Storing ontvanger door schroefas???

Ik probeer met passen en meten alle electronica in mijn boot te krijgen, en nu wil ik de ontvanger boven de schroefassen plaatsen.
Kunnen de draaiende schroefassen in de schroefaskokers storing veroorzaken op mijn ontvanger?

Robert.

mag (mijns inziens) geen probleem zijn.

Ik heb in mijn schip exact dezelfde situatie (Robbe W-3) , dit geeft geen enkel probleem.

Robert

Vermijd in ieder geval dat de antenne parallel aan de assen komt te liggen, dit schijnt extra gevoeligheid voor storingen te geven. En de motoren natuurlijk optimaal ontstoren met 3 condensatortjes.

@Robert;
Ok Robert bedankt. Ga ik hem monteren. Is n.l nog een forse jongen!

Rob zei:
Vermijd in ieder geval dat de antenne parallel aan de assen komt te liggen, dit schijnt extra gevoeligheid voor storingen te geven. En de motoren natuurlijk optimaal ontstoren met 3 condensatortjes.

Rob, hoe monteer jij je antenne dan.
Ik wil geen externe antenne, en leg hem dan altijd langs de rompwand (binnenkant natuurlijk) maar hij ligt dan wel parallel aan de assen.
Heb ik met andere boot ook.

Robert.

Bij de kleine afstanden die je met een schaal schip weg vaart kun je de antenne gewoon rond in de romp leggen, wat ook wel werkt is een dun staaldraadje wat als antenne ergens uisteekt hiervoor gebruiken, zie je bijna niks van omdat het gewoon niet opvalt.........Peet........8)

geen antenne's ?

Heeft het originele schip dan geen antenne's? die je dan op schaal kunt gebruiken als antenne voor de ontvanger? Is op de W-3 van mij ook gebeurd..

Robert

Die pijnlijke oogjes kun je makkelijk verhinderen.

Lijm op het einde van de staaf een kraaltje. Werkt prima en geen pijnlijke ervaringen meer.

André

Re: geen antenne's ?

Robert zei:
Heeft het originele schip dan geen antenne's? die je dan op schaal kunt gebruiken als antenne voor de ontvanger? Is op de W-3 van mij ook gebeurd..

Robert

Het schip (S130) heeft wel antennes, maar dat zijn draden die over de
stuurhut lopen en met een veertje gespannen worden. Die stuurhut moet eraf kunnen om de accu's te wisselen. Misschien kan ik de beugels van
het 37mm kanon ervoor gebruiken, die zijn van messing.

Robert.

Je moet het ook niet te zwaar opvatten, antenne (deels) in de romp is natuurlijk onvermijdelijk maar je kunt beter de antenne niet om of direct langs de schroefas leggen maar bv een paar cm ervanaf.

Nee dat doe ik ook niet, ik kom er wel uit.

Nou we het toch over antennes hebben in dit draadje (duh).....
Hoe zit het eigenlijk met de lengte van de antenne.
Is die nog belangrijk?

Robert

Ik heb begrepen dat je deze niet moet inkorten, heeft met de draaggolflengte te maken. Inkorten geeft minder reikwijdte en misschien zelfs 'problemen'. Er bestaan houdertjes waar je de antenne in wikkelingen naast elkaar op kunt wikkelen maar ik heb er geen goede ervaringen mee. Daarom kies ik juist een ontvanger met 'korte' antenne, anderen de Azarr antenne...

rtempel zei:
Theo Coenen zei:
een andere mogelijkheid is om een Azarr antenne in te bouwen in een van die uitsteeksels. http://members.home.nl/blindganger/center6[1].htm nog meer info over die antenne vind je hier http://www.ecubedrc.com/antennas.htm

Jammer dat ze die niet in 30Mhz hebben.... :cry:

Robert.

