straalmotor plaatsing op een MD-II

Gisteren was ik op Helsinki Airport en mij viel op dat de staartmotor van een MD-II omhoog gericht staat.

Op de foto hieronder van eenzelfde toestel van Garuda kun je het ook zien.
ga-md-11.jpg


Nu is mijn vraag waarom dit zo is. Ik zou verwachten dat het een kracht moment geeft waardoor de achterkant omhoog getrokken wordt, die dan de neus naar beneden drukt.

Bij alle andere toestellen die ik gisteren zag (Helsinki en Schiphol) met enkel vleugel gemonteerde motoren, hangen ze gewoon horizontaal.

Weet iemand het antwoord?

Bedankt,
Bas
 
Die 3e motor lijkt naar benden te staan, maar dat is niet zo, alleen de luchtinlaat zit hoger dan de uitlaat (aerodynamische reden) .... motortje straalt gewoon rechtuit .....
 
ze kunnen de uitgang compleet anders doen als de ingang,,, kijk maar naar de moderna straaljagers deze kunnen zeer scherp stuuren door hun uitlaat stroming te verdraaien..
 
Aan de hand van foto's durf ik geen invalshoeken van motoren in te schatten. Maar over de losse duim zet je motoren die onder het aerodynamische frontale zwaartepunt liggen met een negatieve instel hoek die er boven zitten met een positieve.

Met namen bij het Swissair toestel lijken ook de hoofd motoren iets voorover te hangen. Dat een jachtvliegt tuig dit verschijnsel niet heeft komt door dat de motoren zijn op of zeerdicht bij het frontale aerodynamische zwaartepunt bevinden.
 
BasK zei:
staartmotor van een MD-II omhoog gericht staat
dirk zei:
Die 3e motor lijkt naar beneden te staan
citrorob zei:
zet je motoren die onder het aerodynamische frontale zwaartepunt liggen met een negatieve instel hoek die er boven zitten met een positieve.

Omhoog, omlaag, positief, negatief.... Wat verwarrend allemaal.
Een positieve instelhoek, staat de voorkant dan hoger of lager?

De voorkant staat hoger dan de achterkant. Hij lijkt paralel te lopen aan het aflopende stuk romp. Zou de motor er dan wel horizontaal in liggen?
 
BasK zei:
Ja dat dacht ik ook.

Komt er dan geen kantelmoment?

Klopt en dat is ook de bedoeling van die instelhoeken.

Bijv. de motor hangt onder het vliegtuig.
Als je gas geeft, dan wil de motor vooruit en door de traagheid van de massa van het vliegtuig wil het vliegtuig achterover kantelen. Als je nu de motor een negatieve invalshoek geeft, dan trekt hij weer een beetje voorover ter compensatie.
Met de motor boven op het toestel werket het net anders om.
 
Hoi, motoren 1 en 3 zijn een graad of drie naar voren gekanteld. In cruise stroomt de lucht dan mooi de fan in. (die 75% van het stuwvermogen levert)

Elk vliegtuig vliegt een graad of 3 achterover, afhankelijk van de snelheid. Bij de landing is dat goed te zien.

Staartmotor (motor 2) geeft een tegenreactie op het gasgeven, was dat niet gedaan dan zou telkens de neus omhoog gaan als de piloot de gashandles naar voren zou duwen.

Motoren 1 en 3 maken een positieve vector met de langsas, motor 2 een negatieve :arrow: momenten heffen elkaar weer op, it's so simple. :wink:
 
Correction, motoren 1 en 3 maken natuurlijke een negatieve langsasvector, en 3 heeft een positiev instelling.

Motoren bij meermotorige vliegtuigen hebben een nummer van links naar rechts, van achteren gezien.

Bekijk vliegtuigen dus van achteren, altijd veilig. Weet je ook gelijk waar de linker en de rechtervleugel zit haha :lol:
 
De staartmotor staat idd onder een kleine hoek. Kan zo onmiddellijk in de boeken niet vinden hoeveel het is. Ik probeer het straks wel even op te soeken in de Lamb-schematics (md11 bijbel)

Het fijne van deze opstelling met drie motoren is dat er bijna geen pitchveranderingen optreden bij thrustveranderingen, dit in tegenstelling tot een tweemotorig toestel als een 767 of een 737.

Het is enkel wel even oppassen met een engine-failure op nummer 2 net tijdens rotatie. Dan moet je plots gaan drukken op de stick i.p.v. te trekken... :wink:

De drie motoren zijn daarbij net hetzelfde. Nummer twee lijkt alleen groter en langer.
 
:wink: Geinig zeg 'Bronco Dappe' vlieg je bij MP ? (Op de MD-11)

En woonachtig in België ??? Haha, bij KL vliegt Charlotte, Belgische op de 747 :wink:
 
:wink: Kleine wereld, en ERG mooi beroep. Maarja dat weet je zelf natuurlijk al lang haha. Zijn er zeker meer van Sabena direct overgestapt?

In ieder geval vliegze !
 
Ik ook ? Laat ik het zo zeggen: niks is uitgesloten. :wink:

Heb overigens wel voor MP gewerkt, (vandaar m'n naam) op de afdeling terra-firma :cry:

En via www.gooieneemlandvvm.nl ken ik weer een paar vliegers, 3 KL, 1 HV, 2 MP en nog een paar mensen die het ondersteunende werk doen, ohja en nog twee van HV, maar die zijn weer niet van de model-fladderclub, en ongetwijfeld nog wel een paar van de vliegschool.

Zelf momenteel hours building doen bij www.polderaviation.nl :D
En safety first, dus een voltijd HBO erbij :D
 
Back
Top