storing met "servo test"

Het is dan misschien al een oude discussie maar komt dit er op neer dat wanneer je een aparte ontvangeraccu gebruikt ferrietkralen en condensators helemaal overbodig zijn? ik heb zelf namelijk een last down xxl met aparte accu's maar wel heel lange servosnoeren (twisted) maar ze zijn niet veel te lang dus zonder ferrietkralen zou het mooist zijn

N timmerman zei:
Het is dan misschien al een oude discussie maar komt dit er op neer dat wanneer je een aparte ontvangeraccu gebruikt ferrietkralen en condensators helemaal overbodig zijn? ik heb zelf namelijk een last down xxl met aparte accu's maar wel heel lange servosnoeren (twisted) maar ze zijn niet veel te lang dus zonder ferrietkralen zou het mooist zijn
Ja en nee :wink:. Nee even geen gekheid, het antwoord is JA wanneer je tevens gebruik maakt van Optocouplers. Op die manier is er totaal geen electrische verbindig meer tussen de servo's met hun lange snoeren en de ontvanger.
Het antwoord is dus nee wanneer je geen Optocouplers gebruikt. Er is dan nog steeds een verbinding van de lange servo snoeren met de ontvanger dus kunnen stoorsignalen nog steeds via deze draden in de ontvanger komen.
Het feit dat de snoeren getwist zijn helpt hier helaas NIET hoewel er mensen zijn die beweren dat het wel helpt. Iedereen die wat meer van deze techniek afweet weet dat het dus niet zo is.
Het twisten van draden helpt tegen storing die zo kunnen ontstaan door signalen in de verschillende draden. Dit is bij de lage frequenties (ongeveer 50Hz) van het signaal wat naar de servo gaat vrijwel niet van belang dus kunnen we dit "vergeten". Bij telefoonkabels bijvoorbeeld is het wel heel belangrijk. De draden zijn hier ook getwist om onderlinge storingen te voorkomen. Anders zou het kunnen gebeuren dat jij ook het gesprek kan horen tussen jou buurman en zijn matresse :wink: omdat in de dikke kabel naar de centrale jullie draadjes toevallig vlak naast elkaar lopen. Zij kunnen dan natuurlijk ook jou horen!

Iemand een gedacht hoe te bereken welke condensator te gebruiken?
eventueel links of formules.
heb namelijk nog een beetje storingen met m'n borstelloze motor

benovitch zei:
Iemand een gedacht hoe te bereken welke condensator te gebruiken?
eventueel links of formules.
heb namelijk nog een beetje storingen met m'n borstelloze motor
Helaas is daar geen formule voor te geven. Dat komt omdat je niet weet welke frequenties de storingen veroorzaken. De frequentie waarmee een borstelloze motor wordt aangestuurd veranderd met het toerental dus ook daar weet je het niet.
Je kunt natuurlijk vrij grote condensatoren gebruiken want hoe hoger de waarde hoe lager de frequenties zijn waarbij ze nog werken. Nu zit daar een probleempje omdat de manier waarop een condensator gemaakt is ook invloed heeft op de werking van die condensator bij (vooral) hoge frequenties.
Om dit een beetje op te vangen kan je twee condensatoren gebruiken. Één van een vrij hoge waarde, bijvoorbeeld 220nF en één van een lage waarde, bijvoorbeeld 1nF. De eerste condensator zal meestal een folie condensator zijn en voor de tweede kan je het beste een keramische of anders een lagen condensator gebruiken. Je monteert de beide condensatoren zo dicht mogelijk bij de regelaar over de + en - draden naar de ontvanger. Als je dan vlak bij de ontvanger ook nog een ferriet kraal gebruikt heb jet het maximum gedaan om storingen tegen te houden. Heb je dan nog storingen dan moet je nog eens goed kijken naar de plaatsing van de accu, regelaar en ontvanger. In principe moet je de ontvanger zo ver mogelijk weg houden van de accu en regelaar.

Misschien nog even een vraagje over die ferrietkernen: vorig jaar kocht ik in Dortmund dergelijke ferrietkernen, ca 2cm lang, en je kon ze openklikken om er de servodradenin te leggen. Er kunnen makkelijk een 8 tal servodraden door. Volgens de verkoper heeft dit model eenzelfde effect als de aparte ringetjes. Is dit werkelijk zo? wat is het verschil...???

Hoogfrequente stroom zal door een spoel sterk worden gedempt als de inductie groot genoeg is. Inductie is de weerstand voor wisselstroom en dit neemt kwadratisch toe met het aantal wikkelingen...vandaar dat je zoveel mogelijk wikkelingen moet gebruiken. Eén servo snoer NIET van een kern voorzien want dat kan dan als tegenpool voor de antenne werken. De ontvanger wordt daar (als het goed gebeurt) op afgeregeld. (Corrien?)

