Stoppen op het juist moment(niet met de hobby) maar voor vandaag.

Beste heli liefhebbers,

Ik heb vandaag toch eigenlijk wel mijn doorbraak gemaakt met wat betrefd het heli vliegen.Ben bijna 3 kwart jaar(zelf) bezig met leren vliegen, bouwen, afstellen en repareren:) van mijn heli's en vandaag heb ik mijn eerste echte vlucht gemaakt.Het hoveren was ik nu echt wel zat!
Het ging erg goed.Na veel gesimt (phoenix) te hebben, heb ik vandaag echt rondjes gevlogen linksom rechtsom nose in enz...(trex 450 sport).

Nou was het vrij rustig weer vandaag, maar wat me opvalt is dat de heli zich iedere keer anders gedraagdt ,ook met de verschillende lipo's.Ik heb de sport zelf gebouwd en afgesteld en in geregeld.

Nu heb je natuurlijk weersinvloeden en ik heb verschillende lipo's 25c 30c/ 40c .Maar wat ik vreemd vindt is dat ik iedere dag dat ik ga vliegen en iedere lipo's bijna een andere trim in moet stellen.(swashplate geleveld enz)

Met wissel van een lipo (oude lipo naar bv nieuwe) veranderd het toerental(op gehoor duidelijk) Dit kan ik me nog voor stellen.

Maar de trim(lijkt wel!)Ik kreeg ook het gevoel dat de heli als het ware op een soort balon vloog... de ene keer naar links afglijdend en andere keer naar rechts.Ook dit verschilde per lipo.Ik moet wel zeggen dat me positie en richting van de neus ook niet altijd helemaal het zelfde was(hoogte +- 4 a 5 meter)

Misschien zit ik er helemaal naast en zijn dit puur de weersinvloeden maar ik vraag het me wel af.Misschien dat de ervaren vliegers hier wat mee kunnen.Het is net alsof ik kan blijven trimmen.

Maar ik ben erg blij met mijn vorderingen :D ben op tijd gestopt en alles is heel gebleven.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb je wel van iedere accu gemerkt hoe hij in de heli moet liggen om het zwaartepunt iedere vlucht op dezelfde plek te leggen?

Scheelt al een beetje....

Verder is een heli nooit helemaal uit te trimmen, als je bijvoorbeeld met de neus in de wind de swash trimt zodat de heli neutraal vliegt, en je draait daarna de heli dwars op de wind of verder (staart in de wind) zul je merken dat de heli niet meer neutraal is.
Het beste is: de heli met windstil weer neutraal trimmen (wat niet automatisch betekent dat de swash exact level staat) en daarna gewoon van je trims afblijven. Gewoon mee leren vliegen.

Groet, Bert

heeft volgens mij ook met de temperaturen te maken, alles is koud en krimpt.
ook je vermogen van je lipo's nemen vlot af, ze houden niet van kou.
mijn vliegt ook telkens anders, maar ik trim niet meer. hij gaat gewoon vliegen.

groet van ed

Zit grotendeels tussen je oren Peter. Heb het zelfde meegemaakt wat jij beschrijft en we gingen een keer indoor vliegen en ik dacht dit is de mogelijkheid hem perfect te trimmen.

Ik zette alle trims op 0 en hoverde en superstrak geen trim nodig!!!! alleen net wat Brutus zegt wat schuiven met de lipo voor de CG.

Op een nagenoeg windstille dag kan ik mijn vingers echt een seconde 6-7 van de sticks halen (Trex500) en blijft hij nog prima vliegen. Als het een beetje waait dan niet meer. Is natuurlijk ook niet aan te raden want vliegen zonder vingers aan de knuppels blijft lastig :mrgreen:

Maar, zoals Bert al zegt, goed afregelen en dan gewoon leren vliegen. Het is wel het makkelijkst als je allemaal dezelfde accu's gebruikt. Zo weet je precies waar hij moet zitten om je zwaartepunt bij elke accu hetzelfde te hebben.

