Stoomsleepboot Maarten

Na het solderen en monteren van de scharnieren is de toegeng tot het achteronder gereed.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
De losse delen van de scharnieren voor het solderen.

full


Om de scharnieren van de machinekamerkappen allemaal hetzelfde te maken een boormal gemaakt. Aan de onderkant een sleuf gefreesd 0,1 mm minder diep dan de dikte van het scharnier om ze te kunnen klemmen.

full


Om een indruk te krijgen hoe het gaat worden.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag, in de vorm van het boren van 36 halve mm gaten, de werkzaamheden afgerond aan de scharnierdelen die aan de machinekamerkappen worden bevestigd.

full


full


Tevens begonnen aan de vlaggestokhouder van het achterdek.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Leuk te lezen dat jullie het nog steeds mooi vinden.
Koen gezien het verschil tussen jouw en mijn leeftijd heb je nog tijd genoeg om je bouwkunsten te verbeteren en als ik jouw foto's zie ben je al aardig op weg. Mijn eerste model dat ik bouwde toen ik 16 was is ook minder strak dan de Maarten. Het gereedschap dat je tot je beschikking hebt speelt ook een behoorlijke rol.
V.w.b. het verven vind ik dat het hele model van messing gemaakt had moeten worden om het blank te laten. Voorlopig ben ik er nog niet aan toe en als het wel zover is zie ik liever een bibbertje als gevolg van handwerk dan af te plakken.

Groeten, Jan.
 
Maarten,

Nee Jan,

ik verschil fundamenteel met je van mening - en ben het met Corrien volkomen eens - niet verven!!!!! Anders gaan er een heleboel schitterende details verloren. Een van de heel mooie dingen is nu, dat het juist NIET allemaal van messing is.

Wat mij betreft en voor wat het waard is: ´Verven veto´.

Maak maar eens een poll van de vraag ´verven of niet´; ik denk dat er veel meer mensen er net zo over denken als Corrien en ik.

Groet
Peter
 
V.w.b. het verven vind ik dat het hele model van messing gemaakt had moeten worden om het blank te laten.

Ik heb ook wel zitten aarzelen of je dit wel zou moeten/willen verven omdat ik zulk mooi messingwerk vind. Maar ik ben het ook wel met Jan eens dat je dat dan eigenlijk vanaf het begin zo moet plannen.
Als voorbeeld even foto van het opduwertje van Leoverver opgezocht, en dan zie je gewoon dat je dan een schitterend resultaat kunt krijgen:

full


Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het met jullie eens dat het super zonde zou zijn dat opduwertje te verven maar dat is bewust als messing model gebouwd. Op de Majesteit heb ik een volledig messing model van de Majesteit gezien en dat was ook prachtig.
Gedurende de bouw van de Maarten heb ik mijn plannen, als die er al waren, vaak bijgesteld. Dat begon al bij de bouw van de machine. Aanvankelijk wilde ik een machine bouwen die goed radiografisch bestuurbaar was. Daarna vond ik dat hij er wel een beetje uit moest zien als een triple. Later vond ik het wel leuk er ook een condensor en pompen aan te maken. Inmiddels heb ik ook het plan er mee te gaan varen opgegeven. Ik denk nu eerder aan een waterbak met aanlegsteiger zodat wel alles echt kan functioneren.
In het huidige tempo kan ik nog jaren vooruit zonder aan schilderen toe te komen dus de tijd zal het leren.

Groeten, Jan.
 
Je hoeft je niet te verdedigen, dat-ie toch een verfje krijgt hoor!

Als toeschouwer is het echter prachtig om te zien, dat het allemaal zelf gemaakt is. Bijv. dat je een soldeernaad ziet en ook welke materialen er zijn gebruikt. Dat ambachtelijke verdwijnt straks onder de verf. Maar ja, modelbouwers zien dan nog steeds wel dat het een kunststuk is.

Het is overigens maar goed, dat je nog jaren vooruit kunt. We kunnen dan namelijk nog een hele tijd plaatjes tegemoet zien :yes:!
 
We kunnen altijd nog zeggen:

"Gelukkig hebben we de foto's nog !" :D

Nee hoor, alle gekheid op eens stokje Jan.

De rust die van je bouw uitgaat is alleen al een verademing. Ik haal geregeld inspiratie uit je draadje wanneer ik zelf even geen zin in mijn eigen "projectje" meer heb. Als ik dan weer zie waar men toe in staat kan zijn als je er de tijd voor neemt dan heb ik weer genoeg redenen om het bij mezelf ook weer rustig aan te doen.

Met of zonder verf, de kenner ziet de hoeveelheid bloed, zweet en tranen toch wel.
 
Diverse delen gesoldeerd t.b.v. de machinekamerkappen.

full


Als alles goed uitgelijnd is kunnen de sleufgaatjes voor de scharnierdelen gemaakt worden.

full


De vlaggestokhouder gereed en gemonteerd.

full



full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top