--Stroomverbruik hotliner reduceren--

Gerben en Jos bedankt voor jullie reacties en meedenken.

Gerben:
In 1e instantie had ik de draden ook op deze manier gesoldeerd.
Ik heb de draden echter niet ingekort, maar op hun oorspronkelijke lengte gehouden.
Het restant had ik met een tie rap om de motor vastgezet.
De esc lag pal achter de motor, maar blokkeerde dus de lipo.

Mijn gevoel zegt dat ik met de lipo helemaal voorin tot aan de motor eerder het zwaartepunt goed kan krijgen zonder lood dan met de esc voorin.
Dit (de esc voorin) heb ik immers al geprobeerd, maar we gaan het zien.
Verder ben ik (vooralsnog) niet van plan om zulke hoge stromen als jullie te gaan trekken.
Zoals gezegd wil ik het bij max. 100 ampere houden.
Of de draden en condensators het houden zal de tijd leren.

Jos:
De bouwbeschrijving zegt dat het zwaartepunt 65 mm achter de neuslijst moet liggen.
Ik heb dit afgetekend op de romp (zichtbaar op de foto: de zwarte driehoekjes) gemeten vanaf het punt waar de voorlijst van de vleugel op de romp ligt.
De vleugel is daar circa 20,5 cm breed.

Achterin de staart zit de hoogteroerservo gelijmd.
Ik heb daar de Savöx SH-0254 voor gebruikt
Met een gewicht van 16 gram valt deze volgens mij wel mee.
Verder heb ik niets veranderd/toegevoegd aan de staart.

Gr. Jan
 
Jan, persoonlijk zou ik toch liever wat lood in de neus leggen dan dat ik zulke lange kabels aan mijn regelaar houdt.
Het is een 27 celler model, die moet wat gewicht hebben om leuk te vliegen, je moet tenslotte aan een behoorlijke vleugelbelasting komen.
Als ik zou op de foto's de kabellengtes zie, niet alleen tussen motor en regelaar maar ook tussen regelaar en accu, ga je behoorlijk wat warmte wegstoken en krijgen je condensatoren enorm op hun donder.
100A is al best veel, ook al is het in F5B begrippen helemaal niks.
Schulze gaat al moeilijk doen als de kabellengtes totaal meer dan 20 cm zijn.
Dus de + en de - kabel samen.
Dat doen ze niet voor niets.
Dus.. advies:
Kabels tussen motor en regelaar zoals Gerben op de foto laat zien, en dan ook echt afknipppen, niet met een tie-rip bundelen, dat geeft hele rare dingen bij die stromen.
Dan de kabels tussen regelaar en accu kort maken.
In de neus bladlood plakken, dat kan heel goed met tapijtplakband.



Succes!

Gert-Jan
 
Jan,

Simpelste oplossing:
Haal het koelblok van de regelaar af, en vervang dat door een 2mm aluminium plaatje, dat is meer dan genoeg voor F5B gebruik, eigenlijk is het alu-plaatje niet eens nodig.

Als ik het zo eens inschat past de accu dan onder de regelaar door, problem solved :)

Gerben
 
Jos: Ik vond het stabilo van abachi/styropor wat gammel en heb deze vervangen voor een exemplaar van eikenhout.

Gerben/Gert-Jan: Ik ga de ESC draden inkorten en weer achter de motor solderen op de hotliner manier. Het koelblok ga ik weghalen.
Volgens mij moet dan inderdaad de lipo onder de ESC passen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Jan
 
Ik ben iets te voortvarend en enthousiast aan de gang gegaan met inkorten van de draden.
Ik heb ook de motordraden iets ingekort, te ver naar later bleek want het solderen lukt niet meer.

Dom, dom.

Morgen eerst maar even asperine kopen en hopen dat het solderen zo wel lukt.

Gaat lekker zo.

Gr. Jan
 
Jan, dat is effe dom idd. Maar ja, het is een veel voorkomende fout en ik heb dat zelf ook een keer gedaan. Gelukkig zijn de draden van die motor niet zo heel dun, je kunt ze best ontvlechten en met een mesje het isoleer er af krabben. Bij mij werkte het asperine trucje niet.

Dan het stabilo. Er van uitgaande dat je serieus bent. Ik denk dat eikenhout veel te zwaar is en je nu waarschijnlijk een heel zwaar stabilo hebt. Met die afstand van het zwaartepunt heeft dat nogal veel effect en kom je mooi in de knoei. Ik zou een stabilo maken uit balsahout. Het hoogte roer zelf ook uit balsa hout en je kunt dit eventueel verstevigen tegen torsie met een stripje koolstof langs de voorkant. Als je een weegschaal hebt die grammen weegt, weeg even je huidige stabilo.

