Storing twee motoren en twee snelheidsregelaars.

• Topicstarter Topicstarter Tomasio
  • Startdatum Startdatum
T

Tomasio

Guest
Hallo daar Ik ben Tomas en ik heb een catamaran gebouwt. Hierin zitten 2x graupner E 500 motoren en 2 x 12 volt snelheidsregelaars(carson 12v 15 turns 100% waterdicht). Nu heb ik het volgende prbleem. Als ik 15 meter vaar dan raken de motoren van slag oftewel hij gaat "spastisch" doen. aangezien ik dat ook op mijn andere zender en ontvanger heb denk ik dat het of aan de motoren of aan de snelheidsreglaars ligt. Ik heb alle kabels al netjes gesorteerd een goed gesoldeerd en voorzien met krimpkaus maar het blijft hetzelfde verhaal. Ook heb ik condesators (2 per motor) geinstalleerd met een waarde van 0,1 uF. Kan iemand mij helpen??????????? bijvoorbaad dank. Tomas

Ik heb er niet zoveel verstand van maar je condensatoren zij te klein en je heb er eenteweinig aan elke motor
Je moet an iedere motor tweemaal 0.47 uf
aan ieder aansluiting een condensatorvan 0.47 uf en deze samen aan het huis solderen en dan nog100 uf over de aansluitdraden zelf

Alleen je motoren van slag of ook je roer en/of andere functies?

Heb je keramische condensatoren gebruikt?

Probeer eens een reikwijdte test te doen zonder dat de motoren lopen.

Is je ontvangerantenne op de goede lengte? Helemaal gestrekt, niet opgerold?

Probeer ook eens wat er gebeurt als je telkens een andere motor+regelaar loskoppelt.

-Kijk dit zijn dingen die me kunnen helpen. Aangezien ik te kleine condensatoren gebruik kan het zijn dat de spanningspieken neit weghaald en ik dus storing blij f houden >zeg ik dat goed? ook heb ik niet een condensator tussen beidde draden dus ik ga morgen direct deze even halen.

-Dan op de tweede reactie. Ik heb twee motoren en geen roer. Ik moet zeggen heb er wel een draadloze fishfinder inzitten. deze werkt prima alleen zodra ik gas geef gaat deze er ook uit. Als ik dan weer stil lig (motoren op nulpunt) dat pakt hij het signaal weer op. Op beidde ontvagers gebeurd hetzelfde dus denk niet dat het aan de ontvanger ligt. Het ene setje (motor + snelheidsregelaar) werkt net een meter verder als ik het lopend probeer dus ze hebben het beidde. Ik denk zelf dat het aan de motoren ligt aangezien de fishfinder wel werkt als ie stil ligt. misschien dat het na het veranderen van de condensatoren beter gaat ik hou jullie op de hoogte.

Alvast bedankt en reacties zijn natuurlijk altijd welkom.

Groetjes Tomas

Ik weet niet of dat ik helemaal gelijk heb maar baat het niet dan schaad het niet om te proberen de goedkoopste oplossing dacht ik zo en u zelf dan toch ook zeker he

de fish-finder stoort de motoren en de motoren storen de fish-finder.

Leg de ontvanger en de fish-finder zender zo ver mogelijk uit elkaar en hou de antennes ook ver bij elkaar vandaan.

De motoren onstoren dmv condensatoren ga ik zeker doen.

De fishfinder heb ik maar 1 keer getest en daarna eruit gehaald dus die zit er nu zoiezo niet meer in (de laatste 10 keer toen ik getest had) totdat het storen over is.

De vonkjes die ik in de motor zie worden die dan opgevangen door de condensator??? of is dat niet hetgene dat de storing veroorzaakt.

bedankt voor de reacties en jullie horen hoe het gegaan is. Tomas

De vonkjes van de motoren storen
en ze vonken linksom harder dan rechtsom daar bedoel ik dus de draairichtingmee

Back