Storing op Traxxas 27 Mhz AM zender/ontvanger door gebruik lipo's??

Discussie in 'Electro auto's' gestart door robr, 5 mei 2009.

  1. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Mijn neven hebben ook een E-maxx gekocht. Leuk gereden met NiMh in begin maar langere rijtijden waren wel gewenst! Hun budget is niet zo groot dat ze makkelijk overstappen op een brushless set.
    Daarom 2 lipo's gekocht van 7,4 volt en 8000 Mah. Met Robbe lipo saver erbij. Sinds de montage van alles deed de auto soms erg raar. eerst was de ESC niet goed meer af te stellen.

    Na enig proberen (ook met een nieuwe lipo saver) de lipo saver ertussenuit gehaald deze werkt duidelijk niet goed samen met de EVX2 [goede service & ondersteuning hierin gehad van PKracing].
    Daarna reageerde motoren beter maar soms nog steeds vrij willekeurig op gasbewegingen, soms deed besturing ook wat "raar".

    Ik heb toen ook onderdelen verwisseld. Mijn nog nieuwe Traxxas EVX2 erin gezet die ik nog had liggen en ook mijn nog nieuwe ontvanger en een ander kristal (ook 27 Mhz AM).
    Ik ben zelf overgeschakeld op brushless en had vanwege storing door brushless een andere zender/ontvanger nodig.

    Ondanks verwisselen nog steeds dezelfde problemen. Er is verder niets veranderd aan de auto alleen de accu's zijn ipv NIMh Lipo's geworden.

    Op een gegeven moment dacht ik dat alles weer goed reageerde en de auto weer afgeleverd bij mijn neven. Kreeg daarna al snel een sms'je dat de auto er vandoor was gegaan op vol gas!! :?
    Nog een keer proberen (nu met auto vasthouden) gaf hetzelfde resultaat. :confused::confused::confused::confused:.

    Gebeld met Traxxas in USA en Engeland. Die wisten ook geen oplossing. Lipo moet zonder problemen kunnen.

    Toen mijn auto als "donor" gebruikt, hun ESC aangesloten op mijn ontvanger en ontvangst/reactie getest met 2,4 ghz:
    [​IMG]

    Dat ging stukken beter. Daarna mijn 2e 2.4 ghz ontvanger gemonteerd in de auto van mijn neven en hun mijn zender meegegeven.
    Daarmee rijdt de auto probleemloos.! (op doorgebrande motoren na dan maar dat is een andere discussie...)

    Vraag:
    Wie kan verklaren waarom de lipo's zoveel storing opleveren op een 27 mhz AM zender ontvanger combinatie???

    En natuurlijk: Is er nog wat aan te doen? Of moeten ze ook overschakelen op 2,4 ghz??

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  2. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Ik heb niet heel veel verstand van auto's, maar bij mijn vliegtuig ESC was het zo dat ik moest kiezen uit een Nimh ESC of een Lipo ESC, daar zit ook verschil in.
     
  3. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Motoren niet ontstoord? Accu/motorbedrading die vlak langs de ontvanger en/of de antenne loopt, of langs zelfs de servosnoeren? ESC die vlak bij de ontvanger zit?
     
  4. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Ik rij met een traxxas rustler VXL op een lipo en als ik 20 meter van me af ben dan begint het gas te stotteren. Nog nooit gehad dat hij volgas ervandoor is gegaan.
     
  5. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    ik had dit ook met de slash. na 20 a 30 meter kreeg ik flinke storing.
    het bleken de merkloze oplaadbare penlites te zijn.
    Nu GP gekocht en kan nu echt ver van me af rijden zonder storing.

    misschien de kwaliteit van de lipo niet goed?

    mvgr tim
     
  6. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Ik neem aan dat je met penlites de penlites in de zender bedoelt? Of bedoel je de accu's/cellen in de auto (meestal c-cellen bij NiMh).

    Bij mijn neven treedt het effect al op minder afstand op...

    Met ingeschoven antenne (advies van traxxas voor range test) gebeurde het zelfs al op 1 meter afstand van de auto dat als ik gas gaf de motor als een dolle begon te draaien en pas ophield als ik de zender op ca 10 cm van de ontvanger hield...

