Stotterende motor..

Beste,

Ik heb pas een "Depdart" gebouwd en daar heb ik heb deze motor deze regelaar en deze accu op zitten...
Mijn zender is een Spektrum dx6i.
De regelaar heb ik op het kanaal throttle aangesloten, en de motor loopt soepel als ik hem met de hand ronddraai.
Als ik gas geef begint de motor te stotteren en komt niet op toeren...:(

Als ik bij travel adjust kijk staat throttle op -100%.
Zodra mijn gasstik boven de helft komt gaat hij gelijk naar +100%.
De timing van mijn regelaar heb ik op alle standen gezet en die staat nu op high. De rest van de instellingen van mijn regelaar staan op default.

Het probleem is dus dat mijn motor stottert, weet iemand misschien waardoor dit word veroorzaakt en wat ik misschien verkeerd heb ingesteld?:confused:

Alvast bedankt!:D

Mvg,
J.G

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6547__TURNIGY_2204_14T_19g_Outrunner.html

Welke prop heb je op die motor zitten?

Normaal wordt hij op 2S gebruikt, jij gebruikt een 3s, als het al gaat, dan alleen met een klein propje (7x3 ofzo).

Gerben

Stotteren komt voor bij regelaars die in veiligheid gaan, kan te wijten zijn aan een te hoge temperatuur die de regelaar krijgt (wat weer te wijten is aan overbelasting zoals Gerben aanhaalde)

Heb hier zelf nog een axi (indoormotor) met een oudere generatie Graupner 10A regelaar en die vertoont ook deze kuren "stotteren" tijdens intens gebruik, daarbij blijkt dat de regelaar gewoon te warm krijgt (op een indoor zoals ik die gebruik niet echt een probleem maar knap vervelend)

Stevo

Zoals reeds eerder hier omschreven kunnen mogelijke oorzaken zijn:

-Slechte soldeerverbinding bij één of meerdere contacten (heb het ook al eens voorgehad bij een Turnigy motor.
-Regelaar juist ingesteld voor dit type motor?
-De motor vraagt meer Amp. dan de accu/regelaar aankan, maar dat lijkt me hier niet zo direkt de oorzaak.

Bedankt voor de reacties!

Als ik bij travel adjust kijk staat throttle op -100%.
Zodra mijn gasstik boven de helft komt gaat hij gelijk naar +100%.
Ik denk zelf dat het hiermee te maken heeft.
Want als de motor dus in een keer vol gas moet geven, kan hij dat natuurlijk niet bijwerken en kan hij niet op toeren komen...
Maar hoe kan ik dit oplossen zodat ik het van 0% tot 100% kan regelen.
De soldeerverbindingen zijn zeker weten goed...

Alvast bedankt!

J.G

Hij gaat niet in eens naar plus 100%
Volgens mij betekend dat, dat je de uitslag die kant op, op 100% heb staan.
Met de stik kan je nu dus van -100 naar +100% uitslag geven.

Misschien kan je de instellingen van je regelaar hier weergeven?
Dan kunnen de jongens die daar meer kaas van hebben gegeten, je misschien beter helpen.

Als je niet echt zeker bent dat je throttle of 'gaskanaal' juist is ingesteld op je DX6i selecteer dan voor de zekerheid eens een nieuw model in je zender en vergelijk het throttle verloop met het huidige model in je zender.

Ik heb nog nooit een stotterende motor gehad doordat de uitslag niet goed stond, en zou het meer in de instellingen van de regelaar zoeken.

Als je twijfelt gewoon een servo in je gaskanaal pluggen en kijken of hij mooi gelijkmatig meebeweegt met je stick.

Gerben

Mijn ervaring met Turnigy's (en dat is best een bult..) is dat het een probleem met de wikkelingen kan zijn.
Ik heb de laatste tijd geregeld een splinternieuwe Turnigy op mijn werkblad liggen die nieuw gewikkeld moet worden.
Jou symptomen doen mij hetzelfde vermoeden..

