Stuur problemen

• Topicstarter Topicstarter cessna182
  • Startdatum Startdatum
C

cessna182

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het rechtdoor varen naar het maken van een bocht. Als ik een scherpe bocht naar b.v. links maak en daarna rechtdoor wil varen, maakt de boot op het punt van rechtdoor varen nogmaals een scherpe hoek naar links. Ik heb een Robbe Najade bouwpakket met standaard roeren. Totale gewicht +/- 4 kg, schroef 3-blads 33 mm, robbe roxxy 3656/06 motor en 2x 5000 mah 14,8v lipo's. Zwaartepunt precies volgens tekening.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

Groeten Raymond

Hallo Raymond,

Heeft de romp zich al weer opgericht na de bocht, of blijft de boot overhellen (naar links in jouw voorbeeld) als dit gebeurt?

Heeft het effect, als je het roer eerder midscheeps legt tijdens de bocht, draait de boot dan minder lang door?

Is/ zijn de servo's sterk genoeg om de roeren weer te centreren onder de stuwdruk van de prop?

Jouw probleem heb ik ook eens gehad met een knikspantromp, die overgemotoriseerd was; boven een bepaalde snelheid draaide de romp ook gewoon verder, terwijl het roer allang weer recht stond, bovendien ging de romp op de zijkant en de bodem varen en helde dus extreem in de bochten.
Als ik niet van het gas ging, herstelde de boot zich niet.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor je informatie. Ik ga het meteen gebruiken om te kijken of ik het kan verbeteren. Ik heb trouwens niet echt gelet op hoe de boot uit de bocht(overhellen??! ja of nee) komt. Het gebeurt trouwens niet altijd, meestal bij een bocht naar links met de stroming mee. Als de boot niet overhelt, ga ik kijken naar de servo. De servo is een Futaba S3001, gevoed door de ontvanger accu (nimh 6v, 2700mah), zou zeggen sterk genoeg voor twee kleine roeren (opp. +/- 2 X 1,5 cm).

groeten,
Raymond

Je servo is in ieder geval sterk genoeg voor die roertjes.
Tenminste:
- als alles soepel draait
- als je geen wan-verhouding hebt tussen de afstand "draaipunt op de servo" en "draaipunt op de roeren".

Het gebeurt trouwens niet altijd, meestal bij een bocht naar links met de stroming mee. Raymond
Hallo Raymond,

Bij het varen op een rivier heeft de stroom wel degelijk invloed op het bochtengedrag; zodra je (op snelheid) dwars op de stroom komt, zal de stroming het onderwaterschip weg willen duwen.
Je bent al bezig met een (linker)bocht en die wordt versterkt door de stroming.

Als de romp daadwerkelijk méér helt, als de stroming er grip op krijgt, dan is dat de hoofdoorzaak van het beschreven vaargedrag.

Verder natuurlijk alle andere punten nalopen, zoals de verhouding servo arm-roerarm.
Ook kun je eens proberen hoé scherp je een bocht moet maken, wil het beschreven effect optreden.

Ga veel varen en leer het vaargedrag van je boot kennen, wellicht makk jij bochten op een manier die een ECO moeiteloos maakt, maar voor een scale jacht 'over the top' zijn.

Groeten, Jan.

Bij het varen op een rivier heeft de stroom wel degelijk invloed op het bochtengedrag; zodra je (op snelheid) dwars op de stroom komt, zal de stroming het onderwaterschip weg willen duwen.

Wil je nu gaan beweren dat er (even zonder wind er bij te betrekken) in een stromende rivier de bovenste 1 of 2 cm van het water minder snel stroomt dan het diepere water?

Ik vaar al 46 jaar op zuidhollands, zeelands en zee water, wat er hier over stroom beweerd wordt is onzin.
Als je in je boot niet meer kijkt naar de oever heb je geen idee welke kant het op stroomt.
Je spoelt gewoon met een grote plas water mee.

Hier onder uit de eerder door mij gegeven link:
bericht 229: (zoveel tijd en text hadden ze daar nodig om te gaan snappen dat wind geen invloed heeft op bocht gedrag van een vliegtuig.)
Laat ik me ook eens tegen deze discussie aan bemoeien. En om te beginnen: naar mijn mening heeft Richard helemaal gelijk, en ik bewonder zijn moed in deze poging om dit algemeen aan anderen duidelijk te maken, incl. het erbij horende doorzettingsvermogen.
Ik heb dit onderwerp ook al meerdere malen aan mensen proberen uit te leggen, en dat deed ik vaak adhv. het volgende voorbeeld.

Één ding vooraf (Richard heeft het ook al gezegd): we kijken ALLEEN naar een stationaire situatie. Dus bewegingen zijn constant, zonder snelheidsveranderingen.

Stel jezelf voor in een zwembad, groot genoeg om hierin op een normale manier rondjes te zwemmen. En die rondjes zwem je ook. Niets mis mee, niet moeilijk. Toch?!

