Stretch stof over spanten & polyester?

Zou het wat worden als ik stretch stof over spanten heen trek en daarna voorzie van polyester "hars"?

In de auto audio wereld doen ze dat voor custom speaker behuizingen voor subwoofers. Daar word alleen dan vaak iets van fleece stof gebruikt.

Denk dat ik dan wel iets van een harde spiegel moet maken en latjes in de lengte van de boot moet legen over de spanten. Beetje zoals 1107972 gedaan heeft voor zijn boot: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=568251#568251

Vraag me vooral af of poly hars stijf genoeg word om een beetje bruikbaar te zijn voor een 40 tot 45cm lange wildthing variant.

Polyester is een hard materiaal, dat zou ik dus niet gebruiken.
Epoxy is wat elastischer, maar in combinatie met stretchstof denk ik niet dat je bereikt wat je wilt bereiken....nl stevigheid.
Glasvezel is ook een hard materiaal en samen met epoxy de ideale combinatie voor versteviging.

kwestie van woordkeuze geloof ik; ipv glasweefsel/matjes dacht ik het stretch spul te gebruiken. Dan heb ik gelijk de vorm te pakken. Daarna er epoxy over :oops:

Dan mis je de sterkte van de bewapening.
Stresch-spul is niet sterk en geeft mee, ook na een doordrenking van epoxy.
De fout die de meeste mensen maken is door te denken dat epoxy de sterkte geeft.
Niks is minder waar, de bewapening, glasvezel/keflar/carbon, geeft de sterkte.

Duidelijk!

Kortom het kan wel als ik daarna maar de door jou genoemde bewapening glasvezel/keflar/carbon gebruik.

Het verschil zit em dus in het hechtend materiaal. Daarom werkt het voor een subwoofer van fleece deken wel...

Als je gewoon 50 gr/m2 glasvezeldoek gebruikt, kan je een hele mooie en glasgladde afwerking maken.
Gebruik zo min mogelijk epoxy/polyester, dit is alleen een bindmiddel.
Ik zie nog steeds het nut niet van die stretchstof....

Ben bang dat hij bedoelt :

Zonder huidbeplating. Stretchstof rechtstreeks op de kale spanten.
En dan epoxy erop.

Gaat niks worden, je krijgt dan het effekt van de bespannen
vleugels bij vliegtuigen van vroeger !

solex zei:
Ben bang dat hij bedoelt :

Zonder huidbeplating. Stretchstof rechtstreeks op de kale spanten.
En dan epoxy erop.

Gaat niks worden, je krijgt dan het effekt van de bespannen
vleugels bij vliegtuigen van vroeger !

Als hij ik is, dan was dat inderdaad bedoeling. Met dan wel de met een aantal lengte spanten in gedachte. Inmiddels heb ik zoiets van ik ga gewoon een mat halen en zie dan wel verder.

Het vleugens van vroeger verhaal begrijp ik ergens niet als je ziet dat er complete rompen alleen uit poly/epoxy gemaakt worden?

Als je het gaat doen met stof direct op spanten, dan zie je tussen elke
spant de stof "inzakken". Denk maar aan een ribbenkast die je kunt
zien bij een te mager persoon !

Dat hadden de vliegtuigen van vroeger ook.

Ik gebruik ipv stretchstof gewoon horregaas.
Gaat perfect. je krijgt wel iets hol lopend huid tussen twee spanten in, maar dat is in mijn geval geen probleem, dat plamuur ik wel er uit.
Maar ik hoef niet zo op m'n vaarklaar gewicht te letten.

solex zei:
Als je het gaat doen met stof direct op spanten, dan zie je tussen elke
spant de stof "inzakken". Denk maar aan een ribbenkast die je kunt
zien bij een te mager persoon !

Dat hadden de vliegtuigen van vroeger ook.
Komt dat inzakken door de zwaartekracht tijdens het lijmen?

Waar ik gister over na zat te denken was om vooraf vezeldoek 1x dubbel te vouwen. Van epoxy te voorzien en onder wat druk tussen glas te laten drogen. Hiervan zaag/snij ik de rompdelen. Geen idee hoe ik het moet verlijmen aan de spanten maar das een ander verhaal.

Als de delen er op zitten trek ik een grotere doek om de romp heen die ik netjes afwerk met epoxy. Restjes zal ik denk wel aan de binnenkant nodig hebben?

Gaat dit werken of is het weer een leuk door mij bedacht zwam verhaal?

Waarom niet eerst beplakken met balsahout en daar overheen je epoxy ?
ZO voorkom je inzakken en heb je gelijk een strakke ondergrond.

Balsahout (1 a 1,5mm) weegt niets ten opzichte van de extra epoxymat.
Nu kan je de epoxy uitrollen op een stevige ondergrond terwijl je dat niet kan als je zwevend gaat werken tussen de spanten.
En zoals je zelf al aangeeft, hoe ga je die platen weer bevestigen ?
Wanneer je eerst balsa plakt hoef je je daar ook geen kopzorgen over te maken.

Styrofoam (geen piepschuim!) tussen de spanten lijmen, netjes en nauwkeurig in vorm snijden/schuren, laminaat er over en afwerken. Dan aceton over het overtollige foam aan de binnenzijde en dat smelt dan weg. Hou je een lege epoxy romp met wat houten spantjes over.

Back