Straalbuisroer vs. schroef

Hoi Allemaal,

Ik heb even jullie expertise nodig, ik zit namelijk met een straalbuisroer probleempje :|. Ik ben mijn Amsterdam weer aan het opknappen en één van de punten die bovenaan het lijstje staat is het plaatsen van een straalbuisroer. Ik kom er alleen niet helemaal uit wat betreft de schroef, bij het origineel was het straalbuisroer inwendig 3,7m wat op schaal (1:50) dus 74mm zal worden, maar hoe groot moet de schroef dan worden?!

photo08.jpg

Naar mijn idee moet de schroef dan een behoorlijk stuk kleiner worden, want anders raakt de schroef de straalbuis als deze gaat draaien. De schroef blijft immers op zijn plek en de straalbuis draait er omheen, maar.............. als ik op bovenstaande foto van de Malabar (zusje van de Amsterdam) kijk dan zit er maar heel weinig ruimte tussen de straalbuis en de schroef :?. Wat ook opvalt is dat de schroef een behoorlijk eind naar achter zit, betekend dat dan dat de schroef buiten de straalbuis steekt als de straalbuis draait?

Afijn, wie het weet mag het zeggen........ :wink:.

Groetjes, Danny.

Nee Danny de scroef moet in de straalbuis blijven.

Eerst de straalbuis monteren op het draaipunt komt het middelpunt van de schroef, dit kun je bepalen door de schroefas wat te verplaatsen naar voren of naar achteren.
Je roeruitslag ook niet groter maken dat de schroef buiten de straalbuis komt, dan is het effect weg.

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie, dat betekend dus dat ik niet zomaar van de tekeningen uit kan gaan. Zou ik dat wel doen dan kan ik het straalbuisroer maar 12 graden draaien (als de schroef 72mm is) en dat is natuurlijk veel te weinig :(. Na wat rekenwerk heb ik het draaipunt van het straalbuisroer 5mm verder naar achter gebracht en dan kan de straalbuis 27 graden draaien voordat deze buiten het straalbuisroer steekt, dat is een stuk beter denk ik :D.

Groetjes, Danny.

Ik heb de romp van de Neptun en daar zit ook zon straalbuisroer onder.
Was eens een project van 4 man in 1988 om snel 4 slepers te hebben de opbouw is totaal veranderd maar ik heb hem vorig jaar onder het stof uitgehaald.
De schroefas en motor zijn met riemaandrijving maar daar ben ik ook aan het schuiven gegaan zit wel een afgetopte schroef in.
Maar de schroef blijft in de buis kan er mee achteruitvaren en een 8 maken komt de schroef buiten de buis dan lukt je dat niet zo goed.

Back