niet meer) als ik voor de eerste keer de motor aanzet.

Na een tijdje vind je de goede tijden voor de timers.

Nu heb ik een luxe zender met telemetrie en heb ik dat eigenlijk niet meer nodig.
Toch doe ik uit gewoonheid nog steeds bij elke zwever 2 timers zetten.

Groetjes,

Jordy

Back