Storing Easystar en Swift.

Zaterdag gevlogen met een Twinstar, Easystar en Swift.
Omstandigheden:
Stralend weer temperatuur rond het vriespunt en een besneeuwd veld.
Lekker gevlogen en geen problemen gehad met alle drie de vliegtuigen.

Zondagochtend stralend weer temperatuur rond de -5 graden en een besneeuwd veld.
Easystar getest en gestart en na ongeveer 15 seconden vliegt het toestel totaal onbestuurbaar weg.
Gelukkig met geluk terug gevonden op een afstand van ongeveer 900 meter van het startpunt.

Hierna niet meer gevlogen.

Zender MX16 van Graupner. Spanning zender op dat moment 9.9 volt. Spanning zender in woonkamer 10.2 volt. De accu's zijn Lipo's van Flightpower de Evo 2500. De vliegtuigen hebben in huis overnacht en de accu's zijn in huis zaterdag weer opgeladen.

’s Middags weer gaan vliegen maar eerst een reikwijdte test gedaan.
Omstandigheden:
Stralend weer temperatuur ongeveer +2 graden en een besneeuwd veld.
Zender aan met ingeschoven antenne. Spanning zender op dat moment 9.9 volt.
Easystar begon na 30 meter al met zijn servo’s te rammelen en na een meter of 50 begon de regelaar te piepen en motor begon spontaan te lopen. Met de Swift ongeveer dezelfde verschijnselen alleen met iets andere afstanden.
Twinstar geen problemen. En lekker mee gevlogen.

In beide storende vliegtuigen zit een Multiplex RX6 syntesizer onvanger in de Easystar een Yeti Advance 30 regelaar In de Swift zit een regelaar van de Chinees op de hoek.
De Twinstar heeft ook een Multiplex ontvanger en twee Robbe Roxxy regelaars.
De onderdelen van beide storende vliegtuigen zijn ongeveer 2 maanden oud.

Wat kunnen de oorzaken zijn van dit gedrag?

Buiten dat dit topic op een verkeerde plek staan (dit is helicopters , electro specifiek) denk ik dat de antennne te dicht langs de motor/regelaar of servo loopt.

Die kun je bv. spannen vanuit de punt van de cockpit naar de punt van je vleugel, probeer het dan nog eens.

bas

Easystar getest en gestart en na ongeveer 15 seconden vliegt het toestel totaal onbestuurbaar weg.

Kan vanalles zijn: storing, iemand anders in de buurt op jou kanaal, etc...

Zender aan met ingeschoven antenne. Spanning zender op dat moment 9.9 volt.
Easystar begon na 30 meter al met zijn servo’s te rammelen en na een meter of 50 begon de regelaar te piepen en motor begon spontaan te lopen. Met de Swift ongeveer dezelfde verschijnselen alleen met iets andere afstanden.

Is normaal. Reikwijdte met ingeschoven antenne is bij mijn vliegtuigen ook dikwijls maar 30-40 m. Hangt ook af van de kwaliteit van de ontvanger. Ik dacht trouwens gelezen te hebben dat je bij een MX12/16 één element van de antenne moet uittrekken voor een reikwijdtetest.

Effe een paar vraagjes want ik ben een nieuwsgierig bazeke: op welke band vlieg je (35/40MHz of...). Op een verlaten plek ver weg van de bewoning? (dit omdat misschien iemand in de buurt met z'n rc auto toevallig op jou kanaal zit).

Als je met een geborstelde motor vloog dan zou ik allereerst vragen of je die wel ontstoord hebt (condensatoren). Maar je zegt een Yeti advance te gebruiken en dat is een regelaar voor borstelloze motoren.

Waar heb je de ontvanger geplaatst? Let er op dat die en de antenne uit de buurt blijven van de regelaar en de draden waar hoge stromen doorheen gaan. Wat is de afstand ontvanger- regelaar? Kan je een foto plaatsen van de plaatsing van de componenten?

Ik vlieg op 35 Mhz.

Ongeveer 500 meter van de bewoning. Ik geloof niet dat daar iemand om 10 uur 's morgens met 15 cm sneeuw met een auto bezig is.

Borstelloos.

Maar de dag ervoor vloog alles prima zonder problemen.

Heb met de Easystar wel diverse starts en landingen in de sneeuw gemaakt.
De onvanger zit ongeveer tegenover de regelaar en de antenne gaat bijna onmiddelijk naar buiten en loopt onder de romp verder.

Storing

Bortstelloze regelaars veroorzaken ook storing. Het kan zijn dat jij daar last van had. Die storing is soms afhankelijk van de bedrading tussen regelaar en LiPo (liggen de draden anders door de romp ? of gebruik je een andere LiPo.

Het is echter verdacht dat je er de ene dag geen last van hebt, en een andere dag wel, en wel op 2 vliegtuigen.

Het zou kunnen dat door de lage temperatuur de ontvanger (of de zender) heel iets in frequentie verschoven is (net alsof je de (auto) radio een beetje naast de zender hebt staan).

Probeer nog eens een range test als het weer wat warmer is, misschien is je hele probleem verdwenen.

