Hoogfrequente stroom zal door een spoel sterk worden gedempt als de inductie groot genoeg is. Inductie is de weerstand voor wisselstroom en dit neemt kwadratisch toe met het aantal wikkelingen...vandaar dat je zoveel mogelijk wikkelingen moet gebruiken. Eén servo snoer NIET van een kern voorzien want dat kan dan als tegenpool voor de antenne werken. De ontvanger wordt daar (als het goed gebeurt) op afgeregeld. (Corrien?)
In MFI heeft enige tijd geleden een artikel gestaan van Dieter Perkuhn, de electronica adviseur van de DMFV, waarin hij onderzoek beschrijft naar de effectiviteit van ontstoringsmaatregelen. (ik heb dat helaas niet in mijn bezit) Daarbij bleek dat getwiste draden naar de servo geen enkel verschil maakten of storingdempende werking hadden. Een ferritkern maakte in de meetopstelling ook geen verschil (met de opmerking "het schaadt ook niet") De enig werkende maatregel was een optische isolator......waarbij overigens het opwekken van storing in een verstandig neergelegde kabelboom uiterst moeilijk was!
Het inelkaar draaien van de draden van- en naar een regelaar voor een elctromotor maakte wel heel veel verschil en werd daarom ook aangeraden.
Ik gebruik zelf in de vleugels waar twee servo's ingebouwd zijn voor de aillerons met een kabellengte van 80 cm of meer geen enkele ontstoring en heb nog nooit een probleem gehad. (Futaba, DP-149 PCM)
Ik zorg er wel voor dat de ontvangst antenne haaks op deze snoeren blijft staan en dat deze antenne vrij in de ruimte kan kijken. dwz geen andere geleidende materialen in de buurt. Perkuhn toonde wel aan dat het "begraven" van de antenne in de servokabels slecht werkt.
Mijn 2,4 Ghz zender houd ik tenminste 20 cm weg van de ontvanger en eenzelfde afstand van de ontvangst antenne. Daarmee ook geen probleem bemerkt.
Een rangecheck geeft meestal snel duidelijkheid of er een probleem is m.n. als dit met draaiende motor gebeurt.
ALS ik een ontstoring zou maken voor HF starling dan zou ik een weerstandje van 1 kOhm in de impuls lijn plaatsen en daarvoor een 1 nanofard condensator naar aarde. Dit vormt een vrij effectief laagdoorlaat filter en doet niets met de servoimpuls uit de ontvanger. Het plaatsen van een kleine condensator dicht bij de servo tesamen met een forse elco over de plus en min draad werkt ook zeer effectief blijkt uit meerdere discussies op diverse fora. m.a.w. er zijn meer wegen die ons naar Rome laten vliegen als er eens een probleem is. Het begint echter met het voorkomen van het probleem door zorgvuldige inbouw van de ontvanger en servo's met hun bekabeling.
Hans Delemarre