Storing met een "Berg" ontvanger ???

Lo,

Ik vlieg inmiddels enkele jaren met alleen maar "Berg" ontvangers en heb hiermee tot nu toe nooit maar dan ook nooit een enkele storing ervaren.

Edoch, nu met de electro-calmato merk ik dat de kist soms niet reageerd op commando's. Tis slechts een seconde ofzo en ook maar heel af en toe, toch krijg ik een beetje een naar gevoel met deze setup.

Ik heb met kleinere toestellen nog steeds geen enkele storing (kristallen ontvangers en accus uitgewisseld/vervangen) ,het fenomeen treed dus alleen op met de calmato.

Setup is niet veel anders dan normaal (anders dan de motorsetup/vermogen), ik gebruik een losse accu voor de ontvanger, 4 cellen NiMh. Hoog- en laagspanningsgedeelte zijn netjes gescheiden, alles is ontstoord met ferriet. Servos zijn ok.

Iemand een suggestie ?

De storingsvelden met de vermogens gebruikt in de Calamato zijn veel groter.
Bij het ontstoren met ferrietkernen is het belangrijk om een van de servo/regelaarstekkers NIET van een ferrietkern te voorzien voor een goed resultaat.

Ontvanger al zo ver mogelijk vn motor en regelaar geplaats? Liefst 50 cm ertussen...

Hmm ok, de ferrietkernen heb ik al af gehad...zelfde resulaat. Ontvanger zit 40 cm van motor en regelaar.

Antennepositie lijkt me ook niet het probleem (haaks weg van de cockpit naar uiterste punt stabilo...storing trad ook even op met toestel haaks op TX antenne)

Kan een slecht lager dit probleem veroorzaken ? (metaal op metaal)...een van de lagers in de motor rammelt wat (china kwaliteit)..ga ik vanavond vervangen.

Ik kan inderdaad een andere accu proberen, al geeft de huidige onder 1Amp belasting mooi een stabiele spanning... in iedergeval proberen waard. Kleinere kisten vlieg ik altijd op de BEC van de regelaar...dus dit ZOU een veroorzaker kunnen zijn.

Welke Berg ontvanger precies.
In "mijn" Telem@ster zat bij de crash een MZK Sexta en het leek erop alsof die in de hold sprong en er niet uit kwam. Ook toen alles al verzameld was en we gingen kijken naar de oorzaak deed niets het en ineens was alles weer normaal daar. Deze ontvanger is dan ook terug naar MZK (Nu al meer dan 2 maanden weg :( ). Voor mij wel een zaak met vele vraagtekens voor alle andere crashes met die ontvanger welke allemaal op dezelfde manier plaats vonden.

Ik gebruik nu een sexta. Sexta's heb ik zowel van Hyperion als van Lexor. Van MzK heb ik alleen een viertal quatra's, voor plankjes en parkflyers. Ontvangers heb ik uitgewisseld met een andere (kleinere) kist. Deze ontvanger vloog in de kleinere kist zonder storingen vandaag. (en dus lijkt de ontvanger niet slecht/het probleem)

Het lager heb ik net vervangen (en dat was stuk). De boel opnieuw in het vet gezet...verdorie stinkt mn kist toch weer naar olie :D )

Franck, wat voor lagers zet jij d'r in en waar haal je die? ik moet nog een ontvanger halen voor m'n Extra en ik dacht aan zo'n 6 kanaals MzK van Perba, dus ik ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen!

Planck_Franck zei:
Hoog- en laagspanningsgedeelte zijn netjes gescheiden

Hoe heb je dat gescheiden?
Storingsproblemen bij elektromodellen ontstaan vaak door het NIET GALVANISCH gescheiden zijn van het motor- en ontvangstcircuit.
Geen Bec gebruiken en wel een optocoupler is de beste optie om storing van het motorcircuit te vermijden. Bij modellen met een licht motortje is het meestal geen probleem, de schakelpulsen van de regelaar naar de motor vallen mee en de ontvanger heeft er niet zoveel last van. Maar heb je een model met een wat zwaardere motor, dan veroorzaakt de motor relatief veel meer storing. Een regelaar met optocoupler kan de oplossing zijn. Let op, alleen een aparte ontvangeraccu gebruiken helpt niet, alleen een regelaar met optocoupler zorgt ervoor dat ontvangercircuit en motorcircuit galvanisch gescheiden zijn. En dat voorkomt veel storing :wink:

Inderdaad, ik ging er eigenlijk vanuit dat er een regelaar met Opto werd gebruikt.
Een BEC regelaar met uitgeschakeld BEC circuit is bij dit vermogen zeker niet voldoende...

Verder zou ik bij grote of erg snelle kisten voor een goede SPCM ontvanger kiezen, is toch net even beter als een 'Berg' ontvanger.
Vaak wel wat zwaarder, maar dat is alleen bij de hele lichte kistjes een probleem.

Er is galvanische koppeling tussen regelaar en ontvanger. Het kan zeker het probleem zijn. Vandaag eerst maar eens proberen.

