stunt-model J.Grevink

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Herbert, 27 okt 2006.

  1. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dat er modernere ontwerpen zijn is bekend maar het lijkt me gewoon leuk om eens iets te maken uit het begin van de Nederlandse lb periode
    en om dat ik het wil gaan gebruiken voor het Groningse PP evenement
    en eigenlijk ben ik ook benieuwd naar het oordeel wat Paul Tupker
    op de vleugel en flap constructie van dit model
    als Bruno daar wat over hoord
    en in dit ding hoort een diesel,en naar mijn mening is zo,n ding niet echt gevoelig op de tank zo als aangegeven op de tekening ik dacht dat een glow motor gevoeliger is en beter op een palmer tank werkt :p
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ontving de volgende verhelderende aanwijzing:
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Erg leuk, dergelijke informatie van Paul. Zoals gezegd heb ik hier al eens over gemaild en gebeld met meneer Breukink (die nog steeds in het Oosten van het land aan modelvliegen doet, alleen puur radio-zweef), de Mickey was mijn eerste stuntmodel en ik heb sinds deze zomer een Typhoon 250R in mijn bezit!
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    echt mooi die info van Paul ,denk dat ik hem toch ga maken
    met vastgelijmde flaps
    zal er de silver swallow diesel 2,47 maar in zetten
    en hopen dat dat ding wil lopen :p
    PP heb je al een datum in gedachten voor het old time fun event ?
    heb er zin in
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Nee, zal eerst plan moeten maken en aan mijn (RC-) club voorleggen.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zorg je dan wel voor voldoende speling op het hoogteroer? Anders is die kist niet vlak te vliegen.... :schrik:
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    waar zit dat in Bruno,wil je uitleggen hoe je dit bedoeld ,en wat is voldoende speling? :|
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Even een plaatje dan maar:
    [​IMG]
    Omdat het gat in de horn groter is dan de diameter van de stuurstang, rammelt het hoogteroer een heel klein beetje. Dit is voldoende om het model strak te laten vliegen (mocht je dat willen :wink: ).
    Bij een 8-10 cc model heb je aan de achterlijst van het hoogteroer dan ~2-3 mm speling, bij een 6cc ~1 1/2 - 2 en bij een kleiner model ~1 mm.
    Waar ik bij die vastgelijmde flaps (en daarmee een enorme verende weerstand in de besturing) bang voor ben is dat de 'Netzeband wall', de 'muur van Netzeband', wel eens akelig dichtbij kan komen.
    Dit fenomeen is het punt waarbij de (aerodynamische) krachten in de besturing groter worden dan de lijntrek en je dus niet meer kunt sturen.
    Meestal loopt dat wel los, maar als je daar de vering van de flaps bij optelt kon het wel eens kritisch worden.

    Een grotere tuimelaar en langere horns kunnen dit voorkomen.
     
  9. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    mischien is dit de reden dat de motor op dit model heel erg veel naar buiten staat gericht
    dit zou in samen hang kunnen zijn met de stugge flaps om toch lijntrek te kunnen houden
    het is eigenlijk een beetje jammer dat er zo weinig info van deze modellen uit de jaren 50 over gebleven is
    er is nu een hoop giswerk waarom dingen zo ontworpen zijn
    het is net of je het wiel weer opnieuw moet uitvinden :p
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Bij een 8-10 cc model heb je aan de achterlijst van het hoogteroer dan ~2-3 mm speling, bij een 6cc ~1 1/2 - 2 en bij een kleiner model ~1 mm. (quote )
    ------------------------------------------------------------Bruno: hoever kan je gaan voor dat er flutter optreedt?

    Ik moet bekennen dat ik ben geschrokken van je opgegeven waarden. Gelukkig zal de speling de som zijn van alle spelingen op geboorde gaten .

    Ik zie mij nog niet op een gat van 2mm een marge van 1mm aanhouden (3 mm gat?). Als ik kijk naar de hefboompjes die Breukink aanhoudt bij de Mickey zakt de moed in mijn schoenen.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Totdat het gebeurt en dan een klein beetje minder....
    Q: Hoe strak moet een banjo-vel? Totdat het knapt en dan alle brackets 1/4 slag terug...... :lol:
    Dan maak je toch een rekenfout. 1 mm op en neer aan de achterlijst, geeft veel minder dan 1 mm ruimte in de horn....
    Je begint met alles pas te maken, dan ietsje uitruimen, proberen en als het nog niet genoeg is weer iets meer uitruimen, enz. Dan ga je vliegen en als, ondanks een wrijvingsloos lopende besturing, goede zwaartepuntsligging en roeruitslagen het model nog steeds als een dolfijn vliegt, dan is het tijd voor wat meer speling.....
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben,bouw eerst gewoon wat je gevoel je ingeeft
    de gaatjes iets groter maken tot een goed resultaat kan dan altijd volgens de wet van Bruno
    of je neemt hem mee op de LB dag in Almere ,en laat hem invliegen door Bruno,en hoor dan wat je moet aanpassen :p
     
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Herbert dat geldt ook voor jou. De volgende LB dag gaan we samen
    gaatjes ruimen in onze kisten, ter hoogte van de achterlijst. Dan kunnen we ook oefenen in het rompjes weer dichtplakken.

