Strand

• Topicstarter Topicstarter ironpino
  • Startdatum Startdatum
I

ironpino

Guest
Een vriend van mij en ik willen waarschijnlijk twee modelbouw raceauto's kopen maar we zitten een beetje vast met de keuze wat voor auto's.

We zijn naar een zaak geweest en daar hebben we uitgelegd wat we precies zoeken maar we kregen al snel te horen dat dit niet mogelijk was. Wij willen namelijk op het strand gaan rijden (vlakbij scheveningen) en in de duinen (aangezien we hier 5 minuten vandaan wonen). Volgens deze man was dit niet verstandig omdat je dan die auto's gelijk weg kon gooien omdat het zand/zout de auto binnen de kortste keren kapot maakt.:(

Is dit echt zo? of is goed schoonmaken na een racedag voldoende om lang plezier te hebben van die auto's?
Is er nog een verschil tussen elektro of benzine ivm met zand etc? of zijn er bepaalde merken/type welke hier wel voor geschikt zijn?

allereest staat dit topic in de verkeerde rubriek.

Over je probleem kan ik alleen zeggen dat die man van die zaak gelijk heeft en dat het ook funbest is op den duur.
Als jij jezelf kunt beloven om na elke racedag de auto helemaal schoon te maken en alle draaiende delen opnieuw te smeren is het leuk om een truggy of MT te halen zoals een savage.
Dit is een erg populair model en moet wel wat zand kunnen hebben.
Op electro gebied is er weinig wat het lang zal uithouden in het mulle zand maar mischien de e-savage of (e-zilla via marktplaats) kan een goede optie zijn.
kijk in ieder geval naar een off-road auto die hoog op ze poten staat en met flinke banden. (Truggy / monster truck) dan zal het wel lukken. en schrik niet van het geld want dergelijk auto's kosten ook wat (reken gauw op €300-400)

Ik ben het toch niet helemaal met de winkelier eens hoor ....

Als je na het rijden de boel meteen schoon blaast met een compressor en het spul vervolgens inspuit met b.v. WD-40 gaat het gewoon goed ..

Ik doe al jaren niks anders en zoveel verschil tussen Hoek van Holland en Scheveningen kan er volgens mij niet zijn :rolleyes:..........

Zo lang je het ff schoon blazen en WD-40'en (misschien 10 min. werk totaal) gewoon elke keer na het rijden ff doet kan er weinig gebeuren.

De WD-40 gebruik je om het roesten van de lagers , schroefjes , assen enzovoorts te voorkomen , roest is namelijk het grootste probleem met rijden aan het strand ;)

Als het echt niet mogelijk was zouden er op 6 April ook niet bijna 80 man/vrouw aan het racen zijn met een truggy op het strand van Hoek van Holland ;)

Ik ben het toch niet helemaal met de winkelier eens hoor ....

Als je na het rijden de boel meteen schoon blaast met een compressor en het spul vervolgens inspuit met b.v. WD-40 gaat het gewoon goed ..

Ik doe al jaren niks anders en zoveel verschil tussen Hoek van Holland en Scheveningen kan er volgens mij niet zijn :rolleyes:..........

Zo lang je het ff schoon blazen en WD-40'en (misschien 10 min. werk totaal) gewoon elke keer na het rijden ff doet kan er weinig gebeuren.

De WD-40 gebruik je om het roesten van de lagers , schroefjes , assen enzovoorts te voorkomen , roest is namelijk het grootste probleem met rijden aan het strand ;)

Als het echt niet mogelijk was zouden er op 6 April ook niet bijna 80 man/vrouw aan het racen zijn met een truggy op het strand van Hoek van Holland ;)

Schoonmaken is heel belangrijk, alleen niet met de compressor in de buurt komen van het diff, want anders blaas je het vet eruit, en ook bij je wiellagers wegblijven, want het zand blaas je dan de lager in, deze dingen kun je beter met een kwast schoonmaken, en geen Wd40 ergens in, want dat trekt alleen maar zand aan, het beste gewoon met een kwast en een doek de auto schoonmaken, afhankelijk hoe vaak je rijdt, de lagers 1x per maand eruit en spoelen en dan wat silliconen in de lager spuiten, lager afdrogen van de buitenkant en dan terug plaatsen, diff met regelmaat op vettigheid controleren, ik doe dit al jaren zo en nooit geen problemen, en een goede auto voor het strand is de nieuwe electro E-maxx of zoals ze al zeggen een savage of de T-maxx met brandstof.

