storing bij varen

Dag Allen,

Na verscheidene proefvaarten met mijn bankert sleepbootje met lichten ingebouwd. valt mij wel op dat ik binnen een bereik van 20 meter de lichten aan/uit kan doen, maar bij verder weg gaan de lichten een eigen leven leiden en gaan dus aan/uit. Ook stoort dit de motor en bij 100 wordt varen gewoon erg lastig, reageert moeilijk op gas, alleen sturen wil nog goed lukken.

ik weet niet precies waar ik het moet zoeken want in de romp van de bankert is weinig ruimte om alles te verschuiven.

Foto-CXMKWTO4-D.jpg

Heeft iemand hier tips voor, want ik denk niet dat dit helemaal normaal is...

Hallo Marcel,

Ik heb een Banckert kopie van polyester, en zit dus met dezelfde ruimte te 'woekeren' als jij.
Ik zou de ontvanger zo ver mogelijk van je motor en regelaar vandaan plaatsen, géén power kabels (accu en motor/regelaar) parallel met signaal leidingen laten lopen en voorlopig de verlichtings schakel module eens afkoppelen om te zien welke component voor de storing zorgt.

Ik neem aan dat de motor ontstoord is met drie condensatoren?

Als 'ie dat nog niet is, breng je antenne eens boven dek, de Banckert heeft van die mooie antennesprieten.

Succes met het storingzoeken!

Groeten, Jan.

weet je ook zeker dat al je accu's goed geladen zijn?
je kunt het eens proberen met een extra ontvangeraccu ipv een BEC systeem

hallo

haal dan wel het rode kabeltje uit de servo stekker van je regelaar
anders gaan die twee vechten om stroom te mogen leveren aan de ontvanger

groetjes raf

Ja dat kan ik nog eens proberen.
Ook heb ik nog eens geod gekeken naar mijn electromotor, namelijk de Robbe Plus 410/12 (werkend op 7.2V) en het viel mij op dat alleen van onderen een condensator of weerstand was gesoldeerd.
Foto-74LOFGMH-D.jpg

Zou hij misschien niet goed ontstoord zijn, want normaal wordt dit toch met 3 condensatoren gedaan?

hallo

een robbe wat motor ?????????

dit lijk me meer een motor uit een ruiten sproeier pomp die gesloopt is geworden
4366_m.jpg

maar het zou deze motor moeten zijn ????
ik denk niet dat deze motor een condensator heeft
het lijkt meer een diode

straks eens kijken of ik meer over deze motor kan vinden

groetjes raf

Als over de motoraansluiting een diode is gesoldeerd brand deze er op één draairichting gegarandeerd uit. Wat het wel is, is niet duidelijk te zien.

Het gaat bij deze motor in ieder geval niet om een standaard Mabuchi-motor. zoals o.a. door Robbe en Graupner gebruikt voor hun resp. Power- en Speed serie. Vooral de aansluitingen zien er anders uit.

hallo

zoals ik reeds zei is dit dus inderdaad geen standaard robbe motor
de aansluitingen die hier te zien zijn zijn zeker niet standaard
ook de ring die er rond zit is bij robbe op een andere positie geplaatst

deze motoren worden bij auto's gebruikt voor sproeiers of koplamp sproeiers
waar het heel goeie motoren voor zijn
zeer veel rpm maar storen als gek daar deze motoren wel op 12 volt draaien maar eigenlijk daar niet voor gemaakt zijn

ontstoren kan helpen maar ik ben niet zeker of dat met die drie kleine condensatoren gaat lukken
ik zou nog een paar varkens kooltjes mee in de leiding zetten (en dat is geen grap)

groetjes raf

nou het is volgens mij een Robbe Power Plus 410 motor van Robbe hoor, ik weet niet hoe de achterkant er officieel eruit hoort te zien, maar deze zat in doos en ook de metalen mantel is idd van robbe. (maar goed, dat zegt ook niet alles..)

Enfin, maar ik heb vandaag wederom een stukje gevaren, zonder de verlichting aangesloten te hebben. ook heb ik de voeding wat verder weggelegd van de motordraden.
en zover gevaren dat ik niet meer zag welke richting zij voer:D..

