Rob,
Van je laatste post kan ik geen chocola maken, wat bedoel je precies met "de aarde van je ontvanger opheffen"? In een vliegtuig/copter is geen echte aarde natuurlijk, daarom lees ik i.p.v. "aarde" altijd de gekozen nul-potentiaal, bij voorkeur de negatieve kant van de batterij want dat praat makkelijk (je kunt evengoed de positieve kant v.d. batterij kiezen, maar dan worden alle voltages negatief en da's niet zo handig rekenen).
Met "1 op 1" lopen bedoel je vast de staande golf verhouding VSWR? Een ¼λ whip wordt meestal gecombineerd met een aardverbinding of vlakke plaat die als een EM-spiegel werkt, of met radialen die onder een bepaalde hoek staan. Zo kun je in principe de impedantie perfect krijgen (50 ohm). Bij de klaverblad antenne doet dat niet terzake want het is een gesloten antenne net als de gesloten dipole.
Maar wat heeft dit allemaal met het oorspronkelijke probleem te maken? Een slechte VSWR geeft nog niet zo'n beroerd bereik van 50/60 meter. Of hij moet wel heel slecht zijn, b.v. 100:1.
Martin
Van je laatste post kan ik geen chocola maken, wat bedoel je precies met "de aarde van je ontvanger opheffen"? In een vliegtuig/copter is geen echte aarde natuurlijk, daarom lees ik i.p.v. "aarde" altijd de gekozen nul-potentiaal, bij voorkeur de negatieve kant van de batterij want dat praat makkelijk (je kunt evengoed de positieve kant v.d. batterij kiezen, maar dan worden alle voltages negatief en da's niet zo handig rekenen).
Met "1 op 1" lopen bedoel je vast de staande golf verhouding VSWR? Een ¼λ whip wordt meestal gecombineerd met een aardverbinding of vlakke plaat die als een EM-spiegel werkt, of met radialen die onder een bepaalde hoek staan. Zo kun je in principe de impedantie perfect krijgen (50 ohm). Bij de klaverblad antenne doet dat niet terzake want het is een gesloten antenne net als de gesloten dipole.
Maar wat heeft dit allemaal met het oorspronkelijke probleem te maken? Een slechte VSWR geeft nog niet zo'n beroerd bereik van 50/60 meter. Of hij moet wel heel slecht zijn, b.v. 100:1.
Martin