Stoomsleepboot Maarten

Hout bewerken op een metaaldraaibank is waarschijnlijk niet zoals het hoort. Toch heb ik met een oud freesje en een hulpstuk de latjes gefreesd om de stuurhutramen van te maken.

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb met veel plezier en rode wangetjes het hele project gelezen. Perfect & complimenten.

Zolang je hem maar goed schoonmaakt is er nix loos, anders vreten de zuren in het hout je bank aan, vooral de hardhout soorten zo heb ik het tenminste ooit geleerd.

Maar nix dan lof over deze bouwwijze!!

Bedankt allemaal voor de leuke commentaren.
Ik ga er ook van uit dat het met de draaibank wel goed zit als je alles goed schoonmaakt.
Vandaag de voorste ramen van de stuurhut gelijmd. Valt niet mee om van zoveel losse deeltjes een mooi haaks raam te lijmen.

full

De buitenste ramen open.

Alles van de stuurhut staat nog los dus de nu nog zichtbare kieren verdwijnen hopelijk ooit.

full

Groeten, Jan.

Nog even geen zin om ramen te maken dus eerst maar het kompas gemaakt.

full

full

Vervolgens de riemen aan de voorramen gezet. De Laatste lat voor de voorkant is ook gereed en ligt te drogen.

full

Groeten, Jan.

kompas gemaakt.
Jan is dat massief of plaatwerk?
Als het plaat is, hoe dik is dat en is het dan gesoldeerd, koud tegen elkaar of met een lip/joggel?
Ik heb nog een aantal petroleum-navigatielichten op mijn verlanglijst staan.

Hallo Harm.

Het kompas heb ik gemaakt uit massief messing en is opgebouwd uit 5 stukken.
Het bovenste deel is met een soevereinboor uitgeboord, het onderste aan beide kanten uitgedraaid om een dun randje over te houden waartegen de foto gelijmd is.
Het verbindingstuk tussen kompas en verlichting is opgebouwd uit vierkant buisprofiel.
Verlichting uit 5 mm rond.
Gesoldeerd mer zilver.

Groeten, Jan.

De ramen voor de achterkant van de stuurhut zijn ook gereed.
full

Groeten, Jan.

Voor de meeste bouwers waarschijnlijk ten overvloede maar om de gaatjes in de riempjes te maken heb ik de punt van een injectienaald afgeslepen. Daardoor had ik een holpijpje met buitendiameter van 0,6 mm. De riempjes zijn gesneden uit 0,15 mm isolatietape.
full

Ook de zijramen voor de stuurhut zijn gereed. Nu alles nog aan elkaar lijmen. Voor het zover is nog wel de voorbereidingen treffen voor de deurscharnieren.

full

Groeten, Jan.

Ieder weer bedankt voor leuke reacties.
Ik werd er op gewezen dat er wel een koffiemok in de stuurhut hoorde.

full

Nu bezig met het maken van de deurscharnieren.

full

Groeten, Jan.

Alle stuurhutdelen die gereed zijn op hun plaats gelijmd. Het stuurhutdak blijft afneembaar om overal nog enigszins bij te kunnen.

full

full

Groeten, Jan.

wat een MOOI schip is dit geworden !!!!! Maar even een vraagje hoe ga je hem schoonmaken (want er komt altijd wel wat stof op je schip)

groeten Arjen

Back