Stroompieken in en rondom huis

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 11 nov 2022.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo allemaal,

    weer een niet modelbouw gerelateerd vraagje.... zoveel kennis hier!

    Ik woon ver weg van de " bewoonde wereld" , m'n stroomleiding tot de aansluiting naar de verdeelkast in het dorp is ruim 300 meter en dan naar het transformatorhuis is nog eens een flinke afstand.
    Altijd al, als er een grote stroomverbuiker aan gaat , zoals de oven, dan dimmen de lampen een klein beetje voor een fractie van een seconde.

    Dit jaar is er een gebouw bijgeplaatst , en voor dat moest er een bouwkraan komen. Elke keer als de bouwkraan in werking kwam , dan schakelde de relais van de 2 UPS voor m'n computers om.

    Het probleem was; bij m'n poort heeft een Printplaat het begeven (van de electrische poort). Een condensator is gaan lekken. Ik denk door de stroompieken. Anyway , ik heb er een nieuwe printplaat ingezet en alles werkte weer ..... tot vorige week.
    Printplaat weer defekt , weer een smurie op de printplaat , deze keer niet de grote condensator , maar kleine smd onderdeeltjes. ( bouwkraan was nog steeds in gebruik , ik denk een 2 maanden met deze printplaat).

    Nu dacht ik slim te zijn en een UPS bij de poort erbij te zetten om de stroompieken en dalen af te vlakken. en heb deze gekocht:
    de 500VA versie:
    APC Easy-UPS BV - BV500I-GR - Uninterrupted Power Supply 500VA (AVR, 4 Schuko Outputs)
    https://www.amazon.de/gp/product/B07L1MBC2J/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

    De gebruiksaanwijzing van de poort geeft aan dat deze 1,5A verbruikt.

    De UPS aangesloten en bij de poort openen begon de UPS meteen te piepen dat hij het niet zo leuk vond.
    na een uurtje of 4 nog eens geprobeerd ( accus wat geladen) en ik kon de poort open en dicht doen , maar het laatste stukje piepte de UPS weer.
    van de gebruiksaanwijzing: long beep" battery overload , the connected equipment requires more power than provided by the battery.

    Heeft iemand een idee wat ik kan doen om de stroompieken op te vangen , de poort hoeft niet te werken bij een stroomuitval.

    zou de 1000VA versie het beter doen ? of iets anders inbouwen?

    Bedankt voor de hulp ,
    Cor
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een jbf denkwijze zou zijn dat je gewoon teveel stroom trekt.
    300watt is an sich ook niet veel. dat komt wel aardig overeen met 1,5 ampere op 220volt.
    gevoelsmatig trekt een electrische poort met opstarten, opengaan wel meer dan dat
    ligt ook een beetje aan de poort natuurlijk

    In feite heb je nu de poort 100% uit de UPS lopen, dus als dat accutje leeg is gaat hij mopperen.
    waarschijnlijk trekt de poort meer dan de ups bij kan laden.
    een ups laad volgens mij niet 1 op 1 bij als hij nog stroom heeft aan de voeding kant, hij zal gereguleerd laden (dus waarschijnlijk langzamer dan het verbruik van je poort)

    Zomaar een heel er gekke opmerking:
    ik zie in de advertentie dat er een lood accu in zit?
    gezien de afmeting van de ups kan die nooit groot zijn.
    ik wordt hierin niet gehinderd door enige vorm van interne kennis van die dingen...

    maar zou je daar geen auto accu aan vast kunnen knopen?
    meer accu, accu minder snel leeg.. geen problemen?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou eens beginnen met te meten wat die poort trekt bij openen en sluiten.

    Maar volgens mij vlakt een UPS niet noodzakelijkerwijs de pieken af. Alleen de dalen en dan nog de "langdurige" dalen (uitval/onderspanning).
    Ik gok er een beetje naar, maar als een verbruiker INschakelt krijg je een spanningsdip, en daar zou die UPS om moeten reageren, Maar een zware inductieve verbruiker die AFschakelt (en dat gebeurt dus net zo vaak als het inschakelen), resulteert volgens mij in een veel kortdurender maar wel heftiger spanningspiek, en ik denk dat die je print verneukt.

    Wat je daar aan moet doen? Geen flauw idee...
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Student : dat met het laden zou best wel eens kunnen ja . ik heb nu de 500VA versie , er is ook een met dubbelle capaciteit (1000VA) , daarmee zou het probleem danwellicht opgelost zijn.

    Nog wat zitten googlen en terugdenken an m'n vroegere schooljaren natuurkunde. 500VA dat zou betekenen 500/240V= 2A dus krap aan als de poort 1,5A zou " trekken".
    met de 1000VA versie , zal dat een stuk beter uitkomen.

    Is die redenering juist?

    @brutus : Heb aan 1 draad een amperetang gehangen ( paarse draad in dit geval) , maar die geeft niets weer , ( was ingesteld op 40A wisselspanning) . Geen idee wat ik daamee fout kan doen.
    Heb ergens op het internet gelezen dat een UPS ook een "surge protection" heeft , staat ook ergens in de gebruiksaanwijzing.



    Zit nog ff op de doos te kijken , er staat op output capacity 500VA, 300watt , das als ik het nu zo lees betekend dat wat ik er maximaal aan mag hangen. de 1000VA versie gaat dan de oplossing zijn.