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen indoor en outdoor kan ik me nog voorstellen(wind, turbulentie enz).Maar dan zit het niet tussen de oren toch? Nog kritischer zijn met het plaatsen van de lipo, oke ga ik doen.Ik plaats hem altijd zo hoog mogelijk en zo goed mogelijk in het midden( op het oog dan).Maar ik twijvel of de plaats van de lipo zo veel verschil kan uitmaken als je hem netjes in het midden plaatst.Tuurlijk wel een beetje.Misschien is het een combinatie van plaats van de lipo, neus richting en toerental?!?
Heeft het verschil in toerental ook invloed hierop?

Ja.

Des te meer toeren, des te meer power de heli kan gebruiken om een ander kant op te gaan.
Bij een laag toerental staat hij bijna recht getrimt, maar door het lage toerental merk je de richtingsverandering bijna niet.
Verhoog het toerental, en dan wordt het opeens merkbaar.

Maar je vliegt met meerdere verschillende lipo's.
Als ze allemaal hetzelfde gewicht zijn, maakt het niet uit. Zit er wel verschil in, kan dit ook een punt van aandacht zijn.
Hoger gewicht=hoger toerental/pitch nodig om te hooveren=meer koppel= staart moet meer vermogen leveren = heli hangt schever dan bij een hoover met een lichte batterij
Dit kan verklaren waarom je trim naar links/rechts verloopt

Daarnaast krijg je buiten de heli eigenlijk nooit recht.
Alleen binnen, in een ruimte met een relatief constante temperatuur kan dat. Dan zul je ook merken dat dezelfde batterij ook ongeveer dezelfde soort vlucht geeft.
Buiten heb je altijd wind, turbulentie, luchtomstandigheden, opwaartse luchtstroom in de zomer, etc etc

Gewoon zo goed mogelijk met windstil weer op 0 trimmen, en dan lekker zo laten en mee om leren gaan.

En de eerstvolgende keer een stuk of 4 dezelfde batterijen bestellen, scheelt een hoop
COG is erg belangrijk op een heli, plaatsing van de batterijen kan dus een groot punt zijn..

Laatst bewerkt:
Ik zit ook nooit aan de trims.
Als je hem heel zuiver afstelt en zorgt dat het zwaartepunt klopt is dat ook niet nodig.
Zie het maar als iets waar je over nadenkt, omdat je nog nadenkt....
En wat bedoel ik daarmee :mrgreen:
Een heli heb je constant aan een lijntje, je stuurt altijd, het is geen vliegtuig.
Wind is een grote factor als je buiten vliegt, en zeker in ons landje waait het eigenlijk altijd.
Het enige wat je moet leren is je heli exact te laten doen wat jij wilt zonder daar diepgaand over na te denken als je vliegt.
(autorijden denk je waarschijnlijk ook niet bij na)

Heel veel vliegen onder alle omstandigheden, en over een poos vraag je jezelf misschien af waarom je deze vraag ooit stelde.

Grt,
Eric

ik heb idd ook nog wat oude lipo's en sinds kort ook de wat grotere denk zwaardere turnigy lipo's 40 /50c.Dus dat in samenwerking met het verschil in toerental en wind bv zou een verklaring kunnen zijn.Het is niet zo dat er niet mee te vliegen is, maar ben nogal kieskeurig dus wil eigenlijk alles perfect hebben.Maar goed ik ga gewoon lekker vliegen.Maar 6 a 7 seconden stick los.... No way!;) .

Maar wat student ook zegt had ik niet zelf op gekomen.De temperatuur koppel en toerental bij verschillende lipo, die waarschijnlijk ook het effect scheef hangen dan weer beinvloeden.

Verder wat het trimmen betreft, daar moet ik dus vanaf blijven.Ik heb wel de futuba 6ex zonder sub trim wat het al wat moeilijker heeft gemaakt om de heli 100 % goed af te stellen maar 99% is het me zeker gelukt.

Back