Stroomstoot bij uitzetten motor

het is soms raar spul...
ik heb op de heli een WIKI schakelaar, dat ding filtert alles wat uit de ontvanger komt voor het bij de ontvanger komt, regelt het voltage voor de ontsteking, en via dat ding kan ik de ontsteking uitzetten vanaf de zender.
om het "aan" of "uit" te verklikken, heb ik een heel mooi lampje.

alleen is het me al een paar keer gebeurt dat het lampje een beetje vaag blijft branden, en niet echt reageert op de ontvanger.
ff stroom eraf en weer erop, en het werkt weer.
zal iets te maken hebben met de andere onderdelen die inschakelen, ben er nog niet uit.
eenmaal werkend, werkt het. en het gebeurt echt heel erg weinig.

ik zie alleen even niet in hoe het loshalen van de voeding van de andere systemen dit moet gaan voorkomen in de toekomst..
er veranderd voor de ontsteking dan eigenlijk weinig.
tot niets.

de rest van de aangesloten spullen zou wat kunnen gaan rommelen, omdat er een batterij van de ontsteking op zit aangesloten, en de rest van de ontvanger op een andere manier gevoed wordt.
hoe heb je dat in elkaar zitten?
alleen signaal in de ontvanger, en de stroom op de accu?

Ik zet mijn benzine motor op afstand stil door gas klep te sluiten ?
,Futaba heeft daar een druk knopje voor gemaakt .dan gaat de servo naar het begin punt . Ondanks de trim instelingen .

Maar eigelijk heeft hij dan nog geluk bij ongeluk gehad. Zo iets verwacht je toch niet .

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zet mijn benzine motor op afstand stil door gas klep te sluiten ?
,Futaba heeft daar een druk knopje voor gemaakt .dan gaat de servo naar het begin punt . Ondanks de trim instelingen .

Dan hangt je motor stop functie puur af van de servo, en zeker met die grote benzinemotoren wil een minder optimale servo (wie gebruikt er nu een dure topservo voor het gas???) het nog wel eens opgeven, of het aanstuurstangetje van het gas rammelde kapot..
Vandaar dat veel mensen een schakelaar gebruiken om die motor ook uit te kunnen zetten als er iets misgaat met het gas, ik ook bij voorkeur.

niks moet he ;-)

bij een heli (zoals bij mij) heeft de motor vrij weinig standen..
flink toeren of stationair.
stopt de motor niet, zal dat zelden bij stationair gebeuren...
dus heb ik een 3 standenschakelaar toegewezen op de zender, eerste tik is ontsteking uit, 2e tik is gasklep dicht.
dit heb ik ook gedaan om te kunnen testen of de ontsteking nog werkt.
heb ook al eens de situatie gehad dat de punt van de bougie was gaan gloeien, en de motor doorliep op het gloeien van de bougie.

niet handig. maar ik wil wel weten of dat gebeurt. anders krijg je schadegevalletjes..
uit krijgen lukt wel, kwestie gasklep dichtzetten.
maar door eerst de ontsteking uit te gooien, weet ik of er gegloeid wordt.

nu heb ik natuurlijk een miniatuur bougie.. past op een gloeiplug gat.
zal bij een originele benzine tuf toch minder snel gebeuren.. hoop ik

daarnaast vind ik het gewoon prettig dat de vonkendoos buiten werking staat.
je hoort wel eens van die spookverhalen waarbij dat iemand een tik tegen de prop geeft, en het ding meteen start.
onverwachts.
zal allemaal niet zo'n vaart lopen, maar voor mijn gevoel vind ik die kill switch erg prettig.

je hoort wel eens van die spookverhalen waarbij dat iemand een tik tegen de prop geeft, en het ding meteen start.

onverwachts.

zal allemaal niet zo'n vaart lopen, maar voor mijn gevoel vind ik die kill switch erg prettig.

Het loopt inderdaad niet zo'n vaart maar er kunnen wel heel vreemde dingen geburen. Zo heb ik het zelf een keer zien gebeuren dat iemand een 38cc benzine motor wilde starten en dat dit maar net goed ging.

Ontsteking uit, gas open, vinger op de carb (geen chokeklep) en de prop een paar keer rond draaien. Allemaal normaal en niets aan de hand. Maar op het moment dat de ontsteking werd ingeschakeld ontstond er blijkbaar een vonkje en begon de motor direct te draaien. We keken allemaal heel raar op, hoe kan dat nu in vredesnaam? Niemand raakte de prop aan!

Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat de zuiger toevallig in de bovenste stand stond en dat er voldoende brandbaar mengsel boven de zuiger aanwezig was door het aanzuigen met de hand. Op de ene of andere manier is bij het inschakelen een vonkje ontstaan waardoor dat mengsel boven de zuiger ontstoken werd. Dat gaf voldoende energie om de motor te starten.

Later heb ik in het echt en op filmpjes gezien dat dit in de beginjaren van de vliegtuigen een normale manier van starten van de motor was. Op Youtube is daar een mooi filmpje van te vinden.
Let op de man in een rood geruit overhemd. Hij draait eerst de motor een aantal keren rond om brandstof/lucht mengel in de cilinders te krijgen en de juiste cilinder in de juiste positie te zetten. Daarna staat hij links naast de motor en draait als een gek aan de start magneto om de vonken op te wekken voor de ontsteking. Pas als de motor voldoende snel draait kan hij daarmee stoppen. ;) Er wordt dus geen startmotor of zo gebruikt!

Yup... veel otstekingen geven een losse vonk bij het inschakelen van de voiding. Weet niet of de RcExl dat doet, heb er nooit zo op gelet, maar als de condensator toevallig nog geladen is (en dat is hij na afzetten), is het niet onlogisch dat hij dat doet; hij vonkt bij opgaande flank van de puls van de hall sensor, en als je de spanning inschakelt, komt ook die spanning op.

Ja zon soort. Verrassing effect had ik met een nitro motor ,dacht even brandstof aan zuigen met startmotor er op .zonder gloei start stroom en sloeg hij in eens aan , schrok me rot ,
Die motor heeft dat nog een tijd soms gedaan ,goed afgesteld [emoji16].

Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteindelijk is gebleken dat er geen sprake was van een stroomstoot.
Dit was een samenloop van omstandigheden.
Bij het knielen om de motor uit te zetten ontstond een spierscheur in zijn been. ( zweepslag):(
Dit gebeurde op het zelfde moment dat hij de schakelaar aanraakte.

ah. maakt het verhaal inderdaad een stuk logischer ;-)

Wel een erg vervelend moment om dat te krijgen..
en je bent er weer ff mee in de lappenmand

Back