storing topaz regelaar

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Heren modelfanaten,

Ik heb een probleem met de ontvangst van het zendersignaal. Met alle drie ontvangers (robbe-fut R137F, FP-R115F en MPX pico 5/6) doet zich hetzelfde probleem voor.

Er werd mij verteld dat de Pico5/6 eigenlijk een indoorontvanger is, dus niet geschikt voor een thermiekzwever met 380motor.

De motor is standaard af-fabriek voorzien van een ontstoring; ik kan niet beoordelen of deze perfect is. De regelaar is een Topaz AD15/6-8 met bec, de accu een 7cells Nicad van 600mAh.

Bij een reikwijdte test blijkt dat al op 10mtr afstand de servo's hevig gaan sputteren; dit gebeurt ook als het model 'ontleed' is, waarmee ik bedoel dat de regelaar en ontvanger ver uitelkaar op de grond liggen. Geen verschil met de ingebouwde situatie. In deze situatie heb ik de drie ontvangers op reikwijdte getest en drie keer hetzelfde probleem! :(

Volgende test:
2ontvangers- de ene met eigen voeding en 2roerservo's, de andere met bec vd regelaar/ regelaar a/d motor aangesloten..... binnen 10mtr al storing op motor en roeren.
Zelfs met de beide kabels vd regelaar naar motor losgemaakt (en de set-up met 2 ontvangers) blijft het probleem eender, storing en knudde reikwijdte.

Zie ik iets helemaal over het hoofd, of is die regelaar knudde?!

Met dank voor de zinnige reacties,

robert :)

afb5703.jpg

Hallo Robert,

Heb je bij andere modellen, met dezelfde zender deze problemen ook?

je regelaar kan je uitsluiten door een los 4 cellen ontvanger pakket te gebruiken.
gaat het dan nog fout, ligt het waarschijnlijk aan je zender...
check dan je zender antenne draadje eens (het draadje van print naar antenne)... verder kan ik ook niets logisch verzinnen.

Joost, bedoel je met "uitsluiten" het weglaten vd regelaar? En dan?

cu, ro :wink:

'uitsluiten' dat je regelaar de boosdoener is ;)
in plaats van je regelaar gewoon een 4 cellen pakket hangen (uit een brandstofbak / zwever)

Begin eerst eens met deze faq. Vervolgens ga je met deze aan de slag.
Bij voorkeur test je eerst eens met een ontvangeraccu i.p.v. een bec-systeem. Het is overigens niet aannemelijk, dat de regelaar de boosdoener is.

Ik ben wellicht niet duidelijk genoeg geweest. De zender en ontvanger(s) zijn een dag ervoor nog in gebruik geweest; geen klachten.
Nu, in deze elec.zwever wordt er in 1e instantie gevlogen met de pico ontvanger. Die wordt gevoed met bec vd regelaar. De storing is inmens, zelfs als de regelaar en ontvanger zijn uitgebouwd, en redelijk ver uit elkaar op de grond liggen.

Daarna heb ik een extra (2e) ontvanger genomen, gevoed door een volle/nieuwe accu, en daar de servo's van het model op aangesloten.
Op de andere ontvanger is de regelaar(bec) aangesloten, en de regelaar is aangesloten op de motor. Weer wordt er op beide ontvangers een flinke storing geconstateerd, na 10mtr met de bekende ingeschoven-antenne-reikwijdte-test.
Ook nadat de regelaar van de accu is afgehaald blijft de storing (nu alleen op de servo's waarneembaar) een feit.

:roll: groeten, robert

Joost zei:
je regelaar kan je uitsluiten door een los 4 cellen ontvanger pakket te gebruiken.

Joost, kun je nog eens uitleggen wat je bedoelt met dat uitsluiten. Zodra ik de regelaar van (ingang 3, wat bij in mijn geval het 'gaskanaal' is) de ontvanger loskoppel, is er geen storing meer. Da's nogal wiedes, maar ik kan dan ook geen motor meer bedienen!!

:?: Lust u nog peultjes :?:

Corrien zei:
Begin eerst eens met deze faq. Vervolgens ga je met deze aan de slag.
Bij voorkeur test je eerst eens met een ontvangeraccu i.p.v. een bec-systeem. Het is overigens niet aannemelijk, dat de regelaar de boosdoener is.

ja, bedankt en welterusten :?

