storingen ????

soms krijg ik een storing op de heli.Het is net of deze een koude rilling krijgt.soms gaat de staart nog een 30' uit de richting. :(
Het is geen storing op de freq want m'n tweede heli heeft dezelfde freq en deze heeft dit niet.
De gyro kan het ook niet zijn want het is een nieuwe GY601.

Iemang enig idee aan wat het zou kunnen liggen. :?: :?: :?:

Groetjes sapca

Hoi Sapca,
Tja dat je 601 nieuw is wil natuurlijk nog niet perse zeggen dat ie goed is.
Het is dus alleen een glitch op je heck signaal? En geen jitters op de servo kanalen / gas?

Het is mooi dat je 2 heli’s hebt, dan zou je dus 1 voor 1 elektronica kunnen omwisselen totdat het probleem weg is. Dus op die manier lokaliseren.
Ik zou toch beginnen met die gyro ;)

De laatste keer dat ik had wat jij omschrijft was er 1 tandje van mijn staartaandrijving gebroken (hoofdtandwiel)......

Misschien de moeite om even te checken (tenzij je snaaraandrijving hebt...).

groetjes,

Marijn

ik denk dat het schuiven van e staart ook een gevolg is van het andere probleem,omdat hij om de 60 sec een rilling krijgt en af en toe de staart weg schuift

Groeten Sapca

Hoi Sapca

Het probleem dat je beschrijft heb ik afgelopen zondag ongeveer ook meegemaakt bij mij was de snaaraandrijving te los en haakte (gehakt, gehokt) inwendig tegen elkaar, tailboom naar achter en weg probleem :D , althans bij mij. Hopenlijk heb je hier iets aan anders denk ik dat je met een elektronica probleem zit zoals Satoer al beschreef.
Mechanisch alles nakijken al zo foutmogelijkheden uitschakelen. Kijk ook of je geen carbondelen hebt die tegen metaal aan schuiven en of raken Rappie, de Chris heeft zo storingen gehad met zijn Millenium.

gr jk

Hoi JK

Ik denk dat het zoiets als bij Chris moet zijn.

het schuren van carbon en metaal of carbon.

Kan je daar een aarding ergens voor leggen om de statische elek uit te schakelen.

Groeten Sapca.

vlieg je PPM of PCM ?
kan door vanalles veroorzaakt worden, voor de hand liggend is een rot lager.

als je pcm vliegt zou je van eventuele storingstikken of statische ontladingen van de belt NIKS mogen merken.
hoe heb je je failsafe ingesteld ?
als de failsafe er telkens inschiet waardoor je servos even stuipen dan is er iets ernstig mis.
lagers kunnen (na een crash ofzo) beschadigingen in de balletjes of schaal hebben waardoor je storingen kan hebben.
als je failsafe er aangaat tijdens het vliegen zou ik maar eens gaan zoeken wat er aan de hand is.

verklaar even goed wat er gebeurd zodat we vast kunnen stellen of je last hebt van storing of een staart/gyro probleem.

Hoi Gerard,

de staart is opgelost denk ik,als ik even tijd heb moet ik het nog testen maar ik heb ontdekt dat het staarttandwiel los stond t.o.v. de as.
Dus dat is bijna zeker opgelost.
Van de failsave weet ik helemaal niets af.
leg me even uit wat dat inhoud.
Ik heb aan de zender niets veranderd en tervoren had ik geen last van die stuipen.

groeten Sapca

AI als je pcm vliegt moet je ABSOLUUT je fail safe instellen !!!!!
dat is de instelleing waar je servos naartoe bewegen in geval van storing.

mijn voorkeur is gas dicht en alles naar 0 graden, zodat bij een voortdurende storing de heli in ieder geval er niet als een hakmachine vandoor gaat maar met gas dicht naar beneden valt.
ook herken je problemen meteen bij een korte storingstik doordat de heli het gas even dichtstuurt, dat is je que om meteen te landen.

over het staarttandwiel, let op dat je dat inbusje in de as niet overdreven strak vastdraait.
ik heb een raptor hard zien crashen doordat het pinnetje wat je tandwiel meeneemt geknakt was door het te strak aandraaien van het inbusje.
het laat zich raden wat het helitje doet zonder staart control :wink:

OK FS ingesteld
gas naar minimum
pitsh naar 0 graden
en de rest op neutraal

Nu morgen als het weer het toelaat even proberen.

je hoort nog van me

Groeten

hoi jongens,

zou het kunnen zijn van de wrijving van de autorotation tail drive pulley en de main spur gear.
In het draaien hoor ik daar een rammelend geluid !!!!!!!

groeten

Kan je beter op de grond ff checken. Gewoon ff de zender uit doen.

Je moet de zender en ontvanger wel even de tijd geven om de Failsafe informatie te synchroniseren. Als je de zender en ontvanger hebt aangezet, ff een half minuutje ofzo wachten, voordat je de zender weer uitzet. Dan heeft de zender genoeg tijd gehad om de Failsafe informatie over te zenden naar de ontvanger.

De failsafe informatie wordt opgeslagen in dynamisch geheugen, dat wil zeggen, elke keer als je de ontvanger uitzet is de failsafe informatie verdwenen.

Je zender stuurt continue de failsafe informatie over, dus als je iets wijzigt wordt het automatisch in de ontvanger ge-synchroniseerd. Daarvoor hoef je de ontvanger niet elke keer uit te zetten.

Groeten,
Bas.

Back