In MFI heeft enige tijd geleden een artikel gestaan van Dieter Perkuhn, de electronica adviseur van de DMFV, waarin hij onderzoek beschrijft naar de effectiviteit van ontstoringsmaatregelen. (ik heb dat helaas niet in mijn bezit) Daarbij bleek dat getwiste draden naar de servo geen enkel verschil maakten of storingdempende werking hadden. Een ferritkern maakte in de meetopstelling ook geen verschil (met de opmerking "het schaadt ook niet") De enig werkende maatregel was een optische isolator......waarbij overigens het opwekken van storing in een verstandig neergelegde kabelboom uiterst moeilijk was!
Het inelkaar draaien van de draden van- en naar een regelaar voor een elctromotor maakte wel heel veel verschil en werd daarom ook aangeraden.
Ik gebruik zelf in de vleugels waar twee servo's ingebouwd zijn voor de aillerons met een kabellengte van 80 cm of meer geen enkele ontstoring en heb nog nooit een probleem gehad. (Futaba, DP-149 PCM)
Ik zorg er wel voor dat de ontvangst antenne haaks op deze snoeren blijft staan en dat deze antenne vrij in de ruimte kan kijken. dwz geen andere geleidende materialen in de buurt. Perkuhn toonde wel aan dat het "begraven" van de antenne in de servokabels slecht werkt.
Mijn 2,4 Ghz zender houd ik tenminste 20 cm weg van de ontvanger en eenzelfde afstand van de ontvangst antenne. Daarmee ook geen probleem bemerkt.
Een rangecheck geeft meestal snel duidelijkheid of er een probleem is m.n. als dit met draaiende motor gebeurt.
ALS ik een ontstoring zou maken voor HF starling dan zou ik een weerstandje van 1 kOhm in de impuls lijn plaatsen en daarvoor een 1 nanofard condensator naar aarde. Dit vormt een vrij effectief laagdoorlaat filter en doet niets met de servoimpuls uit de ontvanger. Het plaatsen van een kleine condensator dicht bij de servo tesamen met een forse elco over de plus en min draad werkt ook zeer effectief blijkt uit meerdere discussies op diverse fora. m.a.w. er zijn meer wegen die ons naar Rome laten vliegen als er eens een probleem is. Het begint echter met het voorkomen van het probleem door zorgvuldige inbouw van de ontvanger en servo's met hun bekabeling.

Hans Delemarre

Evert-B,

De storing die uit/door een borstelloze motor wordt veroorzaakt komt meestal uit de accu als deze ook gebruikt wordt in een BEC schakeling. Dit komt via de voedingslijn dan in de ontvanger. Dit gebeurt met name als de afvlakking van de spanning voor de regelaar naar vijf volt niet goed genoeg is. De schakel pulsen zijn zo heftig en snel dat een regelaar dat ook niet helemaal kan bijhouden en dus doorgeeft naar de ontvanger. Al je eens probeert de ontvanger en de servos van een eigen stroombron te voorzien dan kan je beoordelen of dit zo is. Dit doe je door tussen de regelaar en de ontvanger een snoertje te gebruiken waarvan de rode draad is verwijderd of doorgeknipt. Je kan dan een aparte accu aansluiten op de ontvanger en testen. Houdt de ontvanger ook ver weg van de accu want die werkt ook als een sterke straler voor HF signalen die uit de regelaar kunnen komen zoals ook de regelaar zelf stoorstraling kan geven vanuit de microprocessorschakeling die daar ongetwijfeld in zit.
Ik hoop dat je wat mee kan experimenteren.

Hans Delemarre

Delcam zei:
Een ferritkern maakte in de meetopstelling ook geen verschil (met de opmerking "het schaadt ook niet")
Ik ben wel benieuwd hoe deze meetopstelling is geweest. In de praktijk blijkt namelijk dat ferrietkernen wel degelijk effect hebben. Het advies van de fabrikanten is dan ook om bij kabellengtes van meer dan 60 cm deze ontstoorfilters te monteren.

Bij veel ontvangertypes zijn alle uitgangen al voorzien van laagdoorlaat-filters. Hierbij is de noodzaak van een extra filter in de servosnoeren wat minder. Mijns inziens blijven deze filters dan toch nog steeds te adviseren en de opmerking "baat het niet, dan schaadt het ook niet" is ook bij deze ontvangers van toepassing.

Om nog even terug te komen op de titel van dit topic: doordat er meerdere servo's gelijktijdig bewegen krijg je bij servotest wat last van spanningsinstabiliteit. Als je deze functie gebruikt om de betrouwbaarheid van servo's te onderzoeken, is het te adviseren om er zo min mogelijk op de ontvanger aan te sluiten. Als je één servo aansluit en deze gedurende 10 minuten in de gaten houdt, komen eventuele problemen met de motor of potmeter in de meeste gevallen wel tevoorschijn.

Ik haalde vroeger een klein printje van Scen (?) voor fl 7,50 bij Quartel. Dit soldeer je in de servokabel bij lange verbindingen. Krimpkousje erom en klaar is kees, 1/2 cm breed, 3 of 4 cm lang.

Op het printje: 3 condensatortje, een ferrietkerntje met 3 wikkelingen en 1 weerstandje.

Voor wie interesse heeft kan ik wel een foto maken.

Arthur

Back