Strega van Look (ex Jet en Speedmodels)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2020.

  1. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Met diamant of gewone vijl of slijp schijf voorzichtig met kevlar je kan er door gaan, lijkt wel of het kevlar voorheen sterker en dichter was.

    Buigen met beleid gaat ook goed.Bij de kits doe ik het zelf.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb dat schijfje er heel ligt overheen laten glijden, met het schoevedraaiertje kan het haast niet fout gaan.
    Bij de volgfk kisten schraapte ik ook altijd met het slijpschijfje, of een deel van een gebroken schijfje, de gelcoat weg.
    Bij een balsa huis gaat het nog veel makkelijker met een schroevedraaiertje, dan heb je niet eens een slijpschijfje nodig.

    GJ
     
  3. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    OK ja dat is prima !!!!!!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Verder met de Strega.

    De vleugel..
    Laten we beginnen met de gaten voor de servo's te maken.
    Dit setje gaat erin.
    In de vleugel 2 DES427 en op hoogte een DES 428

    [​IMG]


    Ik heb een gatenzaag genomen, de boor steekt maar een heel klein beetje uit en dan met de hand het gat maken.
    [​IMG]



    Andere kant ook, ik had alles vooraf al afgetekend.
    [​IMG]


    Als je door het abachi heen bent is voldoende.
    Dan pulk je het abachi van het schuim, schroevedraaier doet wonderen.
    [​IMG]


    Dan een tip van de meester..
    Ik pak dan mijn hete soldeerbout en ga langs de rand van het hout tot op de andere kant van de schaal, dus je tip van de bout raakt de andere kant van de vleugel.
    [​IMG]

    Je ziet dat het tot de andere kant weg is.
    [​IMG]


    Dan pak je weer die magische schroevedraaier en steekt de rest van het schuim weg.
    [​IMG]


    Vaak komt dat allemaal makkelijk los, mocht er nog wat overblijven dan doet een druppeltje dunne CA wonderen, dat vreet het weg.
    Het resultaat:
    [​IMG]



    Even het servootje passen.
    Geweldig!
    [​IMG]


    Het was toch lekker weer en ik had motivatie.. laat ik doorgaan met folien.
    Ik heb vreselijke folie uit China maar tja, dat moet toch op.
    Om te beginnen, oranje tips en metallic blauwe vleugel want dat is de romp ook.
    De onderkant is klaar.

    [​IMG]


    De bovenkant doe ik morgen of zo.
    Even voor het plaatje

    [​IMG]


    Dan moet de folie weggesneden worden op de plek waar de servo's komen en ook bij de roeren.
    Weer een tip van de meester.
    Je kent het vast wel, je snijd met een mesje de folie weg en je schiet uit, of je snijd net even te ver en na een paar vluchten komt dan de folie los.
    Tip: pak je hete soldeerbout maar weer.

    [​IMG]


    Zelfde bij de roeren, aan de onderkant zit een spleet van ongeveer 3mm, daar past de punt ook mooi in.
    De kanten worden dan ook meteen goed verlijmd met het hout.

    [​IMG]


    En de onderkant is klaar, de folie zal niet meer loskomen waar de soldeerbout geweest is.
    [​IMG]


    Nog een detailfoto van het roer, ook de zijkanten heb ik losgesneden met de bout en dat komt ook niet meer los.
    Dat zit versmolten met het hout.

    [​IMG]