Wil je van alle last vanaf, schaf je een paar SMC 16 of 14 ontvangers aan.

kosten je ietsje meer dan die multiplex ontvangers maar dan vlieg je gegarandeerd storingvrij met de SPCM ontvangers.

als je wat uitkijkt vind je er regelmatig voor een prikje te koop hier op het forum. Zeker nu iedereen verhuist naar de 2.4 komen de 35mhz ontvangers op de markt.

SMC 16 SCAN ontvanger vind je in occasie makkelijk voor 40 euro, nieuw 65 euro.

Zeker de moeite om storingvrij en daardoor ook schadevrij vliegen.

reken maar uit wat het je kost, easystar met de PMX ontvanger en daardoor een nieuwe easystar kopen of meteen een goede ontvanger.

Ikzelf vlieg met een combat slinger (greatplanes) SMC 16 ontvanger erin, deze zit gepropt tussen accu en regelaar, servodraden over en rond de regelaar en kabels accu, geen enkel last van storingen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad en wat bleek: het zijn telkenmale de goedkope regelaars die storen. Servo´s die dan wild heen en weer gaan en de ene servo is daar gevoeliger voor dan de andere.
Probeer eens een losse ontvanger accu aan te sluiten en kijk of je servo´s dan nog storing geven. Vette kans dat het de regelaar is!

Met multiplex ontvangers (zelfs met de relatief goedkope syn. voor indoor heb ik met buitenkistjes nooit problemen gehad. Vlieg er probleemloos mee.

Ho - ho - stop

Als je last van storing hebt zal PPM de servo's laten jitteren, en als je verder weg raakt verlies je contact met de zender, en zal je model in ongecontroleerde vlucht er vandoor gaan.
PCM zal de servo's niet laten jitteren bij slecte ontvangst (geen waarschuwing dus). Maar je verliest wel contact met de zender als je verder weg vliegt. Je model zal dan in een gecontroleerde vlucht (de laatste stand van de servo's) crashen.

PCM is beter, maar in geval van storing, los je de storing er niet mee op.
Dit zul je eerst moeten oplossen voordat je gaat proberen of PCM wat voor je is.

Beste is om de regelaar zo dicht mogelijk tegen de motor te plaatsen met zo kort mogelijke bedrading. En plaats de ontvanger zo ver mogelijk van de reglaar af. Antenne al helemaal uit de buurt van de regelaar houden. Sommige regelaars storen meer dan andere.

Laatst bewerkt:
De discussie PPM/PCM en de vermeende voor-en nadelen is al vaak gevoerd.

Gek genoeg hoor je er bij de gebruikers van de 2.4 GHz apparatuur nooit iets over. Daar wordt PCM het als het ware gratis meegeleverd. Er is geen keuze.

Het was blijkbaar een zinloze discussie in gang gehouden door verblinde gebruikers van bepaalde systemen die hun eigen gelijk wilden behalen.

het gaat mij niet om blindheid maar realiteit, eenzelfde setup met R700 ontvanger : storingen

enkel de ontvanger veranderd in SMC 16 : geen enkel storingkje meer.

Dit is realiteit

wat met 2.4 is een heel ander verhaal. die zijn minder storingsgevoelig maar dan weer meer gevoelig door afscherming door metaal of carbon.

Ik heb het gehele gebeuren al eens met Conrad besproken. Het vliegveld waar wij vliegen is op ongeveer 600 meter vanaf mijn huis. En nee, Conrad heeft een anbdere frequentie dan ikke en mijn zender stond niet aan.

De spullen zijn op Zaterdag de gehele middag in de koude buitenlucht (-10) geweest. Daarna is het gehele spul verhuist naar kamertemperatuur. De dag erna weer van kamertemperatuur naar buiten (-10) Ik ben bang dat condensvorming en bevriezen de oorzaak is geweest. 30 graden verschil is dan eigenlijk teveel van het goede.

Het probleem bij de easystar lijkt getackeld.

Conrad heeft heel kleine rolroeren gemaakt op de easystar die alleen niet genoeg authoriteit hebben om bochten te sturen. Alleen samen met het richtingsroer kom je de bocht om. Hier zijn we achter gekomen doordat de "storing" zich voordeed waar ik bij was. Met veel moeite het model geland waarna we alles gecontroleerd hebben. Daarnma heb ik er een vlucht mee gemaakt en toen stuurde het wel. Ik vlieg heel veel met gebruik making van het richtingsroer en rolroeren samen, dus ik merkte niets aan het model. Later nam Conrad het weer over en toen bleek het weer niet te sturen. Toen bleek dus duidelijk dat de combiswitch gebruikt moet worden totdat Conrad ook zonder problemen de beide functies samen kan gebruiken, of totdat de rolroeren vergroot zijn.

Het probleem van de swift moeten we nog eens goed gaan bekijken.

De problemen liggen dus niet aan de gebruikte apperatuur, dat leek me ook al heel vreemd. Ik gebruik al 30 jaar Multiplex zenders en diverse ontvangers en heb pas 1 keer grote problemen gehad en dat lag schijnbaar aan de zender welke nu vervangen is door een andere. Het lijkt me dan ook heel sterk dat alle problemen die jullie naar voren halen aan de Multiplex ontvangers te wijten zijn.

Back