Geen storing!!
Volgende fase is nu te achterhalen of het de stroomdraden waren of het ergens in de verlichting zat..

hallo

als je verlichting teveel weg neemt komt je bec in de problemen
en dan lijkt het net of de regelaar uit valt
welke regelaar heb je ???
ik heb BV een regelaar die werkt vanaf 7.2 volt en gaat tot 40 volt
die gebruik ik om te testen want die kan 110 amp aan
maar die heeft aleen vooruit
als ik nu deze regelaar op een 7.2 accu aan sluit en de belasting is niet zo heel hoog (topic van de skipjack)dan werkt hij dus zonder problemen
als zoals nu gebeurt de motor te veel stroom trekt valt bij deze boot ook de bec uit

en nu kan bij u hetzelfde gebeuren maar door de verlichting dat de accu spanning inzakt onder het minimum voltage waarop de regelaar wil werken
als je een ampere meter terbeschikking hebt meet eens het totale verbruik onder belasting (dus de boot IN het water leggen)

en die stekkertjes aan die motor zijn ook niet juist dat moete platte stekkertjes zijn maar nog beter vast solderen

ik vind geen betere foto maar zo hoort die motor er vanachter uit te zien
EFLM106-250.jpg

groetjes raf

Buiten een spanningsdip zou je ook eens kunnen kijken of de antennedraad goed in de ontvanger is gesoldeert. En of het geheel goed in de zender gesoldeert is. En niet denken: het is nieuw dus niets aan de hand.

Indien het spanningsdip is, sluit ik me aan bij de bovenstaande adviezen. Een aparte BEC voor de ontvanger en een aparte spanningsregelaar voor de verlichting. Zorg wel dat de rode draad inderdaad uit de draad naar de ontvanger van de regelaar is gehaald.

Ferriet ringen zorgen ook voor een goede ontstoring.

Danny

Ben toch nog steeds nieuwsgierig naar wat die diode op de motor moet:mrgreen: :mrgreen:
Want ik zag nog wel wat raars aan de motor:confused:
En of hij daar wel op moet ??????
Bij achteruitdraaien dan wel probleem hebben he
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat die diode daar doet, maar wat ik de afgelopen 2 weken (was zelfs in Den Bosch windering weer en tis maar een bootje van nog geen 70cm..) heb gedaan was testen en varen.

Eerst heb ik de voedingskabel van de NIMH accu zo ver mogelijk weggehaal van de ontvanger. toen heb ik gevaren zonder de LEDS aangesloten te hebben. Daarna weer de LEDS aangesloten en ook dit werkte prima.
Een flink bereik van zeker 100m, veel verder zal ik toch wel niet gaan, want tis maar een klein ding en wordt lastig te onderscheiden of hij niet teveel verlijert door de wind.

Oh ja RAF
Ik heb als regelaar de graupner navy V15R, velen zeggen een prutding.
Maar het enige wat ik wat minder vind aan deze is dat het moeilijk is om snelheid te doseren. das eigenlijk mijn minpunt.

Ik zal idd es meten hoeveel stroom hij trekt.

en dag Danny

Het is al wel vaker voorgekomen dat het boutje van de zender F14, waar ik dus de antenne op moet draaien wel heel erg los zit..
Een erg goedkope prul constructie van Futaba, denk er over om een flinke dot stabilit express op dat boutje te laten vallen aan de binnenkant van de zender.
Een kwartier er over doen omdat je de antenne er iet af kan draaien omdat het kl.te boutje meedraait is redelijk frustrerend.

Laatst bewerkt:
Leest dit draadje eens door...

motor-400-6v-ontstoren

De diode wordt vaak gebruikt om te onstoren in modelvliegtuigen met electroaandrijving... die hoeven maar een kant op te draaien.

Mogelijk is de diode al door.. en is je motor niet onstoort.
Het kan wel degelijk een Robbe motor zijn. Deze series waren bij uitstek bedoeld om in zwevers te bouwen.
Verigens jijkt me dit een Johnson derivaat. Veelal hebben de Mabuchi's een metalen sluitplaat.

Over het onstoren is van alles op het forum te vinden... en via google...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back