Wanneer je het onderstaande aanhoudt dan klopt dat ja.
Je kan de spanning van een accu cel wel gebruiken voor de indicatie van de (rest)capaciteit maar dan moet je van elke accu een eigen tabel gaan maken. Vooral aan de "lege" kant zijn de verschillen het grootst. De ene accu zal bij 3,9V nog 50% vol zijn maar een andere is dan nog 40% of misschien wel 60%. De verschillen kunnen zelfs nog wel groter zijn.
Wanneer jij de moeite neemt om elke accu apart te testen en daar een grafiek van te maken dan kan je inderdaad aan de hand van die grafiek bepalen wat de ladingstoestand is. Een marge van 10% zou ik daarbij nog zeker aanhouden maar daar is mee te werken.
Het is NIET mogelijk om één grafiek te tekenen die voor alle accu's gebruikt kan worden om te bepalen wat de ladingstoestand is. Daar worden dus de grootste fouten gemaakt. Helaas zijn er heel wat mensen tot de ontdekking gekomen dat zo'n "capaciteitsmeter" niet klopt omdat ze nog maar net konden landen met een lege accu of hun boot met een rubberbootje midden van de vijver af moesten gaan halen.
De meest betrouwbare manier is echt een timer die bijhoudt hoe lang jij de motor aan hebt gehad. Als tijd voorbij is heb je nog genoeg om te landen en als het nodig is nog een doorstart te maken. Zo werk ik al heel erg lang en dat is tot nu toe altijd prima gegaan. Ik kan me niet herinneren dat ik problemen heb gehad door een lege accu. Wel een defecte accu maar dat is een heel ander verhaal.
........ Bij voorkeur met een cel spanning niet hoger dan 3,9V en niet lager dan 3,6V.
Dat klopt Dirk, voor jouw en jouw accu zoals hij nu is. Pak je een andere accu of als jouw accu ouder wordt dan zullen deze waardes verlopen en wat je nu ziet klopt dan niet meer.Ik snap dat niet zo goed, Voor mij is de onbelaste spanning een prima indicator van de ladingstoestand. Meer dan 4,1V is nagenoeg vol, minder dan 3,6V is nagenoeg leeg en 3,9V is ongeveer 50%, en alles er tussen in is dus redelijk te schatten. Voor mij werkt dat prima...
Dirk
Je kan de spanning van een accu cel wel gebruiken voor de indicatie van de (rest)capaciteit maar dan moet je van elke accu een eigen tabel gaan maken. Vooral aan de "lege" kant zijn de verschillen het grootst. De ene accu zal bij 3,9V nog 50% vol zijn maar een andere is dan nog 40% of misschien wel 60%. De verschillen kunnen zelfs nog wel groter zijn.
Wanneer jij de moeite neemt om elke accu apart te testen en daar een grafiek van te maken dan kan je inderdaad aan de hand van die grafiek bepalen wat de ladingstoestand is. Een marge van 10% zou ik daarbij nog zeker aanhouden maar daar is mee te werken.
Het is NIET mogelijk om één grafiek te tekenen die voor alle accu's gebruikt kan worden om te bepalen wat de ladingstoestand is. Daar worden dus de grootste fouten gemaakt. Helaas zijn er heel wat mensen tot de ontdekking gekomen dat zo'n "capaciteitsmeter" niet klopt omdat ze nog maar net konden landen met een lege accu of hun boot met een rubberbootje midden van de vijver af moesten gaan halen.
De meest betrouwbare manier is echt een timer die bijhoudt hoe lang jij de motor aan hebt gehad. Als tijd voorbij is heb je nog genoeg om te landen en als het nodig is nog een doorstart te maken. Zo werk ik al heel erg lang en dat is tot nu toe altijd prima gegaan. Ik kan me niet herinneren dat ik problemen heb gehad door een lege accu. Wel een defecte accu maar dat is een heel ander verhaal.