    Ik hoorde van Erik van PKracing dat hij een traxxas auto met FM zender en brushless rijdt zonder storing....

    groet

    Rob
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Doorgebrande motor kan al een hoop verklaren. Als de borstels niet goed zijn en je het vermogen door de sterkere lipo gaat verhogen is de vonkvorming ook groter. Deze vonken zijn puur storing. Bedenk dan dat een 27Mhz AM setje erg gevoelig is voor storing en je weet dat het haast niet goed kan gaan.

    Met 2.4g geen probleem dus het is puur storing. Nieuwe motor met goede ontstoring kan een hoop oplossen maar op den duur ga je weer problemen krijgen. 40Mhz FM setje is de beste optie maar wel een kleine inverstering.
     
  8. Fwnk

    Fwnk

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Assen
    Ik heb een Maxx met lipo's en daarmee geen problemen :) Behalve dan als de zender op zijn laatste benen loopt, maar das normaal :p
     
  9. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    ik rijd prima rond met de traxxas zender van de slash .
    eerst standaard en nu brushless gaat bijde goed .
    ik denk ook dat het te maken heeft met de motoren die erg vonken/storen.
    het zijn best goede zenders ,ook al zijn ze am.
    wiebe.
     
  11. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    De storing komt voor bij zowel de standaard titan's als de Electrifly S-600's. Ook na vervanging van de Titan's door nieuwe blijft het probleem bestaan.

    Mij is het nog steeds een raadsel...:confused: (en ook voor Traxxas...)
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    ok, gezien de Lipo's bij PKracing vandaan komen, lijkt me dat die kwalitatied wel goed zijn. (zullen wel Corally of intellect accu's zijn). de regelaar is ook niet het probleem, gezien je die al gewisseld hebt.
    als ik het verder goed lees, was het probleem weg met de 2.4GHz set?


    Ik kan me voorstellen, dat omdat Lipo's hun spanning beter vast houden onder belasing (NiMh cellen willen verder inzakken als lipo's wat ik tot nu toe ervan begrepen heb, vandaar dat je met Lipo's ook meer power hebt bij de acceleratie.) lijkt me dat het stoorveld van de motoren ook een heel eind erger is geworden door het gebruik van lipo's.
    Ik denk dat dit in combinatie met het gebruik van voor zover ik weet de meest storingsgevoelige verbinding (27MHz AM) de oorzaak van het probleem is.

    wat je denk ik wel eens kunt proberen is de ontvanger verder weg leggen bij de motoren en regelaar. (ik weet, dan zit de ontvanger niet meer in de radiobox, maar gewoon om te proberen.)
     
  13. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Mijn neven hebben nu een Spectrum DX3S gekocht. Zijn ze klaar voor de toekomst en van de problemen af.... Vanmiddag monteren en dan kunnen ze weer onbezorgd rijden.

    Met de DX3S kunnen ze ook gelijk de temperatuur van de motoren in de gaten houden. hoeft de kap er niet steeds af :) Die optie werkt bij mij prima.
     
  14. henrico1989

    henrico1989

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    sittard
    Hoi allemaal' ik zit ook met hetzelfde probleem' mijn traxxas slash vxl brushless geeft meteen vol gas en doet raar met sturen, ik heb de esc en de reciever al meerdere keren gekalibreerd maar het probleem blijft zich voordoen
    Ik heb er een 2s lipo van ACE in zitten maar het lijkt me sterk dat dat het probleem kan zijn...soms werkt de slash wel zonder storing voor een paar minuten als ik geluk heb' maar dan opeens gaat ie er volgas vandoor! Is er iemand die me goed advies kan geven ? Ik stel het zeer op prijs Gr Rico
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Reageert de stuur nog wel als die op hol slaat? Zo niet dan is er iets met de zender/ontvanger, zo wel dan lijkt het mij de regelaar.
     
  16. henrico1989

    henrico1989

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    sittard
    Als ie op hol slaat reageert de slash nergens meer op''''wat ie ook vaak doet is achteruit rijden als ik vooruit wil' en als ik achteruit wil rijden gaat ie vooruit, compleet waanzin ik denk nu toch wel dat het aan de reciever zal liggen of de transmitter,
    Ik heb alles na gecheckt' en nog eens dubbel gecheckt maar ik kan echter niks vinden waar het anders aan kan liggen' toch bedankt
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor een 30 euro heb je een 2.4GHz GT2 zender met ontvanger, niet echt de kosten om het te proberen.
     

Deel Deze Pagina