Gezien de kleine vraag naar andere frequenties is het op dit moment niet lonend om voor die frequenties die antennes te maken . Met de 35 en 40 Mhz waren ze al aan het testen toen ik bij hun ernaar informeerde. De 40 Mhz wordt alleen op bestelling gemaakt.
Wel komen binnenkort versies uit die ook geschikt zijn voor modellen met kleine verbrandings motoren. maar ook alleen voor de al bestaande uitvoeringen.

Het is niet verstandig (om niet te zeggen erg onverstandig :wink: ) om je antenne in te korten of op te rollen. De antenne vormt samen met een paar onderdelen in de ontvanger het eerste filter van de ontvanger. Een filter is een soort zeef die er voor zorgt dat maar een bepaald deel van alle zenders die er in de lucht zijn doorgelaten wordt de ontvanger in.
Als je de antenne inkort of oprolt verander je de werking van het filter en is de kans op ontvangst problemen zeer groot. :cry:. De Azarr antennes zijn zo ontworpen dat de filterwerking hetzelfde blijft dus dan kan je het wel doen. Het enige "probleem" met de Azarr antennes is dat je rijkweidte minder dan de helft wordt maar dat is voor de toepassingen waar je deze antennes gebruikt geen enkel probleem, er blijft nog altijd een 500 tot 1000 meter over :lol: .
De antenne paralel leggen aan andere metalen delen, schroefas, railing enz. kan ook tot ontvangst storingen leiden het is dus ook niet verstandig dit te doen. Een antenne moet voor de beste ontvangst zo hoog mogelijk boven het water zitten dus bijvoorbeeld van mast naar mast. Een "bestaand" antenne gebruiken is dan het meest logisch maar niet altijd mogelijk. Een andere mogelijkheid is de antenne door een KUNSTSTOF buisje schuiven dat je tegen de onderkant van het dek hebt gelijmd. Dat buisje moet je dan een beetje schuin lijmen dus niet exact in de lengte richting van je boot maar b.v. van links voor naar rechts achter. Je voorkomt dan dat je antennen paralel loopt aan o.a. de schroefas of de metalen railing.
De meeste boten komen toch niet verder dan maximaal 100 meter bij de zender vandaan dus is de mindere rijkweidte geen enkel probleem. :roll:
Blijft nog over dat je wel goed moet zorgen dat al de elektromotoren goed ontstoord zijn. Elektromotoren veroorzaken behoorlijk veel storingen en die kunnen grote problemen veroorzaken.

Ernst Grundmann zei:
De Azarr antennes zijn zo ontworpen dat de filterwerking hetzelfde blijft dus dan kan je het wel doen. Het enige "probleem" met de Azarr antennes is dat je rijkweidte minder dan de helft wordt maar dat is voor de toepassingen waar je deze antennes gebruikt geen enkel probleem, er blijft nog altijd een 500 tot 1000 meter over :lol: .

Bij mijn eigen testen met de door mij gebruikte ontvangers (ACT Micro 6 en Multiplex pico 5/6) blijkt dat met ingeschoven zender antenne de reikwijdte zelfs meer is tot soms wel het dubbele.

Theo,

Mijn info is anders maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Technisch gezien is het echter te verklaren dat de rijkweidte minder zal worden. Ook is het te verklaren dat met ingeschoven antenne de rijkweidte meer is (lijkt) :roll: . Dit is een lastige materie die ik ook niet 100% beheers. Allerlei berekeningen en dergelijke, ik ben ook meer iemand die het door te testen wil verklaren. Als er een theoretische verklaring is wil ik die het liefst in de praktijk testen. Het probleem is alleen dat degelijke tests je weleens op het verkeerde been kunnen zetten. :wink:
Ook wil ik verschillende dingen die ik in de praktijk mee maak wel eens verklaard zien. Zoals de thread over variable pitch props. Ik weet uit ervaring een hele hoop en heb ook het één en ander geleerd toen ik mijn vliegbrevet heb gehaald. Helaas weet ik niet het naadje van de kous en daar ben ik nu naar op zoek gegaan.
Ik hou nu op want het wordt veel te veel :offtopic:

Back