Schoonmaken is heel belangrijk, alleen niet met de compressor in de buurt komen van het diff, want anders blaas je het vet eruit dat vind ik toch knap als dat je lukt aangezien de meeste diffs gesloten zijn, en ook bij je wiellagers wegblijven, want het zand blaas je dan de lager in, deze dingen kun je beter met een kwast schoonmaken, en geen Wd40 de WD-40 is niet om schoon te maken maar roestvorming te voorkomen ergens in, want dat trekt alleen maar zand aan,zand kan beter aan de buitenkant blijven plakken als erin trekken ;) het beste gewoon met een kwast en een doek de auto schoonmaken, afhankelijk hoe vaak je rijdt, de lagers 1x per maand eruit en spoelen en dan wat silliconen in de lager spuiten, lager afdrogen van de buitenkant en dan terug plaatsen, diff met regelmaat op vettigheid controleren, ik doe dit al jaren zo en nooit geen problemen, en een goede auto voor het strand is de nieuwe electro E-maxx of zoals ze al zeggen een savage of de T-maxx met brandstof.

Ik rij al een aantal jaren zeer regelmatig op het strand aangezien het een krappe 10 min. fietsen is voor me .... Als je de boel enkel "afstoft" roesten binnen de kortste keren je lagers , boutjes , aandrijfassen en ga zo maar door je auto uit ....

Als je goed hebt gelezen zie je wat ik over de balangrijkste dingen heb geschreven

Als je goed hebt gelezen zie je wat ik over de balangrijkste dingen heb geschreven

Dat heb ik gedaan ... Daarom staan er op diverse plaatsen een rode opmerking ;)

Zodra je op het strand gereden hebt zal je alle metalen delen moeten behandelen met iets tegen de roest :!: Zout water en staal/ijzer gaan niet samen .....

Doe je dit niet roest je auto binnen een paar uur onder je handen vandaan :!:

Afborstelen en je lagers 1 of meerdere keren in de maand een keertje schoonmaken is niet genoeg .......

Je moet delen als lagers , assen en schroeven meteen na het rijden behandelen anders begint het dezelfde avond nog te roesten :!:

Je moet delen als lagers , assen en schroeven meteen na het rijden behandelen anders begint het dezelfde avond nog te roesten :!:

bedoelt u dat je die er helemaal uit moet halen?? of kan je ze gewoon laten zitten en dan flink inspuiten met WD-40.
en af en toe je lagers goed schoonmaken.
of begrijp ik het verkeerd.

Ik heb mijn savage ook nog niet zo lang daarom vraag ik dit.

daniel

Ik snap niet waarom dat jullie zo met jullie auto's omgaan.. Mijn vader heeft 11 jaar geleden een Tamiya Blazing Star gekocht, en we hebben 4 jaar in de Dominicaanse Republiek gewoont, aan het strand.. En dat is niet het rijkste landje, je vind er eigenlijk alleen zandwegen.

Nouja, in ieder geval, die Tamiya heeft het 11 jaar gedaan, tot een paar maanden geleden. Terwijl mijn vader er weinig tot niets aan deed. En nu, is hij niet kapot door geroeste dingen, maar door de servo waarschijnlijk. Dus, een auto die ontzettend veel door het zand rijd ( Zelfs zout zeewater ), amper word schoongemaakt, en dan het 11 jaar goed doet?

Ik weet niet hoelang je met je auto wilt rijden, maar ik denk geen 10 jaar?

Ik snap niet waarom dat jullie zo met jullie auto's omgaan.. Mijn vader heeft 11 jaar geleden een Tamiya Blazing Star gekocht, en we hebben 4 jaar in de Dominicaanse Republiek gewoont, aan het strand.. En dat is niet het rijkste landje, je vind er eigenlijk alleen zandwegen.

Nouja, in ieder geval, die Tamiya heeft het 11 jaar gedaan, tot een paar maanden geleden. Terwijl mijn vader er weinig tot niets aan deed. En nu, is hij niet kapot door geroeste dingen, maar door de servo waarschijnlijk. Dus, een auto die ontzettend veel door het zand rijd ( Zelfs zout zeewater ), amper word schoongemaakt, en dan het 11 jaar goed doet?