    MAAR ,...... de poort is buiten , in de winter tot -15 graden C ( geen rekening gehouden met klimaat opwarming) , dit gaat niet goed zijn voor de akkus , maar zou dat beteken dat tijdens een stroomuitval de aangesloten aparaten minder lang van stroom kunnen worden voorzien? , of blijft die 600 watt "output capacity" gelijk ?

    Bedank,
    Cor
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals ik het altijd begrepen heb, is die accu juist de buffer.
    omdat de apparatuur aan de accu hangt zonder directe link meet de buitenwereld, zal een piek nooit recht op de apparatuur komen.
    een dip in de voeding dus ook niet.
    Heel erg grof vermeld is zo'n UPS een lader, die een accu oplaad. de accu zit weer een omvormer op, zodat er aan de andere kant 220 volt op de stopcontacten staat.
    Ik kan mij voorstellen dat zo'n accu ook 2 sets polen heeft, eentje voor laden en eentje voor de stroomverbruiker
    de te mooier de UPS, des te meer metertjes, automatische afslagen en andere toeters en bellen.

    Voor accu/kou:
    accu's en kou zullen nooit vriendjes worden..
    geen idee hoe de poort is aangesloten, waar de kabels vandaan komen..
    komen ze vanuit je huis, zou ik zeggen zet die UPS binnen, en zet daar de uitgaande kabel op.
    ligt de hele voeding buiten, wordt dit uitdagender.

    Kou en verbruik:
    De accu's houden dezelfde inhoud, alleen kunnen ze het minder snel afgeven.
    onder belasting zal de weerstand omhoog vliegen, voltage omlaag.
    zou je er met (veel) minder amperes aan trekken ,zal de accu wel bij hetzelfde aantal Ah leeg zijn.
    kortweg, de opgegeven Watt's zullen niet gehaald gaan worden.
    heel gek, men gaat er van uit dat een UPS bij de kachel ligt :D
    De aangesloten apparaten zullen dus een probleem krijgen als de ups op het randje zit.
    zit er een factor 2 in, zal het nog wel redelijk loslopen.


    Qua "surge protection", je hebt ook deze dingen nog: https://www.coolblue.nl/product/635287/belkin-surge-protector-6-outlet-2-meter-2x-usb.html?cmt=c_a,cid_16560080812,aid_134446635837,tid_pla-316375281286,gn_g,d_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gclid=Cj0KCQiAgribBhDkARIsAASA5bvIdIO7cfUqIQmyNe9z2nU3ePhlxFk4ouJyr4ZLEs2k6OAMKC5f0LwaAhm8EALw_wcB
    Dit kan alleen geen dip opvangen.
    Maar het zal misschien wel de prints heel houden.

    op mn werk zitten ze nog wel eens in de situatie dat een laptop vanaf een huis tuin en keuken aggregaat opgeladen moet worden.
    die aggregaten staan zeker niet bekend om de geweldige kwaliteit stroom.
    voor een boor of pomp, prachtig.
    laptops..
    zo'n type stekkerblok heeft de laptops altijd beschermt.
    toevallig laatst iemand waar we vergeten zijn het tegen te zeggen.. en na een stevige tijd blijkt zijn accu in de laptop compleet overleden.
    waarschijnlijk print probleem..
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Het zullen inderdaad de hoge spanningspieken zijn die de condensatoren op de print om zeep helpen. Die hoge pieken worden door enorme veranderingen in de belasting van het lichtnet veroorzaakt.
    Jij zit aan het einde van de lijn waar die pieken het grootst kunnen worden. Die bouwkraan vormt een fikse belasting van het lichtnet. Iedere keer als een motor in die kraan inschakelt ontstaat er een fikse dip op het lichtnet. Als die motor weer uitschakelt, ontstaat er een enorme inductiepiek op het lichtnet. Normaal gesproken wordt die piek door het net geabsorbeerd. Al die kabels, transformatoren en andere gebruikers dempen die piek flink af.
    Jij zit echter op een ongunstige plek op de lijn. De piek wordt maar weinig gedempt en de lange kabel naar jouw huis kan zoveel inductie hebben dat de piek zelfs nog wordt opgeslingerd. Helaas gaan die pieken bijna overal doorheen en komen ook bij de condensatoren op je print. De SMD elko's op de print kunnen heel slecht tegen zulke pieken en blazen op. Dat heb je dus al ondervonden.
    Zo'n surge protector kan een oplossing zijn maar helaas niet altijd. Die dingen kunnen heel veel opvangen maar echt hoge pieken kunnen zelfs die dingen opblazen. Volgens sommige reclames beschermen ze zelfs tegen blikseminslag. Dat is echter meestal niet het geval. Bliksem is bijna altijd toch een stapje te veel.
    Tegen de pieken van die bouwkraan zouden ze wel bestand moeten zijn. Het is zeker het proberen waard.
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Ernst Grundmann : Duidelijk verhaal , bedankt voor de uitleg. Bouwkraan is inmiddels weg , maar ik wil toch een veiligheid inbouwen. Ik ga zo'n surge protector proberen.

    Bedankt allemaal!

    Cor
     

Deel Deze Pagina