Stoomschip A Je To; een Borkum-modificatie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Havik, 27 mrt 2020.

  1. Havik

    Havik

    Lid geworden:
    21 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Delft
    Ik snap je punt, Henk, maar ik zie dat Roel met een vergelijkbare machine (oscillerende Regner, volgens mij afgeleid van de Puffin) dezelfde gastankverwarming heeft geïnstalleerd. Het lijkt me vooral van belang dat de diameter van de stoomafvoerleiding groot genoeg is.
    De enige andere optie zou een vaste gastank met aansluiting voor de stoomafvoerleiding zijn, maar Henk Bunte raadde dat af (gas wordt dan juist te warm).

    Groet,
    Eelco
     
  2. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    In mijn stoomlocomotieven zit de tank naast de ketel.
    Na opwarmen van gastank, letwel een hogedruktank van 20 bar. Wordt de gasdruk als maar hoger en moet ik de gaskraan steeds dichter draaien.
    Doe dit niet met een campinggas tankje, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

    Groetjes Ebro
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Niet verwacht, een campinggas brander X1700, vrij grote brander, verbruikt 120gr/uur, zelfs bij deze brander komt het weinig voor, dat de prikbus bevriest.
    In een modelbouwketel gebruik je volgens mij deze grote brander niet.

    Het verschil is niet het merk, maar het gebruikte gassoort.
    Vele merken leveren als gas het enkelvoudige butaan(staat op de patroon)
    Sommige merken een menggas van propaan/butaan.
    Dit menggas heeft een hogere calorische waarde, waardoor een hogere vlamtemperatuur. Verder is dit gasmengsel, door het aandeel propaan, minder gevoelig voor bevriezen.

    Dat de Stuart 10V een stoomvreter is, is bekend, maar onderstaand begrijp ik niet.

    Ik ben geen Stuart kenner, maar volgens mij heeft deze Stuart een buiten ladende bakschuif. De verse stoomdruk staat op de bakschuif en drukt deze op de spiegelplaat.
    Misschien is er een ander probleem. denk aan spiegelplaat of onderkant van de bakschuif?

    Helemaal mee eens, zie de eerste bovenstaande zinnen van mijn reactie..
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom denk je, dat de gastank van de Dockyard gekeurd is voor 23 bar?
    Dit is de dampdruk van butaan/propaan bij 60°C met een veiligheidsfactor van 1,9.

    SAM_1420.JPG


    Daarom gebruik ik een keteldruk gestuurde gasregeling, met een gasdruk reduceer om de gasdruk op de branders constant te houden.

    Overigens, als ik de foto's van @Havik bekijk, dan zit de gaspatroon achter een schot gescheiden van de ketel.
     
  5. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Wat gas tank betreft had ik de dubbele uitvoering welke Havik heeft in zijn boot. Zie ook mijn foto album.
    Een over verhitter plaatsen scheelt een hoop water verbruik.
    Ik heb een locomotief met en zonder oververhitter en moet scherp zijn op het water verbruik, scheelt praktisch bijna de helft.
    Wat de omkeer inrichting betreft bedoel ik hier welke Havik heeft.
    De schijf wordt ook door een veer tegen de spiegel gedrukt.
    Als het met een starre verbinding is lijkt het mij voor een servo te zwaar aan kracht.

    Groetjes Ebro
     
  6. Havik

    Havik

    Lid geworden:
    21 mrt 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Delft
    Dit is het idee:
    IMG_20200505_172320.jpg
    Als ik voldoende verband in het frame voor het luik heb, ga ik moed vatten en de spanten doorzagen. Het voorste spant laat ik intact. Voor de sluiting denk ik aan een magneet.
    IMG_20200505_172032.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
    Bert V vindt dit leuk.
  7. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi begin hoor, ja kan inderdaad het dek zo vast zetten, er zijn van die hele kleine ronde magneetjes verkrijgbaar.
    Achter in de boot zal nog wel wat gewicht moeten komen, probeer dit zo laag mogelijk op de bodem te plaatsen.
    Door de staande ketel ligt het zwaartepunt al best hoog.
    Je kan ook nog bedenken een elektromotor te plaatsen, wel uitzicht natuurlijk.
    Dan heb je de mogelijkheid naar de kant te varen, als er problemen zijn.
    Geen must , wel handig ligt er ook aan of de machine sterk genoeg is om deze mee te laten draaien.
    Leuk bootje zo, veel plezier met bouwen.

    Groetjes Ebro
     

Deel Deze Pagina