storing op de servo's

• Topicstarter Topicstarter Lance
  • Startdatum Startdatum
L

Lance

Guest
Hallo allemaal, ik ben een nieuw forumlid en mijn naam is Lance. Ik ben 13 jaar en sinds kort in het bezit van een Reely buggy Rex Promo 1:8. We hebben een groot probleem:(: de servo's van zowel het gas als ook van het sturen doen erg vreemd. Is de auto uit dan werkt alles prima maar loopt de auto dan gaan de servo's een eigen leven leiden. Vanzelf gas geven en meteen het stuur meenemen en dan weer andersom. En als ik zelf gas geef of stuur dan reageert de auto slecht. Wat kunnen we hier aan doen? wie kan me helpen? Bij voorbaat dank.

Ben je er zeker van dat de batterijen van de ontvangerbox in de auto en de batterijen van de zender goed zijn opgeladen.

Gaan de servo's volledig bewegen of slechts een klein stukje?

De zender is waarschijnlijk 27 MHz. Bij kleine bewegingen kan het erop duiden dat er ergens een metaal-metaal kontakt "rämmelt". 27 MHz is daarvoor erg gevoelig. Lijkt me een mogelijke oorzaak omdat je zegt dat het alleen gebeurt bij draaiende motor dus bij trillingen.

Controleer ook de accu aansluitingen en sluit de accu direct aan op de ontvanger. Daarmee ga je buiten de schakelaar om. Ook de schakelaar kan gekke dingen veroorzaken.

Ben je er zeker van dat de batterijen van de ontvangerbox in de auto en de batterijen van de zender goed zijn opgeladen.
Hallo Rene, ja de batterijen zijn goed opgeladen, tenminste daar ga ik vanuit, het zijn nieuwe.

De zender is waarschijnlijk 27 MHz. Bij kleine bewegingen kan het erop duiden dat er ergens een metaal-metaal kontakt "rämmelt". 27 MHz is daarvoor erg gevoelig. Lijkt me een mogelijke oorzaak omdat je zegt dat het alleen gebeurt bij draaiende motor dus bij trillingen.

Controleer ook de accu aansluitingen en sluit de accu direct aan op de ontvanger. Daarmee ga je buiten de schakelaar om. Ook de schakelaar kan gekke dingen veroorzaken.

dag Hans, ook bedankt voor je reactie. Mijn vader dacht ook al dat de kabeltjes misschien een breuk hadden en dat dat met draaiende motor wel en geen contact veroorzaakte. Als ik de ontvanger direct op de accu aansluit dan staat er dus constant stroom op, kan dat geen kwaad want het boekje zegt dat ik eerst de zender moet inschakelen en dan pas de ontvanger!!!

De servo's bewegen dan weer een klein beetje (erg zenuwachtig) en dan weer volledig. Vanmiddag reden we op de hei en plotseling gaat de auto er vol gas vandoor. Wij allebei in paniek (haha) toen kwam ie vast te zitten en konden we gelukkig de motor stoppen. Daarna terug naar huis, jammer genoeg.

Misschien kun je vertellen wat je gebruikt; oplaadbare accu's of gewone batterijen, penlites. Bij penlites heb je namelijk (bijna) altijd storing, dus gewoon goede NiMH cellen gebruiken, dan heb je nergens last van.

Misschien kun je vertellen wat je gebruikt; oplaadbare accu's of gewone batterijen, penlites. Bij penlites heb je namelijk (bijna) altijd storing, dus gewoon goede NiMH cellen gebruiken, dan heb je nergens last van.

hallo kloppertje, bedankt voor je reactie. Ik gebruik de bijgeleverde batterijen GP Alkaline 15A LR6 1,5V. Deze zijn niet oplaadbaar. maakt dat echt zo veel uit, ik hoop maar dat dat het is!

Het zou ook aan je zender en ontvanger kunnen liggen. Kijk eens of de kristallen goed vast zitten en goed contact maken.

M.v.g. Mark

Het zijn waarschijnlijk Conrad of Modelcraft servo's, die heb ik ook eens in mijn auto gehad en dat zijn echt soepservo's (er zitten nu Futaba's in). Misschien kan je eens kijken of je voor bijvoorbeeld het stuur een ander merk servo kan proberen.

Hallo Mark, ik heb net nog weer alles gecontroleerd. De kristallen zitten goed vast en ik ga er dus vanuit dat ze goed contact maken. Ook hebben we de schakelaarkabel gecontroleerd en bij inschakeling komt er bij de ontvanger net zoveel volt door als bij het batterijblok zelf, dus dat werkt ook. Ook de polen zitten correct aangesloten. Ik ga vandaag oplaadbare batterijen kopen. Kloppertje melde dat dit beter is dan batterijen (die zijn meegeleverd en zullen dus inderdaad wel niet veel voorstellen)

Hallo Snelle Henk, het zijn inderdaad servo's van Conrad en de zender is van Modelcraft. 40 mhz. Niet goed? Het vvreemde is dat de servo's wel goed reageren als de auto uit is. maar als hij loopt beginnen de problemen. Ook bedankt voor je reactie.