Je zou hem nog op 2s kunnen proberen en doet hij het dan niet is het hoogstwaarschijnlijk kabelbreuk in de wikkeling.
Ik wil hem wel nieuw wikkelen voor je tegen verzendkosten mocht het nodig zijn. (Ik vind het leuk werk om te doen :-) ).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Hij gaat niet in eens naar plus 100%
Volgens mij betekend dat, dat je de uitslag die kant op, op 100% heb staan.
Met de stik kan je nu dus van -100 naar +100% uitslag geven.
Het bovenstaande klopt..
Als je niet echt zeker bent dat je throttle of 'gaskanaal' juist is ingesteld op je DX6i selecteer dan voor de zekerheid eens een nieuw model in je zender en vergelijk het throttle verloop met het huidige model in je zender.
En dit heb ik geprobeerd en het is idd. bij alle modellen hetzelfde..
Ik ga toch maar is kijken of het niet in de programering van de regelaar zit...
Als dat niet het geval is stuur ik hem naar je op Paul, super trouwens dat je dat wil doen!

J.G

Probleem in de wikkeling kun je toch meten door de uitgaande as in de boor te zetten, en zo de motor aan te drijven?

Als dan de 3 draden onderling hetzelfde getal geven, zou het goed moeten zijn

Of is dat een fabeltje uit de volksoverlevering (ik heb het hier wel eens gelezen)

Bedankt allemaal!
Het zit dus in de regelaar, want ik heb een andere motor op de mag 8 regelaar geprobeerd en deze motor stotterde ook terwijl hij het met een andere regelaar wel goed doet...
Hier hoe ik hem de mag 8 heb geprogammeerd:
1. Brake setting: Enabled / Disabled
2. Baterry type: Li-zz / Ni-xx
3. Low voltage protection Mode (Cut-Off Mode): Soft Cutt-off / Cutt-off
4. Low voltage protection Treshold (Cut-Off Mode Treshold): Low / Medium / High
5. Startup Mode: Normal / Soft / Super-soft
6. Timing: Low / Medium / High
Misschien dat jullie hier iets mee kunnen...?
Alvast bedankt!

J.G

Da's mooi dat het gelukt is :-).

Succes verder...

Groeten,

Paul.

Volgens mij is er nog niets gelukt of begrijp ik het verkeerd?

Ik zou de timing veranderen misschien helpt dat.
Hij moet staan weet ik niet, ik doe het altijd op de gok maar er zijn er hier legio die wel weten hoe je hem in moet stellen.
Of eens kijken wat hij op 2 cellen doet.

Mijn ervaring met Turnigy's (en dat is best een bult..) is dat het een probleem met de wikkelingen kan zijn. ...
Wat gaat er dan zoal mis Paul? Foto's?

... Ik heb de laatste tijd geregeld een splinternieuwe Turnigy op mijn werkblad liggen die nieuw gewikkeld moet worden. ...
Wikkel je dan meteen meer/dikker koperdraad voor meer vermogen en hogere efficiëntie?
Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen
BTW www.powercroco.de (Ralph Okon) is weer helemaal in de lucht.

Probleem in de wikkeling kun je toch meten door de uitgaande as in de boor te zetten, en zo de motor aan te drijven? Als dan de 3 draden onderling hetzelfde getal geven, zou het goed moeten zijn. ...
Uitgebreidere beschrijving van dat testje en meer tests in de link dry testing brushless motors:
[144779] beginnen-met-modelvliegen

... Of is dat een fabeltje uit de volksoverlevering ...
De methode komt uit de Noorse mythologie, Donar gebruikt hem voordat hij het laat donderen :mrgreen: Maak je geen zorgen, iedere achterlijke elektro-student kan de simpele methode uitleggen, berust op het feit dat een elektromotor tegelijkertijd als generator werkt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back