Stoomsleper "Tim"

Hallo Piet,
Foto's staan er nu groot op, alleen nu nog boven de tekst.
Volgende keer andersom.
Weer wat geleerd :)
Gr. Peter

Dáár waar de Cursor staat te knipperen op het moment waarop je op "volledige afbeelding" klikt, komt de foto te staan in de text.
En dat kun je ook nog naderhand wijzigen, al moet je dan even de link in het bericht (te herkennen aan [IMG bla bla bla] aanstrijken met de muis, en dan knippen en plakken waar je hem hebben wilt.

Even wat uitgeprobeerd.
Klinknagels nagebootst.
IMG_9513.jpeg
IMG_9514.jpeg
IMG_9515.jpeg
IMG_9517.jpeg
IMG_9518.jpeg
IMG_9520.jpeg

IMG_9525.jpeg

Spijkertjes mooi weggewerkt door een, op maat gemaakt, stukje triplex van 0,8mm
door de midden te snijden, en mooi opgeschuurd naar 0,3mm, en die er overheen geplakt.

Wordt weer vervolgd.
Gr.Peter

Laatst bewerkt:
Mooi gedaan, die klinknagels! Woord van waarschuwing (ik heb ooit een heli romp van 2 meter lang van klinknagels voorzien en dat waren plakstrips van 40 nagels op een rij, erg makkelijk): als de eersten er op zitten moet je de rest ook doen en dat is een monnikkenwerk!!!

Peter, Bij foto's van de echte boot zie je dat het rood van het onderwaterschip voor is opgetrokken. Waarschijnlijk langs een naad of las in de huidplaten. De één vindt het mooi, de ander niet. De echte boot had een diepgang van 1,9 m. Geen idee of de kiel parallel loopt aan de geladen waterlijn. Maar wat Maarten aangeeft is mooi strak en is naar mijn gevoel het mooist. Het model is in tegenstelling tot de echte boot een multiknikspant. Op zich is daar niets mis mee, maar geeft wel wat beperkingen om het model net zo te schilderen als de echte. Maar je ziet dat zowel Maarten als Albert er een mooi schip van hebben gemaakt en daar een eigen draai aan hebben gegeven. Hoofdzaak is dat jij er plezier aan beleeft en dat een goed ogend schip oplevert. Succes verder. Gr. Klaas.

Maarten en Klaas, dank voor jullie reactie.
Ik weet nog niet welke lijn ik ga volgen.
Maar dat ik veel plezier beleef aan de bouw van dit scheepje, staat bovenaan.
Groet Peter

Een vraagje:
Is er een richtlijn voor op welke afstand en waar de rode waterlijn moet komen?
In principe twee opties: je kunt de "ontwerpwaterlijn" van tekening halen en op de romp trekken, en dan moet je toch wel min of meer de boot ballasten tot je die diepgang heeft, anders gaat dat er raar uitzien.

Je kunt ook, als alternatief, eerst even niks doen en de boot afbouwen en vaarklaar maken. Kijken waar je uitkomt, en of ze een beetje netjes in het water ligt.
Daarna markeer je met een geschikt iets op een paar plekken de waterlijn.
Stel het schip op een tafel op, zodanig dat die merkjes voor en achter een identieke afstand tot het tafelblad hebben.
Met een potlood op een geschikt blokje trek je nu een lijn rondom de boot.

Ik heb de laatste methode gevolgd bij mijn Borkum en het resultaat is best aardig geworden:
https://www.modelbouwforum.nl/attachments/20231014_171952-1-jpg.556671/

In ieder geval heb ik met relatief weinig moeite een waterlijn die "precies goed" is...

In principe twee opties: je kunt de "ontwerpwaterlijn" van tekening halen en op de romp trekken, en dan moet je toch wel min of meer de boot ballasten tot je die diepgang heeft, anders gaat dat er raar uitzien.

@brutus het grote probleem is dat dat er op de tekening geen "ontwerpwaterlijn" staat. Daarom heb ik contact opgenomen met Aeronaut en daar kwam de waterlijn uit zoals die op de hiervoor geplaatste foto staat. In eerste instantie heb ik getracht de getekende, door Aeronaut aangegeven, waterlijn aan te houden, maar dat was geen gezicht. Het schip lag voor het oog sterk voorover. Daarna heb ik haar zo geballast dat het dek van de machine kamer waterpas ligt. Daardoor komt de waterlijn bij de boeg hoog boven water uit, maar het oogt beter. Het voorbeeld voor deze sleper, de Bertus Freede (https://schipperklottje.de/schlepper-bertus-freede/ ) ligt nog verder achterover en komt de "waterlijn" ook boven het water uit.

img_4984-jpeg.543267

het grote probleem is dat dat er op de tekening geen "ontwerpwaterlijn" staat. Daarom heb ik contact opgenomen met Aeronaut en daar kwam de waterlijn uit zoals die op de hiervoor geplaatste foto staat. In eerste instantie heb ik getracht de getekende, door Aeronaut aangegeven, waterlijn aan te houden, maar dat was geen gezicht. Het schip lag voor het oog sterk voorover.

Sommige modellen hebben dat, andere niet. Het is niet anders.

Het was EXACT die reden waarom ik de tweede optie noemde: In het water leggen, ballasten tot ze op het oog goed ligt, en dan een paar streepjes zetten.

Toen ik dat met de Borkum deed, bleek achteraf de waterlijn binnen 1 of 2 mm parallel aan de kielbalk te liggen, terwijl ik dat bij het ballasten en aftekenen niet kon zien.
Maar hoe dan ook, de boot ligt nu goed.

Welke manier je ook kiest, je weet nu hoe je de lijn op de romp over brengt, dat stukje is voor beide manieren hetzelfde.

Succes!

Hallo,
Weer een stukje verder met de bouw.
Inmiddels ook de onderwaterlijn bepaald, door hem in een bak water te zetten.
Het afplakken daarvan was nog wel een dingetje, maar is toch aardig gelukt, vindt ik.
Ook gelijk maar in de kleur gespoten.
Ik ben ook begonnen met het bovendeel en de schoorsteen.
Die schoorsteen is wel een priegel werkje, maar leuk om te doen, en ook dat is weer gelukt.
En, we gaan weer lekker verder met bouwen, want buiten is het toch maar pest weer.
Gr. Peter

Ik zet er zo nog wat foto's op.
Eerst kijken hoe ik ze er goed op krijg, want hij draait ze om of of op z'n zij.

Back