    Morgen de bovenkant en vannacht hopelijk dromen over een leuk design, ik heb nog geen idee wat ik er van ga maken, behalve dat het oranje en blauw is.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat prachtig van uit de scratch! Mooi rompje! Alles vlot en strak!
    Herinner me ook wel van vergelijkbare rompjes in de USA, RC-Groups, voor helling racers.
    Die rompjes waren daar erg geliefd...
    Dit wordt een speeder... zou zoiets ook met zo een romp kunnen?
    Gr Bas
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe bedoel je Bas?
    Of dit een hellingzwever kan worden?
    Ja, lijkt me geen probleem.
    Vroeger hebben we met de Stiletto ook aan de helling gezweeft, wel windkracht 6 maar als je de spanwijdte iets zou vergroten en er een MH33 of RG14 profiel op zou zetten zal dat wel beter gaan.
    Ik had een Vigilante jetje van Paul Janssens, dat vloog al bij weinig wind aan de helling.
    Ik heb dat gebouwd gekocht van Paul zelf, hij is het zelfs komen brengen naar de winkel in Alkmaar.
    PSS Soaring is dat, erg populair in de UK.
    Maarten vertegenwoordigd nu de tekeningen van Paul.
    Voor een paar euro heb je een tekening.
    https://pjmodelclassics.weebly.com/photo-gallery.html

    GJ
     
    lecraM en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maarten levert dat idd. PSS, zijn wel leuke sites over. Tijdje terug een Italiaanse site getroffen.

    Maar het is vooral een mooi gestoken rompje.
    Ik wil ooooit nog eens een P40 als PSS hebben... (wel met e-brommer in de snuit... prop remt natuurlijk... beter van niet)
    Valt niet veel te slopen op de Hondsrug... er zijn echter wel redelijke bulten... wel glooiend...
    Bij Exloo... maar dan moet je de akker in. Bij een beetje Oostenwind... zal dat best lukken denk ik?
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2020
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, als jij alles vrij licht houd dan gaat dat wel.
    In de Stiletto tijd (1996) was er nog geen brushless en lipo's.
    Ik had er een Speed 700 Motor ingestopt en 16 Nicads.
    Een enorme 350 Watt vermogen.
    En dan in Camperduin met flinke wind van het duin afgooien om te kijken of het überhaupt wel vloog.
    En dat deed het.
    Toen naar het veld, enorme worp, Gerben aan de knuppels, het ding zakte door, raakte de grond en stuiterde weer op en vloog.
    Zo hebben we er een paar vluchten mee gemaakt, 1 van de eerste kisten die op E-zwevers na, op accu's vloog.
    Gerben en ik waren een beetje pioniers in electro, als klanten zeiden, dat kan niet, dan bewees ik dat dat wel kon.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, de bovenkant is ook gefolied.
    Met wat vloeken en geweld zit de folie er strak op.
    Alleen jammer dat ie dan straks weer kreukelt.
    Het lijkt alsof de folie krimpt maar als ie afkoelt dan rekt ie weer, plus dat de lijmlaag ook meteen verdwenen is als je het even lostrekt.
    Ja.. het is geen Oracover maar Chinazooi.
    Het is niet het mooiste ontwerp maar ach, hoe lelijker het vliegtuig hoe beter het vliegt want moeder Aarde wil zo'n lelijk ding niet meer terug.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik wil hem eigenlijk zaterdag vliegklaar hebben dus dan moet ik wel een hoogteroer hebben.
    De onderdelen waar ik het van ga maken:

    Een carbon buisje van 3mm en een stuurstang M2.
    [​IMG]

    Even kijken hoe lang het ongeveer moet worden.
    [​IMG]


    Stuurstangetje afgeknipt, er wordt 2 a 3cm in het buisje verlijmd en het afgeknipte deel heb ik aan het einde een Z-bocht gebogen en die komt in de roerhoorn van het roer.
    De kwiklink komt bij de servo, dan heb ik nog wat afstelmogelijkheid.
    Gelijmd met UHU Endfest.

    [​IMG]

    En nu ga ik zitten kijken tot het uithard en hoe mijn kunstgras groeit.

    GJ
     
    MicropropSport, WillydeWoofer en Hans V vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeik niet! Is schitterend geworden! En brutaal snel gebouwd! Ook dat nog! Dus Top!

