Storing in elektrische F3J-zwever

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hoi,

Ik vlieg met een Graphite van FVK (3 meter spanwijdte, carbon romp en vleugel, Kontronik 40-6-12 regelaar met BEC, oude Lehner borstelmotor met reductie, 10 cellen CP 1700, zender MC16/20).

Ik heb al een hele tijd storingen met deze zwever, terwijl ik met dezelfde zender op nagenoeg geen enkel ander toestel (uitzondering: soms indoor)storingen heb. Gelukkig telkens kort -een seconde -waarin ik de twee flaps naar beneden zie klappen, maar als het ooit langer zou duren ... De storing vindt zowel plaats met draaiende als met stilstaande motor en zowel kortbij (50 meter) als zeer ver weg ...

Even de geschiedenis overlopen:
* Voorheen met dezelfde electronica-componenten in een andere zwever gevlogen --> geen probleem
* Ingevlogen met Futaba-ontvanger, BEC aangesloten, evenals reserve ontvangerbatterij, antenne naar buiten meteen bij de ontvanger en integraal onderaan tegen de romp bevestigd met tape. Motor en batterij gans vooraan, daarachter regelaar en dan +- 10 cm verder de ontvanger (dus ver verwijderd van stroombronnen) --> storing
* Andere ontvanger: Graupner C-17 --> storing
* Ander accupack --> storing
* Graupner C 17, Antenne meteen naar buiten, stuk onder de romp geplakt, 40 cm loshangend --> Storing
* Idem, ontvanger in aluminiumfolie gewikkeld --> Storing
* Idem, rode kabel BEC uitgetrokken --> Storing
* Idem, negatieve pool ontvanger verbonden met vijs die in de romp gedraaid is --> Storing
* Idem, C17 vervangen door MC18 ontvanger --> Storing, PCM ingesteld op 1 seconde
* Idem, metalen stiften voor cockpitsluiting geisoleerd zodat ze niet meer tegen de motor kunnen slagen --> Storing

Ik begin langzaam maar zeker zonder inspiratie te zitten voor het verhelpen van het probleem. Eén test die ik nog wil doen, is het totaal loskoppelen van de regelaar en met de drager naar boven. Ik moet wel accu, regelaar en motor laten zitten omwille van het zwaartepunt ...

Wie heeft suggesties ...

Bart

Ik had ook afentoe tikken, te veel, niet echt een duidelijke oorzaak tot ik het kristal verving :) Ik had er nooit storing mee en opeens kwam het toestel naar beneden. Op de grond alles goed, afstand test ook. Vliegen en opeens weer veel tikken en dan weer even goed.

carbon (koolstof) romp en vleugel, leg die ontvanger antenne eens schuin weg van de romp en vleugel, dus naar de tip van het stabilo of kielvlak.
Zoals je het nu schrijft ligt deze langs de romp, en in een andere test had je een groot gedeelte langs de romp en dan loshangen, dit losse stuk klapperd dan toch tegen de romp aan.

Zoals Theo al aangaf denk ik dat het probleem waarschijnlijk komt door de carbon romp.
Zorg ervoor dat de antenne draad makkelijk naar buiten kan, en niet in contact stapt met de romp, of zelfs vlak langs de romp naar buiten gaat.
Het gat waardoor de antenne naar buiten gaat, mag wel 3-4mm groot zijn.
De antenne door middel van (meerdere) plastic buisjes uitrichten zodat deze in het midden van het gat zit.
Er heeft een artikel hierover gestaan in de Aufwind een tijdje terug, als je wilt kan ik dit wel even scannen en je toesturen.

Andere mogelijkheden:
1. alle servo-draden door ferrietspoelen laten lopen.
2. reikwijdte-test uitvoeren met alles aangesloten, behalve je motor!!
Een tijdje terug had iemand storing met zijn bootje ook met stilstaande motor. Door een tip van Corrien bleek dus de motor niet ontstoord te zijn.
Mogelijk dat de kortsluitstand van je motor ook meer storing opleverd.
In ider geval kan deze mogelijkheid snel en goedkoop uit testen.

Bij mijn nieuwe electro-zwever(s) zit ik met servo's met snoeren tot bijna 1 meter lang. Deze ga ik nu dus standaard uitvoeren met gedrild draad en met een ferrietkern (per snoer) bij de ontvanger.
De kosten zijn het niet en voorkomen is beter als genezen.

Laat het weten hoe het eén en ander verloopt en ook als je het probleem verholpen helpt. Het is altijd handig om te leren van een ander. Ik denk er over om in de toekomst ook nog iets in de F3J met een carbon romp te gaan kopen.

Succes,

Hans

Hans N. zei:
Er heeft een artikel hierover gestaan in de Aufwind een tijdje terug, als je wilt kan ik dit wel even scannen en je toesturen.
Als je dan toch aan het versturen bent: hier nog een geinteresseerde!

Aan de oplossing van het probleem kan ik niets nieuws inbrengen en alleen instemmen met de reeds aangedragen suggesties. Wel is het raadzaam om eerst uitsluitend met de C17-ontvanger verder te experimenteren. Dit is een van de allerbeste ppm-ontvangers, die er te koop is en deze geeft een eerlijker en duidelijker beeld dan een pcm ontvanger.

Hoi allemaal,

Allemaal hartelijk dank voor de reacties:

Ik ga het volgende doen:
- terug de C17-PPM ontvanger er in of misschien zelfs m'n nieuwe Alpha-ontvanger van Schulze die met een LED het aantal storingen opgeeft.
- antenne langs boven achter de vleugel naar buiten laten komen, en via buisjes meteen 1 cm boven de romp brengen. Antenne centreren in het buisje. Bij nader inzien kan ik misschien beter een stuk silicone-slang gebruiken ...
- antenne aan één van de zijkanten van de V-staart bevestigen (waarschijnlijk met een elastiekje)
- Eerst gewone range check met en zonder draaiende motor (al heb ik daarmee ook in het verleden nooit geen problemen gezien)
- Dan vlucht bovenop de drager met regelaar volledig ontkoppeld (blijft wel met accu aanwezig om zwaartepunt te houden)
- En dan nog maar eens proberen met de electromotor

Ik hoop zondag te vliegen ...

Nogmaals: hartelijk dank aan al diegenen die geantwoord hebben !

Bart

Bartdr1 zei:
- Eerst gewone range check met en zonder draaiende motor (al heb ik daarmee ook in het verleden nooit geen problemen gezien)
Bij de range-check ook het model in alle richtingen draaien ten opzichte van de zender om te bezien of het niet 'hoek-gevoelig' is.

Storing verdwenen

Allen,

Bedankt voor de info. De storing is weg. Enige aanpassing was het breder doorboren van de romp en de antenne met een stukje siliconebrandstofslang naar buiten te brengen (meteen +- 1 cm van de romp) en vervolgens naar één van de buitenkanten van de V-staart (gewoon met een elastiekje tussen vast en bewegend deel stabilo).

Hartelijk dank voor alle suggesties !

Bart

Bart, fijn om te horen dat het probleem opgelost is en je weer met een gerust hart van onze mooie hobby kan genieten.

Hans.

Back