PCM heb ik overwogen, maar dan moet ik eerst kijken of het probleem echt in de galvanische koppeling zit. Mogelijk is dan een andere regelaar de oplossing.

fbk zei:
Planck_Franck zei:
Hoog- en laagspanningsgedeelte zijn netjes gescheiden

Hoe heb je dat gescheiden?
Storingsproblemen bij elektromodellen ontstaan vaak door het NIET GALVANISCH gescheiden zijn van het motor- en ontvangstcircuit.
Geen Bec gebruiken en wel een optocoupler is de beste optie om storing van het motorcircuit te vermijden. Bij modellen met een licht motortje is het meestal geen probleem, de schakelpulsen van de regelaar naar de motor vallen mee en de ontvanger heeft er niet zoveel last van. Maar heb je een model met een wat zwaardere motor, dan veroorzaakt de motor relatief veel meer storing. Een regelaar met optocoupler kan de oplossing zijn. Let op, alleen een aparte ontvangeraccu gebruiken helpt niet, alleen een regelaar met optocoupler zorgt ervoor dat ontvangercircuit en motorcircuit galvanisch gescheiden zijn. En dat voorkomt veel storing :wink:

ik heb zelf deze regelaar gekocht; 'ga ik met de zelfde motor als Franck gebruikt inzetten op een vergelijkbare kist:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=945

lees vooral de laatste paragraaf; is dit wat jij bedoeld?
ik wil eigenlijk de BEC van de regelaar gaan gebruiken; kan dat, of niet verstandig?

(zoals eerder gepost, ben ik dus van plan om zo'n MzK-ontvanger te halen)

Nee die laatste paraaf heeft met galvanisch scheiden niets te maken. Ik zou mij niet TE ongerust maken, op basis van alleen mijn geval zou ik me niet laten weerhouden met deze spullen te gaan vliegen.

De storing heb ik pas de laatste 5 of 6 vluchten gehad, de eerste 10 ofzo waren storingsvrij. Tijdens de laatste vluchten merk ik het misschien een of twee keer per vlucht, soms zelfs niet.

Ik heb een nieuwe accu gemonteerd (en getest).

Tussen accu en ontvanger heb ik wat capaciteitjes geplaatst.

Tevens heb ik niet de servostekkers als voedingsaansluiting op de ontvanger gebruikt, maar de voeding mbv een wat degelijker stekker uitgevoerd, en deze aan de ontvanger gesoldeerd.

De aansluiting naar de regelaar is voorzien van een hoogfrequent filtertje.

Als dit niet werkt, dan blijft galvanisch scheiden de enige mogelijkheid nog !

Vandaag is vliegen er helaas niet bij, dus nog even wachten of het werkt.

Mocht er toch ontkoppeld moeten worden en je wil hiervoor een regelaar kopen, dan val je gelijk terug op 100 euro + regelaars 8O . Mocht dit de laatste optie zijn dan gaan we met onderstaand schema wat proberen..

coupler.jpg

Planck_Franck zei:
Tussen accu en ontvanger heb ik een filter geplaatst welke hoogfrequent filtert en de impedantie van de voeding flink verlaagd.
Geen filter tussen ontvangeraccu en ontvanger plaatsen! Dit heeft geen nut, kan uiteraard de impedantie van de voeding niet verlagen (maar hooguit verhogen) en zorgt er voor, dat de ontvangst verslechtert!

Vandaag gevlogen met de calmato met eerder beschreven aanpassingen. In twee vluchten van ca 15 minuten geen 2-seconden "stilte" gehad van de sexta. Wel een tik, maar daar bleef het bij. Misschien wat te vroeg voor "echte" uitspraken, maar het lijkt erop dat eea beter werkt dan voorheen.

Overigens levert Himodel nu ook goedkope opto regelaars tot 6S en 80A dus die heb ik gelijk maar besteld.

Theo Coenen zei:
In "mijn" Telem@ster zat bij de crash een MZK Sexta en het leek erop alsof die in de hold sprong en er niet uit kwam.
Een clublid heeft dezelfde nare ervaring gehad met die MZK Sexta, hij ging in hold en hij moest toezien hoe zijn F16 volgas stuurloos de bevroren grond in ging. Nu heeft ie weer een Schulze ontvanger erin, die geeft misschien ook af en toe een tikje maar dat is altijd nog beter dan helemaal niets meer doen.

Ik heb begin dit jaar nog meer ervaren vliegers gesproken die zo'n HOLD STUCK ervaring hebben meegemaakt, we dachten toen dat het misschien iets met de KOU te maken had. Op de beurs in Dortmund nog met MZK over gehad, maar het probleem kwam hem totaal onbekend over ... :?:

Ik hou het in mijn e-jets voorlopig wel bij PCM en alleen als het qua ruimte echt niet anders kan Schulze. Mijn Super Zoom 4D krijgt natuurlijk ook gewoon een Schulze. :lol:

Grtz,
Emile 8)

Zo ver ik weet is het bij oud type Berg-ontvangers zo, dat deze iets vertraagd uit hold- cq. failsafe-positie komen. Bij de huidige regelaars kan dat niet meer voorkomen. Holdmode wordt overigens altijd pas ingenomen als de ontvangst is gestoord en blijft alleen gehandhaafd als de storing niet vermindert.

Planck_Franck zei:
PCM heb ik overwogen, maar dan moet ik eerst kijken of het probleem echt in de galvanische koppeling zit. Mogelijk is dan een andere regelaar de oplossing.
Hoewel pcm nog steeds het beste overdrachtssysteem is, is het niet de eerst aangewezen oplossing voor storingsperikelen. Eerst moet de oorzaak van de problemen zo veel mogelijk worden geëlimineerd. Naar verwachting zal een opto-coupler zeer zeker een verbetering zijn, maar of daarmee de problemen verdwenen zijn is een tweede. Zelf gebruik ik bij storingzoeken in een model het liefst een conventionele ppm-ontvanger (uiteraard uitsluitend bij testen-aan-de-grond). Deze laat altijd het duidelijkst storingen zien, dus je ziet ook het snelst of genomen maatregelen verbetering opleveren.

Back