    Karbonadebuis mag graag splijten! Gooi er een garen-takel met CA als bewapening omheen, voor zover
    het metaal is ingelaten.
    Hoewel de de krachten vast niet groot zijn... maar bij mijn experimentjes had ik het pardoes in twee.
    Niet getakeld...
    Toen overgestapt op rondstaf-karbonadestaafjes met krimphuls... dat houdt al 15 jaar...
    Maar het moest door Bowden-buis geleid worden... dus de slankere rondstaf kwam wel beter uit...
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dit splijt niet, er zit endfest rondom.
    En de metalen buis zit er ook een eind in, gewicht is hier geen issue want anders zou ik er inderdaad wat garen omheen spinnen.
    Ik heb nog een regelaartje liggen maar geen idee wat het is.
    Er zijn weer 2 prototypes onderweg, 8s en 80 ampere, gaan 20 euro kosten.
    Maar ze worden ergens eind augustus geleverd volgens china post.
    Dus dan maar een onbekende regelaar erin hangen.
    Vliegen zal ie!
    Ik ben nu zelf bezig met een Levier Cosmic Wind van ongeveer 130cm.
    Dat vind ik een mooiere maat.
    Malletje maken, vleugeltjes snijden...
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Look gaat ook weer een nieuwe Renoracer ontwerpen hoorde ik vandaag, een maatje groter.
    Volgende week komen er weer wat gasten dus dan moet ik wat te vliegen hebben, de Strega.

    Gisterochtend het hoogteroerplankje erin gelijmd, vanochtend zat het vast en nee, het stangetje is niet te lang, dat kan ik nog naar achteren schuiven de carbonbuis in.
    [​IMG]


    De roerhevel zit ook vast op het roer en wordt aangestuur met een Z-bocht.
    [​IMG]


    Beste aankoop sinds jaren, derde handje met loep, niet dat ik het nodig heb... ahum
    [​IMG]



    Dradjes aan de servo solderen.
    Loepzuiver
    [​IMG]


    Testen of de servo het doet en ook centreren.
    Vergeet dit niet voordat je een servo inbouwt, het is mij 1 keer gebeurd dat ik een servo verlijmd had en erachter kwam dat ie het niet deed, je voelt je zo dom.
    [​IMG]


    De testopstelling
    [​IMG]


    De servo pak ik in in schildertape.
    Ten eerste kan er dan geen lijm naar binnen komen en ten tweede kan de servo altijd verwijderd worden want de tape blijft zitten maar de servo komt los.
    [​IMG]


    De lijm van dienst, 5 minuten epoxy.
    [​IMG]


    Zelfde verhaal met de rolroerservo's
    Ook testen, centreren, omwikkelen met tape.
    [​IMG]


    Servokabels er doorheen getrokken en ze komen er aan de bovenkant van de vleugel uit (laagdekker).
    [​IMG]


    Beetje ruimte gemaakt in de vleugel (met de soldeerbout) om de servo een beetje naar binnen te schuiven zodat hij ruimte heeft voor de hevel.
    [​IMG]


    Even passen
    [​IMG]


    En van de laatste handeling ben ik vergeten foto's te maken, het sleufje maken voor de roerhevel.
    Maar alles staat haaks op de scharnierlijn, dus de servo en de hele aansturing.
    Ik heb met een 1mm boortje een sleufje gemaakt en dan de hevel erin verlijmd met UHU Endfest 24H.
    Dat betekent dus nu weer 24 uur wachten.
    Morgen verder, dan komt de aansturing en ook de bevestiging van het kielvlak en vleugel aan de orde.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En direct weer een prachtige turorial
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De aansturingen van de ailerons.
    Het was vandaag weer vreselijk warm hier dus het gaat dan allemaal langzamer.
    Rondje met de cabrio rijden was leuker dan plakken aan een vliegtuig.
    Eerst de stekkers gesoldeerd, ik heb 1 plug voor de 2 servo's.
    Een groene MPX stekker.

