Sturen met 2 motoren..

Discussie in 'Model elektronica' gestart door G60force, 15 jun 2015.

  1. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Hallo allemaal,
    Ik heb voor 2 projecten het zelfde soort info nodig...

    Namelijk het sturen van het voertuig door enkel de snelheid tussen de 2 motoren laten variëren...
    Een JetSkit NQD 1:5 elektro (zonder roer) en een Hoovercraft Vintage Graupner (zonder roer/flaps)

    Hierbij even een tekening gemaakt om het 1 en ander toe te lichten: (de jetski)
    [​IMG]

    Een ander doel is om het project zo goedkoop mogelijk te houden, dat wil ik doen door zoveel mogelijk van de originele componenten behouden... met name de aandrijving, motoren en props. [A] [G] [H]

    Dan vraag je misschien af waarom, nou om 2 hoofdredenen...
    1. ik wil doormiddel van mijn Spektrum zender 2.4ghz erop hebben
    2. ik wil dus de motoren proportioneel kunnen aansturen (het standaard speelgoed kan enkel uit/aan)
    -edit: dit is een boot waar mijn vriendin mee zal gaan varen dus is de extra controle gewenst-

    Mijn eerste tekening was overigens in serie maar had inmiddels al gehoord dat ik parallel moest doen...
    zodoende dus 1 accu [F] welke ik kan kiezen uit een NiMh stickpack of 2S lipo te gebruiken!

    Ik wil dus graag de ontvanger [E] van Spektrum 4-6ch gebruiken gecombineerd met m'n Dx6i
    zodat ik op de linker stick via de regelaar [C] kan aanspreken en motor [A] kan aansturen
    zodat ik op de rechter stick via de regelaar [D] kan aanspreken en motor kan aansturen

    Van de 2tal regelaars hoeft er meer 1tje de BEC spanning naar de ontvanger [E] te regelen, bijv. regelaar [C] en bij de andere regelaar [D] zal ik de rode spanningsdraad afkoppelen.

    Tot dus ver mijn info.... zijn er makkelijkere/goedkopere alternatieven?
    kant & klare dual-motor regelaars (wss erg duur vrees ik)...

    ------
    Ik bedenk mijzelf net een 2e alternatief, zodat ik ipv m'n Dx6i met sticks mijn andere Spektrum Dx3.0 pistool-zender zou kunnen gebruiken... echter of het handig is betwijfel ik!

    [​IMG]

    Met bovenstaande opstelling zou regelaar beide motoren parralel aansturen en je dmv servo [K] de weerstand op [L] en [M] kunnen aansturen en zodoende het aantal toeren tussen beide motoren kunnen laten variëren, dit is een beetje vergelijkbaar met het een Tamiya clutch systeem dat in veel vintage tanks zit! (dr zijn goedkope 35euro kostende regelaars die 2 motoren gelijk laten draaien, worden veel gebruikt in Crawlers)

    --------
    Wat is/zijn jullie mening hierover? graag enkel meedoen als je wat nuttigs in te brengen hebt THNX!

    GRTN Richard
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2015
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je eerste tekening is eigenlijk de enige goede. Het zal ook de goedkoopste zijn want motor regelaars kosten niet veel. Door in je zender gebruik te maken van mixers kan je met één knuppel de snelheid regelen en voor en achteruit. Met de tweede knuppel kan je de onderlinge snelheid variëren en zo sturen.
    Als de zender geen mixers (bijvoorbeeld een V-tail mixer of vrije mixers) heeft moet je een losse V-tail mixer kopen en die in de boot gebruiken tussen de ontvanger en de regelaars. De Dx6i heeft die mixers overigens wel in de software zitten dus kan je die zeker gebruiken.
    Beide regelaars op één ontvanger uitgang kan natuurlijk wel maar dan kan je de onderlinge snelheid niet variëren en dus niet sturen. Je zal dan een servo met een roer moeten gaan gebruiken.
     
  3. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Hoi Ernst, bedankt voor je reactie ik heb m'n tekening en beschrijving aangepast...
    misschien dat het zou wel een optie is... want dat zou het vrij eenvoudig op mn Spektrum pistool zender kunnen
     
  4. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    Een pistool zender heeft niet de juste mixers of zelfs helemaal geen bij mijn weten dus dan zal je een losse electronise mixer moeten inbouwen
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar dat zal niet werken. Ik schreef niet voor niets:
    Daarom schreef ik ook:
    Dat is dus wat remcovl ook schreef.
     
  6. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest voor tekening 2 kan gebeuren :)
    hierbij een nieuwe, gaarne enkel zeggen dat het niet werkt als je t 100% zeker weet
    bijvoorbeeld als dus als je iemand kent of zelf hebt geprobeerd waar het geen suc6 was
    ik wil wel graag horen als je zegt ik DENK dat het niet gaat werken etc.

    (niet negatief bedoel het bovenstaande maar ik probeer duidelijkheid te krijgen)

    [​IMG]

    [F] = Accu (7.2v NiMh of 2S Lipo 7.4v)
    [A+B] = standaard NQD brushed motoren (geen id welke type wss 400-500-600 speed)
    [E] = Spektrum ontvanger (in dit voorbeeld 3ch: 1.Gas/Rem [O] 2.Sturen [N] 3.Aux)
    [ I ]= Snelheidsregelaar speciaal voor 2 motoren (zoals gebruikt in Crawlers)
    [K] = Servo, soort van mechanische regelaar om [L] en [M] te bedienen
    [L+M] = een regelbare weerstand (potmeter??) om motoren [A + B] te beperken

    Mocht dat eventueel nog niet duidelijk genoeg zijn volgt hier t volgende begeleidend schrijven:
    Als ik vooruit of achteruit wil varen, dan stuurt trigger van de zender [O] naar ontvanger [ I ] een signaal, waarop ontvanger [ I ] signaal stuurt naar motoren [A+B] (let op! [L] & [M] doen nu niks)
    Zodra ik wil sturen, dan stuurt stuurwiel van de zender [N] naar ontvanger [ I ] een signaal, waarop ontvanger [ I ] een signaal stuurt naar servo [K] en servo [K] bij het sturen (naar links) de weerstand naar motor [A] beperkt door [M] te beïnvloeden of bij het sturen (naar rechts) de weerstand naar motor beperkt door [L] te beïnvloeden

    (nadeel is dat ik niet kan sturen vanuit stilstand/neutraal want de servo [K] bedient enkel een beperking op [L] & [M] maar zolang de regelaar geen signaal naar motoren [A+B] stuurt, valt er weinig te beperken)

    In mijn hoofd moet dit werken toch? zeg mij aub met duidelijk voorbeeld waarom dit wel/niet kan...
    Ik snap dat met 2 regelaars het individueel aansturen van 2 motoren eenvoudiger is :)
    Maar t nadeel is dat ik zo gedwongen wordt mijn Dx6i te gebruiken, terwijl als t kan m'n Dx3.0 voorkeur heeft

    nogmaals hartelijk dank voor het meedenken ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je een losse V-mixer aanschaft kun je ook gewoon je stuurwielzender gebruiken. Deze sluit je aan tussen de ontvanger en beide regelaars en doet het zelfde als de mixer in je zender.

    Op papier werkt je constructie, in de praktijk wordt-ie erg groot, warm, stroomverkwistend en slecht regelbaar.

    Heb jij wel eens een mechanische regelaar gezien? Zo nee, dan is dit er eentje van Tamiya:

    [​IMG]

    Zo'n ding kent de volgende standen: stop - half gas - vol gas. De half gas positie wordt gerealiseerd met het geval op de voorgrond. Dit is een dubbele weerstand, de ene voor half gas vooruit en de andere voor half gas achteruit. De weerstand heeft een waarde van twee keer 0,22 á 0,33 Ω en het is een 5 Watt type met een koelprofieltje er omheen. Op het koelprofieltje staat niet voor niets een waarschuwing, want bij normaal gebruik verbrand je je hand aan de weerstand. Als je veelvuldig half gas rijdt verbrandt niet alleen je hand, maar ook de weerstand. Deze is onder-gedimensioneerd voor continu gebruik.

    Wat jij wil zijn twee van deze weerstanden, maar dan in een regelbare versie. Die zullen er vermoedelijk nog steeds wel zijn, maar je hebt dan op z'n minst 10 Watt typen nodig en dat zijn forse gevallen en ook daarbij geldt 'caution, hot, do not touch'. Je bent namelijk flink wat energie aan het omzetten in warmte.
     
  8. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    IK SNAPPEM :D thnx alot!

    ik zal me eens via Google verdiepen in de V-mixer waar jullie t over hebben :)
    mocht ik daarvan iets niet snappen, dan horen jullie het wel!

    Nogmaals bedankt voor de moeite, fijn om te horen dat t geen ik wil wel kan maar de manier waarop ik t had bedacht gewoon af te raden is om verschillende redenen... en warmte is een hele goeie :D en de rest ook haha
     

Deel Deze Pagina