Ik weet niet hoelang je met je auto wilt rijden, maar ik denk geen 10 jaar?

Nou als dat zou is ... Kom jij dan maar eens een dagje hier aan het strand rijden met een splinternieuwe auto en doe er verders niks meer aan na het rijden ...

Wedden dat je binnen de kortste keren problemen krijgt met je auto :?:

Ik hou me al "iets" meer als 11 jaar bezig met de hobby ... Geloof me als ik zeg dat je auto binnen de kortste keren wegroest als je er niks aan doet na het rijden op het strand :!:

Ons vochtigere en meestal kille klimaat zal zeker ook niet helpen om roest tegen te gaan.

Afborstelen (met een goedkope, brede verfborstel), inspuiten met WD40, opnieuw met de borstel erover heen om de WD40 netjes te verdelen en open te wrijven. Teveel aan WD40 wegwrijven met een doek if necessary. De borstel laat toe om makkelijk in ale hoekjes te komen.

Ik rij zelf niet op het strand, maar wel af en toe op een zandparcours. Het laagje WD40 op het chassis zorgt er trouwens ookvoor dat de wagen achteraf makkelijker schoon te maken is, IMHO. Wij behandelen dan ook de wagen opzettelijk vooraf ook eens met een WD40-borstelbeurt.

just my 2ct's

Ahhhh kijk eindelijk iemand die het ook snapt ;)

In het geval van het strand zorgt de WD-40 ook meteen voor een bescherming tegen het zoute water wat hier in den lage landen onherroepelijk voor roest gaat zorgen ;)

kan WD-40 geen kwaad voor je electronica?? (niet dat je vol in je radio box gaat spuiten.) maar kan je de buitenkant daarvan wel inspuiten met WD-40??

daniel

Voor zover ik weet tast WD40 geen plastiek aan (anders zou het ook niet zomaar onder de motorkap mogen gebruikt worden.
Daarnaast weet ik ook dat WD40 water-afstoot en als je er je elektronica mee inspuit, zals die beter beschermd zijn tegen water. 't Is een beetje een wondermiddelke, moet in uwen toolbox zitten IMHO.
Ik ben trouwens ook op zoek naar een plek in Europe waar ik Dry Ice kan bestellen. Dat is een smeermiddel dat tegelijk "droog" is en dus geen stof, vuil opneemt.

Nou als dat zou is ... Kom jij dan maar eens een dagje hier aan het strand rijden met een splinternieuwe auto en doe er verders niks meer aan na het rijden ...

Wedden dat je binnen de kortste keren problemen krijgt met je auto :?:

Ik hou me al "iets" meer als 11 jaar bezig met de hobby ... Geloof me als ik zeg dat je auto binnen de kortste keren wegroest als je er niks aan doet na het rijden op het strand :!:

Waarom zou ik liegen? Met dat ding is al zoveel gebeurd, ik heb nog eens gekeken, en hij heeft wel wat roestplekjes.. Maar, hij doet het nog steeds! ( Er was iets met de regelaar )

Foto's:

tamiyablazingstarbe7.jpg

tamiyablazingstar2ct9.png

tamiyablazingstar3hx6.png

Bijna alles is origineel, wat daar te zien is, de schokdempers, banden (!), motor, regelaar enz. zijn origineel.. Een paar plastic deeltjes zijn wel vervangen.. En de schroefjes kunnen weleens vervangen zijn ( Maar zeker niet allemaal! )

En dit is hem dus na 11 jaar..

De kap heb ik trouwens niet erbij gedaan, maar die is ontzettend lelijk, veel ingedeukte plekjes en stikkers half eraf :p

Tja, als je net als die andere users hier absoluut niet wilt dat er wat doffe plekjes op je pas gepoetste en gewaxte kap komen te zitten, die je natuurlijk direct ziet zitten in de glazen en stofvrije displaykast waar de auto normaal staat dan moet je inderdaad niet op het strand gaat rijden.

Als je gewoon lekker plezier wilt hebben van je auto, gewoon wel doen. wellicht thuis nog ff naspoeien met wd-40 en nog even een rondje droogrijden, en niks aan de hand

Back