    CIMG4220.jpg


    De solderingen worden straks ingesmeerd met plastidip en zijn dan geisoleerd.
    Dan de mechanische aansturingen.
    Ik heb zitten twijfelen of ik een stuurstang zou nemen met aan de ene kant een kwiklink en de andere kant een z-bochtje of een aansturing in elkaar zou lijmen van een soldeerbus en 2 kwiklinks.
    Het is het laatste geworden.
    De kwiklink op de servo heb ik uitgeboord, daar zat M2 draad in en die heb ik uitgeboord naar 2mm.
    CIMG4229.jpg


    Daar heb ik een 2mm stalen stiftje ingelijmd met Endfest 24H.
    CIMG4230.jpg


    En aan de andere kant wordt ie met dezelfde Endfest vastgelijmd in de soldeerbus.
    Dat komt nooit meer los en ik heb nog een verstelmogelijkheid aan de roerhoornkant.
    CIMG4231.jpg


    Nu ligt het weer uit te harden.
    Ondertussen ben ik weer verder gegaan met de Ogar en ga ik denk ik straks de vleugelkernen van de Ultraracer indekken, ik heb 1mm balsa gevonden.

    Morgen weer verder met de Strega.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En ik heb de regelaar ingeprogd en aangesloten, ook gekeken of ie de goede kant opdraait.
    Deze zitten er in.
    De Surpass C3542-1000KV
    CIMG4236.jpg


    En de T-Rex 60 BL_Heli regelaar.
    CIMG4237.jpg


    Een tip om de motor erin te krijgen.
    Neem een stuk aquarium luchtslang en voor dat door het motorspant naar binnen.
    Doe het om de as van de motor.
    CIMG4238.jpg


    Dan trek je de motor aan de slang door het gat in het motorspant.
    Dan nog even pielen om de schroefjes erin te krijgen en klaar.
    CIMG4239.jpg


    Ik heb er een 8x8 APC E op staan.
    Even testgedraaid op 4S, dat trekt hard genoeg om hem rustig uit het handje te starten.
    Toen even 6S geprobeerd, dat trekt dan een heel stuk harder en de buren kwamen ook kijken wat dat was.
    Geen gejank maar een rustige 17-18000 toeren, berekend.
    Op 4S zou ie rond de 170 gaan, op 6S 250.
    En er is ruimte naar boven want de stroom is op 6S maar 48A, statisch.
    Een 7x10 of 8x10 zou op 4S rond de 200 gaan en op 6S 280 km/u bij 56 Ampere.


    Eerst maar even rustig beginnen, ik heb ook geen idee wat de uitslagen moeten zijn.
    Morgen de vleugelbevestiging maken en dan alles uitwegen, dat de accu ergens in het zwaartepunt komt, dat is makkelijker met wisselen.

    GJ
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij vliegt.
    Vanochtend om 7 uur even achter mijn huis het ding van de helling gegooid en de motor aangezet.
    Prop was een 8x8 op 4S, dus niet supersnel, ik gok dat ie 120 a 150 ging.
    Maar de uitslagen bevallen me nog niet, hij rolt als een kurketrekker en ik moest veel te veel hoogte in vlakke vlucht geven.
    Dus ik ga zo weer de koele kelder in en kijken waar het probleem zit.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Mooi dat ie vliegt . De liporacer en ultra racer hebben dat ook allebei , veel up geven in rechte vlucht . Met gas er op klimt de ultraracer. Misschien toch de instelhoek?
    Ailerons heb ik iets van 5mm up en 3 down en rolt netjes
    Benieuwd naar je bevindingen
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De vleugel sluit ook niet mooi aan op de romp, lijkt wel of het profiel dunner is dan waarvoor de romp ontworpen is.
    Dat rollen is de differentiatie, dat is makkelijk op te lossen.
    Dat up geven is denk ik het CG, als je up moet geven door de instelhoek dan zou het instelhoekverschil erg negatief moeten zijn, dan gaat ie (ken het NL woord niet) unterschneiden.
    Instelhoek moet 0 graden zijn maar ik ga dat niet nameten, denk dat ik eerst het CG een stuk naar achteren gooi en dan kijken wat ie in rugvlucht doet.

    GJ
     
  19. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Dat is bij de ultraracer ook in het midden past een servokabel dikte tussen
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mijn zelfgesneden profiel niet.
    Dat sluitte zuigend maar helaas had ik de vleugel buiten laten liggen in de regen, dus het was een wokkel.
    En nu is het te heet om iets te doen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina