Straat legaal

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door off roadie, 5 jul 2005.

  1. off roadie

    off roadie Guest

    Na het zien van enkele topics over zelf voertuigen bouwen stel ik mij de vraag: Als je zelf een buggy(geen vw),motor zou bouwen of een zou kopen kun je deze mits wat aanpassingen straatlegaal krijgen????? Zoja hoe en waar doe je dat?Is dit betaalbaar? Ik had bij een officiele verdeler een soort kart zien staan waarmee je op de baan mocht dus het is volgens mij wel mogelijk maar hoe.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk dat je met zo'n vraag meer response krijgt op een auto tuning forum ofzo...
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    nee hoor want die dingen zijn haast nooit legaal ;)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is maar 1 plek waar je dat kunt vragen en dat is de RDW, zonder een dergelijke keuring mag je gewoonweg de weg niet op en krijg je geen kenteken.

    Als de auto aan alles voldoet wat hun eisen moet het geen probleem zijn.
     
  5. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Als je denkt dat Nederland een vooruitstrevend land is, dan moet je een auto te keur aanbieden bij de RWD, deze wordt zelden goed gekeurd. Ook is het nog zo dat als je een "nieuw model" aanbiedt, dan moet dit in TWEEVOUD mbt een "crash-test", heb je nog steeds intresse :wink: ????

    Het importeren van "zelfbouw kit's" heeft vele jaren bijna stil gelegen [in de negentiger jaren tot nu] omdat de motoren niet aan een of andere mileu-norm voldeden :? [met uitzondering van een Ford 1.8 motor, en die was niet echt intressant, stinken en stotteren, effe 110PK] terwijl bekende Europese fabrikanten [de oplichters] pas enkele jaren geleden "volledig" aan deze Europese norm voldeden [echt schandalig] Even een korte uitleg: als je een "nieuw ontwikkelde motor" [of van buiten Europa] op de europese markt brengt, dan moet die aan deze STRENGE mileu-norm voldoen, wanneer je een "geevalueerde motor" in een nieuwe auto plaats mag dat, ook al voldoet hij NIET aan de huidige MINIMUM mileu-eisen [en iedereen maar denken dat hij een schone europeaan reed :oops: ]. Hier heeft men dacht ik nu EINDELIJK een stokje voor gestoken. Ook mag je niet een "niet europese motor" in je kit plaatsen [vreemd terwijl de Jappaners al tientallen jaren wel van die ECHTE schone motoren kunnen leveren] het "enigste alternatief" is een 2.0l motor van Opel, en of we daar nu blij mee moeten zijn??????

    Uiteraard ontkend de overheid dit in alle toon aarden, het feit dat maar enkele motoren door de RDW ter keur in ontvangst genomen worden, zegt genoeg.

    De meeste Nederlandse kitcarbouwers vallen onder de Engelse vlag, om dit soort schandalige praktijken te omzeilen.

    Bron: kitcarbouwers.

    m.vr.gr. Per.
     
  6. Jurr

    Jurr Guest

    Het KAN uiteraard wel, ik ken ook mensen die zelf hun auto gebouwd hebben, en deze ook legaal op kenteken hebben gekregen. Maar het is een hele hoop gedoe om het via de Nederlandse wetgeving in orde te krijgen. De Engelsen zijn een stuk meer autoliefhebbend, en dat zou voor mij de weg zijn die ik zou bewandelen. Eerst op Engels kenteken, en dan omkeuren naar Nederlands.
    Gelijk hier in Nederland kan ook wel hoor...maar dan krijg je een aantal tests op je auto afgevuurd waar je als kersverse autobouwer toch niet echt blij mee bent....op een afgesloten terrein wordt de auto getest op een manier waar ikzelf niet blij van zou worden...
    Het beste lijkt mij om een auto te kopen waarvan er in Nederland op z`n minst eentje op kenteken staat, en dan via de eigenaar van die auto te weten komen welke weg voor die auto specifiek de beste is om te bewandelen :)

    Succes anyway,

    Jurriaan
     
  7. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Als je in NL een 'kitcar' koop, als bouwpakket als het ware, teken je bij die leverancier een bouwovereenkomst, die je bij de RDW moet laten zien bij de keuring. Zo kun je aantonen dat je een bouwpakket hebt gebouwd dat al op bepaalde onderdelen 'getest' is, en goed is bevonden. Zo krijg je geen gedonder met zelfbouw. Als je écht zelf iets bouwt, dus geen bouwpakket of wat dan ook, iets zonder zo'n bouwverklaring, zul je het moeilijk krijgen. Ik weet niet of zoiets uberhaupt mogelijk is in NL... Theoretisch kan het waarschijnlijk wel, maar dan zeg ik: koop een bouwpakket... Je krijgt bij zo'n 'bouwpakket' slechts de body, de rest mag je helemaal zelf invullen, dus elke kitcar is totaal anders.

    Greetzz, Robbert
     
  8. Marijn van D.

    Marijn van D.

    Lid geworden:
    25 feb 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Groningen
    Savage 28 heeft gelijk jongens! zo'n bouwpakket voldoet aan de eisen van de RDW jouw verandwoordelijkheid als bouwer is ervoor te zorgen dat je degelijke onderdelen gebruikt, dus goeie remmerij, verlichting een geschikte (lees schone motor) etc. etc. zo'n keuring bij de RDW is echt niet belachelijk duur, als jij het geld hebt voor zo'n project kun jeje die keuring zeker veroorloven.
     
  9. Marijn van D.

    Marijn van D.

    Lid geworden:
    25 feb 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Groningen
    Samengestelde voertuigen

    De RDW verstaat onder 'samengestelde voertuigen' voertuigen die bestaan uit verschillende onderdelen afkomstig van twee of meer voertuigen. Het kan gaan om onderdelen die speciaal of seriematig vervaardigd zijn of om onderdelen afkomstig uit bestaande voertuigen dan wel bouwpakketten. Meestal is bij (ingrijpende) restauraties, reparaties of veranderingen en in ieder geval bij zelfbouw sprake van samengestelde voertuigen.

    Restauraties, reparaties, wijzigingen of zelfbouw van voertuigen kunnen tot gevolg hebben dat een voertuig zodanig wijzigt dat er eigenlijk een ander voertuig ontstaat. De RDW stelt in deze gevallen de identiteit van deze 'samengestelde' voertuigen vast en bepaalt de datum van eerste toelating. Deze datum is van belang voor de vraag welke technische eisen op een dergelijk voertuig van toepassing zijn.

    Vervolgens vindt een keuring plaats om vast te stellen of het samengestelde voertuig voldoet aan de technische eisen die van toepassing zijn. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en in sommige gevallen op het kentekenbewijs. In geval van import geeft de RDW een Nederlands kentekenbewijs af.

    bron: www.rdw.nl
     
  10. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    op mijn vorige job was er ook freak van kitcars. Blijkbaar zijn er wettelijke truukjes.
    Een auto die ergens in de EU goedgekeurd word is dat voor heel de EU. En de UK zit in de EU. En ze hebben daar verstand van auto's. ( maar niet van techniek ;) ) byebye RDW

    TM
     
  11. Marijn van D.

    Marijn van D.

    Lid geworden:
    25 feb 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Groningen
    Zo is de hummer ook toegelaten in NL, ze wilden hem hier niet hebben op de openbare weg en dat lukte ook dus. Totdat een paar slimmerikken een EU land ontdekten waar hij wel werd toegelaten. Ze importeerden 1 via dat land NL in en IDD Ratelband en nog een paar werden opeens heel blij!
     

Deel Deze Pagina