Hallo Rene sr. Ik las een paar berichten terug dat jij ook een Reely Rex hebt, welke accu's gebruik jij? had je met de meegeleverde batterijen dan niet dit probleem gehad?
bij voorbaat dank

Hallo Snelle Henk, het zijn inderdaad servo's van Conrad en de zender is van Modelcraft. 40 mhz. Niet goed? Het vvreemde is dat de servo's wel goed reageren als de auto uit is. maar als hij loopt beginnen de problemen. Ook bedankt voor je reactie.

Dan lijkt het er toch sterk op dat je ergens een slecht kontakt hebt in de bekabeling of schakelaar.

Je kunt ook nog even kontroleren of je ontvanger sterk reageerd op zgn. knack-pulsen zoals onze oosterburen dat noemen (metaal tegen metaal). Zet je electronica aan doch de motor nog even niet. Tik dan eens met iets van metaal bv. schroevedraaier een aantal keren tegen diverse metalen delen van je auto. Gaan je servo's dan gek doen weet je in ieder geval dat je ontvanger er erg gevoelig voor is. Een beetje kleine beweging van de servo's is dan wel redelijk normaal trouwens.

Als de servo's erg heftig reageren op de stoorpulsen dan zit er iets niet goed in de ontvanger, met de antenne en/of heb je ergens in je auto flink tegen elkaar trillende metalen delen.

Hoewel financieel een aderlating: stap over naar 2,4 GHz. Daarmee behoort dit soort ellende tot het verleden.

Hallo Rene sr. Ik las een paar berichten terug dat jij ook een Reely Rex hebt, welke accu's gebruik jij? had je met de meegeleverde batterijen dan niet dit probleem gehad?
bij voorbaat dank

gewoon een humppack kopen (€20):-D

PK Model Racing en dan ff zoeke op humppack

oja, je servo's zijn 25% sterker en sneller dan normale oplaadbare batterijen:D

gr. Gerco

Dan lijkt het er toch sterk op dat je ergens een slecht kontakt hebt in de bekabeling of schakelaar.

Je kunt ook nog even kontroleren of je ontvanger sterk reageerd op zgn. knack-pulsen zoals onze oosterburen dat noemen (metaal tegen metaal). Zet je electronica aan doch de motor nog even niet. Tik dan eens met iets van metaal bv. schroevedraaier een aantal keren tegen diverse metalen delen van je auto. Gaan je servo's dan gek doen weet je in ieder geval dat je ontvanger er erg gevoelig voor is. Een beetje kleine beweging van de servo's is dan wel redelijk normaal trouwens.

Als de servo's erg heftig reageren op de stoorpulsen dan zit er iets niet goed in de ontvanger, met de antenne en/of heb je ergens in je auto flink tegen elkaar trillende metalen delen.

Hoewel financieel een aderlating: stap over naar 2,4 GHz. Daarmee behoort dit soort ellende tot het verleden.

Hallo Hans, we hebben net de test gedaan met het metaal op metaal. De servo's reageren heel heftig op deze knack pulsen. Wat bedoel je met 2,4 Ghz en betekent dit een copleet nieuwe afstandsbesturing?

Ik heb alleen slechte ervaringen met servo's van Conrad, de zender en ontvanger kan ik niet beoordelen. Het is alleen een tip, twijfel niet alleen aan zender, ontvanger en batterijen...bij mij waren de servo's gewoon van slechte kwaliteit.

Hallo Hans, we hebben net de test gedaan met het metaal op metaal. De servo's reageren heel heftig op deze knack pulsen. Wat bedoel je met 2,4 Ghz en betekent dit een copleet nieuwe afstandsbesturing?

Kontroleer eens of er ergens in je auto iets los zit waardoor je die metaal op metaal storingen heb.

Overstappen naar 2,4 GHz betekent inderdaad een compleet nieuwe zender en ontvanger. Goedkoopste set wat ik ken is bij PK voor rond de 120,-.

Zit de antenne overigens goed. Voor zover mogelijk direct uit de body en recht naar boven in de antennetube. Mogelijk kan er ook nog een onderbreking in de antenne zitten waardoor deze effectief te kort is geworden en erg gevoelig voor storingen.

hallo kloppertje, bedankt voor je reactie. Ik gebruik de bijgeleverde batterijen GP Alkaline 15A LR6 1,5V. Deze zijn niet oplaadbaar. maakt dat echt zo veel uit, ik hoop maar dat dat het is!

Bij mij was het in ieder geval zo, hij was nauwelijks meer te besturen. Ook heb ik het wel eens vaker gelezen op het forum.

Back