    Makkelijker wordt het wanneer we zoveel vliegen, dat de gaatjes vanzelf ruimer worden.
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben je hebt helemaal gelijk :p :p :p
     
  15. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Rompjes dichtplakken, dat is dus juist een van de redenen waarom Henk en Bruno bij grote stunters het model deelbaar maken (vleugel en stabilo losneembaar) zodat ze dat soort dingen kunnen bijstellen. Bij een klein stuntertje is het instelbaar maken overkill. Het vliegt meestal wel en doet het dat niet goed, dan bouw je een nieuwe iets anders.

    Een werktuigbouwkundige kameraad van mij moest vroeger erg lachen over een opmerking van Breukink op de tekening van de Mickey bij de flap- en roerhoorns. Daar stond dan bij 'spelingsvrij gat'. Hij vond dat net zo iets als dat je geen roestvrij staal mocht zeggen, maar roestvast staal moest zeggen, omdat "spelingsvrij en toch beweegbaar" volgens hem niet mogelijk is. Het moest dus 'spelingsarm gat" zijn volgens hem.

    De ervaring leert dat als je niet een 2 mm gat boort voor een 2 mm stootstang dat je dan vaak al voldoende speling hebt. Voor een stootstang van een bepaalde dikte boor je dus een gat van 0,5mm groter (boor 3,5 voor 3 mm stootstang enz.) Dan heb je wel voldoende speling op je hoogte roer. Voelt het te krap aan, het gat, dan ruim je het vóór je de stootstang vast zet met een vijltje (of een boortje in een accuboormachine als 'frees') een beetje op.

    Hou er ook rekening mee dat de speling aan de ene kant (in de tuimelaar) en de andere kant (in de roerhoorn) elkaar versterken. Je moet dus eerder oppassen voor te weinig speling dan te veel. Als tiener had ik moeite genoeg om de speling binnen de perken te houden. Als je de stuurlijnen vasthoudt en je het hoogteroer van een 2,5cc stuntertje 2 cm naar boven en beneden kunt bewegen heb je (veel) te veel speling, maar dat was bij mij vaak het geval.

    Dus: niet te moeilijk doen, als het voldoende makkelijk beweegt zit er ook voldoende speling op.
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    PP, dank voor je reactie.
    Het geval wil, dat ik ook een werktuigbouwer ben.
    Het was daarom dat ik een beetje verbaasd was over de schets van Bruno. Voor de rest , vergeef me de "tongue-in-cheek" reactie op Herbert.

    Ik moet je bekennen dat ik, toen ik herstartte met bouwen, allereerst een boortjes set oplopend met 0,1 mm heb aangeschaft voor de maten 2- 4 mm.

    Het doseren van speling is daarom geen probleem meer.
    Erger is het, dat ik bij de fietsenmaker alleen spaken kan kopen in maten 11,12,13,14 SWG. Ik wilde vanochtend me juist eens tracteren op een spaakje van 2,3 mm.Maar mooi niet! Die passen erg mooi in de carbonpijp van Quartel, verkocht als 4x2! De amerikanen komen weg met hun inch maat, althans in de Twister kit zat staal van 2,3 mm !

    Overigens, als je maten van de Mickey aanhoudt, krijg je een verrassing bij de flap uitslag! Ik herinner me dat die bijna 90 grad was bij max. roer uitslag!
     
  17. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    grapjas :p
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn Suppi's hadden, gebouwd volgens tekening, ook een uitslag van bijna 90 graden. Henk en Bruno vertellen ook altijd dat Paul Tupker het niet had over het hoogteroer van de Suppi, maar over de luchtrem.
     
  19. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Op de laatste LB dag vertelde Paul, dat hij dacht dat het stabilo wat groter kon op de suppi. dat klopt dus wel.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, niet goed geluisterd... :teacher: :rolling: Het betrof de MINI-Suppi, de andere 2 klopten wel..
     

Deel Deze Pagina