Robert, ik bedoelde het volgende:

als je de regelaar aan de kant legt. En de ontvanger voedt direct uit een 4 cellen accu. Als je dan nóg storing hebt, ligt het in ieder geval niet (alleen ;)) aan de regelaar -> je hebt uitgesloten dat het daar aan ligt.

Maar ik begrijp nu dat je dat zelf ook al gedaan hebt.

:teacher: je problemen worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door slechts 1 schakel in de hele RC ketting. Aan jou nu de taak het gedeelte dat problemen veroorzaakt te vinden.
Koppel alles los uit je ontvanger, en hang er eventueel een (niet aandrijf) accu aan van 4 cellen. Steek er nu steeds een servo bij, en kijk of je problemen krijgt.
Heb je alleen problemen als je ontvanger gevoed wordt door de regelaar (BEC) (4 cellen accu dan niet gebruiken), dan zal er wat mis zijn met je regelaar/BEC. Heb je alleen storing als de motor draait, zal deze niet (goed) ontstoord zijn, of er is ook wat mis met de regelaar.
Heb je ook storing met alleen het 4 cellen pakket en 1 servo, probeer je een andere ontvanger, heb je dan nog problemen, wissel je de servo, heb je het dan nog, ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je zender. (of je accu is leeg)

Maar goed, dit had je vast zelf ook al bedacht ;)

Na 10 meter met ingeschoven antenne
Met uitgeschoven kom je wel verder?

De zender en ontvanger(s) zijn een dag ervoor nog in gebruik geweest; geen klachten.
Probeer dan te bedenken wat er 'veranderd' is, nieuwe servo's? ander model? of misschien heb je helemaal niets veranderd en moet er 'gewoon' iets kapot zijn gegaan?

Ik ben morgen (woensdag) vrij, mocht je er dan nog niet uit zijn welk onderdeel het probleem veroorzaakt, kan je altijd even langskomen ;). Ik ben geen RC expert, maar problemen opsporen gaat mij meestal wel goed af. (veel geöefend? :lol: :wink: )

Thanks! Ik heb reeds alle mogelijke configuraties getest, met andere voedingen en ontvangers. Al jou suggesties en varianten erop heb ik uitgeprobeerd, maar zodra de bec stekker vd regelaar wordt ingeplugd, begint de sorus (wat overigens de echte naam is van mijn 1e electrokist: de soarus 1600 van kyosho :cry: )

Kent iemand deze regelaar?

groeten, robert

hoeveel en welke servo's gebruik je, en weet je het stroomverbruik van die servo's. Misschien is de bec wel overbelast of op het randje.

Theo Coenen zei:
hoeveel en welke servo's gebruik je, en weet je het stroomverbruik van die servo's. Misschien is de bec wel overbelast of op het randje.

Op het moment dat ik de storing voor het eerst opmerkte waren er 4 robbe 3106 servo's aangesloten. Deze zijn echt ieniemienie zoals je misschien weet. Bij de verdere tests heb ik 2 van deze 4 servo's aangesloten gehad.

Beste groeten, robert

toch even een kleine opmerking;

De draden van akku naar regelaar en van regelaar naar motor zijn veeels te lang!

1-lange draden is vragen om storing... (wel enkel als de motor draait, maar kom)
2-Je hebt zeer veel verlies op die draden...

Als je me niet geloofd moet je maar eens de spanning direct op de cellen van de akku meten, en die op de aansluitlippen van de motor terwijl hij draait...je zult zien dat de motor minder krijgt dan de akku geeft!

Niels

niels polfliet zei:
De draden van akku naar regelaar en van regelaar naar motor zijn veeels te lang!
1.....
2-Je hebt zeer veel verlies op die draden...

Als je me niet geloofd moet je maar eens de spanning direct op de cellen van de akku meten, en die op de aansluitlippen van de motor terwijl hij draait...je zult zien dat de motor minder krijgt dan de akku geeft!

Niels

de snoeren zijn 1mm2
Weerstand van 2x8cm is peanuts dus, en heeft al helemaal geen invloed
op prestaties vd ontvanger!

:nooo: Nee ik geloof je niet nee :!:

(eigenlijk moet ik helemaal niet op de bericht reageren, maar ja..... :pc:

Groeten, robert

ps: ik heb die 380 en regelaar met bovenhandse worp ik keukenlade geduveld. Einde NIcd, en weg met die low-tech meuk :x

Back