A
Anonymous
Guest
Hoi,
Ik vlieg met een Graphite van FVK (3 meter spanwijdte, carbon romp en vleugel, Kontronik 40-6-12 regelaar met BEC, oude Lehner borstelmotor met reductie, 10 cellen CP 1700, zender MC16/20).
Ik heb al een hele tijd storingen met deze zwever, terwijl ik met dezelfde zender op nagenoeg geen enkel ander toestel (uitzondering: soms indoor)storingen heb. Gelukkig telkens kort -een seconde -waarin ik de twee flaps naar beneden zie klappen, maar als het ooit langer zou duren ... De storing vindt zowel plaats met draaiende als met stilstaande motor en zowel kortbij (50 meter) als zeer ver weg ...
Even de geschiedenis overlopen:
* Voorheen met dezelfde electronica-componenten in een andere zwever gevlogen --> geen probleem
* Ingevlogen met Futaba-ontvanger, BEC aangesloten, evenals reserve ontvangerbatterij, antenne naar buiten meteen bij de ontvanger en integraal onderaan tegen de romp bevestigd met tape. Motor en batterij gans vooraan, daarachter regelaar en dan +- 10 cm verder de ontvanger (dus ver verwijderd van stroombronnen) --> storing
* Andere ontvanger: Graupner C-17 --> storing
* Ander accupack --> storing
* Graupner C 17, Antenne meteen naar buiten, stuk onder de romp geplakt, 40 cm loshangend --> Storing
* Idem, ontvanger in aluminiumfolie gewikkeld --> Storing
* Idem, rode kabel BEC uitgetrokken --> Storing
* Idem, negatieve pool ontvanger verbonden met vijs die in de romp gedraaid is --> Storing
* Idem, C17 vervangen door MC18 ontvanger --> Storing, PCM ingesteld op 1 seconde
* Idem, metalen stiften voor cockpitsluiting geisoleerd zodat ze niet meer tegen de motor kunnen slagen --> Storing
Ik begin langzaam maar zeker zonder inspiratie te zitten voor het verhelpen van het probleem. Eén test die ik nog wil doen, is het totaal loskoppelen van de regelaar en met de drager naar boven. Ik moet wel accu, regelaar en motor laten zitten omwille van het zwaartepunt ...
Wie heeft suggesties ...
Bart
Ik vlieg met een Graphite van FVK (3 meter spanwijdte, carbon romp en vleugel, Kontronik 40-6-12 regelaar met BEC, oude Lehner borstelmotor met reductie, 10 cellen CP 1700, zender MC16/20).
Ik heb al een hele tijd storingen met deze zwever, terwijl ik met dezelfde zender op nagenoeg geen enkel ander toestel (uitzondering: soms indoor)storingen heb. Gelukkig telkens kort -een seconde -waarin ik de twee flaps naar beneden zie klappen, maar als het ooit langer zou duren ... De storing vindt zowel plaats met draaiende als met stilstaande motor en zowel kortbij (50 meter) als zeer ver weg ...
Even de geschiedenis overlopen:
* Voorheen met dezelfde electronica-componenten in een andere zwever gevlogen --> geen probleem
* Ingevlogen met Futaba-ontvanger, BEC aangesloten, evenals reserve ontvangerbatterij, antenne naar buiten meteen bij de ontvanger en integraal onderaan tegen de romp bevestigd met tape. Motor en batterij gans vooraan, daarachter regelaar en dan +- 10 cm verder de ontvanger (dus ver verwijderd van stroombronnen) --> storing
* Andere ontvanger: Graupner C-17 --> storing
* Ander accupack --> storing
* Graupner C 17, Antenne meteen naar buiten, stuk onder de romp geplakt, 40 cm loshangend --> Storing
* Idem, ontvanger in aluminiumfolie gewikkeld --> Storing
* Idem, rode kabel BEC uitgetrokken --> Storing
* Idem, negatieve pool ontvanger verbonden met vijs die in de romp gedraaid is --> Storing
* Idem, C17 vervangen door MC18 ontvanger --> Storing, PCM ingesteld op 1 seconde
* Idem, metalen stiften voor cockpitsluiting geisoleerd zodat ze niet meer tegen de motor kunnen slagen --> Storing
Ik begin langzaam maar zeker zonder inspiratie te zitten voor het verhelpen van het probleem. Eén test die ik nog wil doen, is het totaal loskoppelen van de regelaar en met de drager naar boven. Ik moet wel accu, regelaar en motor laten zitten omwille van het zwaartepunt ...
Wie heeft suggesties ...
Bart