Groet, Jos
 
Bij mij werkte aspirine perfect...
(wel met een dikke soldeerbout met 'hamerkop')

Gerben
 
Jos: Excuses, maar ik was inderdaad niet serieus.
Jij begon met de vraag of het stabilo van lood was.

Ik probeerde nog een smiley te plaatsen bij mijn reactie dat het stabilo van eikenhout is, maar dat lukte niet.
Als ik een smiley aanklik komt deze bovenaan het bericht bij de onderwerpregel.
Ik ging er van uit dat je de grap wel zou doorhebben.
In ieder geval bedankt voor je reactie en advies.

Gerben: Ik heb een redelijk zware soldeerbout.
Helaas had ik alleen paracetamol in huis anders had ik het gisterenavond al geprobeerd.

Gr. Jan
 
Het kan alleen met op acetylsalicylzuur gebaseerde pijnstillers Jan. Aspirine® van Bayer is de bekendste (merknaam is zelfs soortnaam geworden), zie verder
soldeer probleempje ......


Icoonselecte onder bericht is voor icoontje naast de titel, icoonselectie rechts naast bericht is voor :thumbsup: icoontjes in de tekst :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn de vrij verkrijgbare versies:

Aspirine, Alka Seltzer, Aspro en gewoon als acetylsalicylzuur.

GJ
 
Ik heb mijn vrouw daar vandaag voor op pad gestuurd.
Ik heb expliciet gezegd dat het aspirine moest zijn en ze is met die van Bayer thuis gekomen, dus dat moet lukken.

Ron:
Terwijl ik deze reactie opstel zie ik alleen pictogrammen/icoontjes onder het berichtvak.
Als ik deze aanklik komt deze naast de onderwerpregel.
Naast het berichtvak staan bij mij geen pictogrammen/icoontjes.
Mogelijk moet ik iets aan mijn accountinstellingen veranderen.

Gr. Jan
 
Gelukt.

Ik heb weliswaar maar een 40 W soldeerbout, maar ook daarmee is het gelukt.
Als ik een 80 W bout zou hebben moeten kopen had ik net zo goed een nieuwe motor kunnen aanschaffen.

Ik heb op het forum gelezen dat er vervelende dampen vrijkomen en heb daarom de klus vandaag buiten gedaan.
Geen overbodige luxe.

Ik denk wel dat 40 W het absolute minimum is.
De motordraden vertinden wel, maar naar mijn zin niet maximaal.

Ik heb ook de 3 ESC draden naar de motor ingekort, vertind en aan de motordraden gesoldeerd.

Ik heb ook de 2 ESC accu draden ingekort.
Allles bij elkaar ben ik ongeveer 10 cm draad kwijt.

Ik heb het koellichaam verwijderd en de lipo past mooi onder de ESC en komt tot aan de motor.

Alleen de ontvanger accu past niet in de neus omdat daar bovenin dus de ESC zit.
Ik ga de ontvangeraccu nu achter de lipo plaatsen.

Alles werkt.

Ik heb het stroomverbruik nog niet gemeten, maar voel wel dat de accu/motor/esc duidelijk minder warm worden dan met de 16 x 17 prop.

Nu nog kijken of ik zo het zwaartepunt goed kan krijgen.

Gr. Jan
 
Zoals gezegd is het solderen gelukt.

Met de nieuwe 12.8 x 13 prop trekt de motor (volgens de WattsUp) 86 Ampere.
Een heel verschil met de 140 Ampere bij de 16 x 17 prop.
Met deze combinatie werd het voorin gelijk flink heet, nu niet meer.

De 4s 3300 mah lipo paste onder de ESC, maar het ging net.
IK heb de motor/ESC weer uitgebouwd.
Vervolgens het blauwe omhulsel en de koelplaat van de ESC verwijderd. De lipo past nu nog beter.



Uploaded with ImageShack.us

Morgen even op pad voor krimpkous zodat de ESC enigzins beschermd is.
Kaptontape heb ik helaas niet en om nou weer een paar weken op een rol via DealExtreme te gaan zitten wachten.

Ik hou jullie op de hoogte. Gr. Jan
 
Kan ook hier...
eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerst

Die van mij heb ik zo verpakt... krimpsok even mishandeld met een ponstang...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top