Nu komt er een flinke heli, die tilt het hele handeltje op. Met jouw erin. Vliegt ermee naar de Rijn c.q. Waal, Lek. Je blijft al die tijd gewoon je rondjes zwemmen. Wat verandert er voor jouw als zwemmer? Behalve de momenten waarop het zwembad wordt opgepakt en begint te reizen, en op het eind van de vlucht (versnelling, niet constant!), merk jij daar niets van. Je zwemt immers gewoon rondjes in je badje ... Je merkte het toch ook niet dat jouw badje met pakweg 1500 km/h met de aardrotatie meedraait, en ook de omwenteling om de zon à 29 km/s merk je niets van. Toch?! Dus waarom zou je iets merken van zo'n sloom heli-reisje? Tenzij je over het randje naar beneden kijkt .... :schrik:

OK. We komen aan bij de Rijn. De heli laat jouw badje, met jezelf (nog steeds hard aan je conditie werkend) rondjes zwemmend, midden in de Rijn zakken. Je badje was van zeer licht materiaal gemaakt, het blijft drijven, en jij zwemt gewoon je rondjes. Wederom: je merkt niets van het feit dat jouw badje nu in de Rijn richting zee dobbert. Rondjes zwemmen gaat nog steeds even makkelijk, of je nu naar voren, opzij, dan wel naar achteren zwemt.

Helaas! Jouw badje was wel sterk en licht, maar je had toch een foutje gemaakt in de materiaalkeuze. De buitenkant kan niet tegen water en lost langzaam op in de Rijn ... :mrgreen:
Maar die plas water uit je badje blijft nog wel even bijeen, ook al zijn de wanden weg. Je zwemt nog steeds in jouw plas water je rondjes, en vooruit, achteruit, opzij, je merkt geen enkel verschil.

Dit is precies (een beetje opgeleukt :D) wat jouw vliegtuig in de wind ervaart: er is geen wind. Die is er nl. alleen tov. de grond, en een vliegtuig kan de grond niet waarnemen. Net als jij in je badje niet kan zien dat het water waarin je zwemt stroomt. Dat zie je pas als je over de rand van je zwembad heen kijkt.
Maar .... wij als bestuurders/modelpiloten blijven op de grond staan, en proberen die zwemmer te besturen. In onzichtbaar Rijnwater! wij zien dus niet dat die lucht beweegt. En dat speelt ons parten. Onze hersenen kunnen die lucht niet zien, en dus ook de snelheid van ons vliegtuig tov. die lucht niet. Noodgedwongen oriënteren wij ons dus tov. de grond. Maar die staat 'stil', dus zien we het fout.

Gr. Dirk.

Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de snelle reacties, de komende dagen ga ik alle mogelijke oorzaken langslopen. Om te beginnen met de gewichtsverdeling over de breedte van de boot. In de lengterichting heb ik het al gecontroleerd over de breedte ben ik door het gebruik maken van 2 lipo's van uitgegaan dat het zal kloppen (beginners foutje misschien;) daarna volgt de rest.

groeten,

ps. Nimh 6v, 2700 mah accu voldoende voor aansturing servo. Ik had namelijk 1x +/- 40 min gevaren, bij de tweede keer varen had ik na +/- 20 min varen ook problemen met het maken van een goede scherpe bocht, net of dat de servo niet genoeg kracht meer had om de 2 roeren aan te sturen

Ik had na het varen de nimh accu door gemeten. Ik had nog 6 Volt.

Wil je nu gaan beweren dat er (even zonder wind er bij te betrekken) in een stromende rivier de bovenste 1 of 2 cm van het water minder snel stroomt dan het diepere water?
Nee, natuurlijk niet, dat heb ik ook niet geschreven...

Ik weet alleen uit ervaring, dat een schaalmodel bij het (snel) varen op stroom anders reageert dan een 1:1 schip, helemaal als de boot in plané is, zie je dat de romp méér helling krijgt als je met de stroom mee varend, een bocht stroomopwaarts maakt, in vergelijking met dezelfde bocht op een stilstaand water.

Het water is niet op schaal en de snelheid van een planerend model is al helemáál niet op schaal (vaak véél te snel), de krachten die de stroom uitoefent kun je zíen in het vaargedrag.

Groeten, Jan.

Is het niet deels het koppel van de schroef die de boot scheef houdt na de bocht? Omdat het maar 1 kant op is, begrijp ik, en deze boot heeft toch een enkele schroef?

Hallo allemaal...ps. Nimh 6v, 2700 mah accu voldoende voor aansturing servo. Ik had namelijk 1x +/- 40 min gevaren, bij de tweede keer varen had ik na +/- 20 min varen ook problemen met het maken van een goede scherpe bocht, net of dat de servo niet genoeg kracht meer had om de 2 roeren aan te sturen

Een oorzaak zou ook kunnen zijn dat de roeren ten opzichte van elkaar "wringen". Een plaatje van het geheel doet soms wonderen...

Het water is niet op schaal en de snelheid van een planerend model is al helemáál niet op schaal (vaak véél te snel), de krachten die de stroom uitoefent kun je zíen in het vaargedrag.

Beste Jan, ik ga niet proberen in een paar berichtjes het tegendeel te bewijzen, die vliegjongens hebben er ongeveer 229 berichten over gepost voordat er kwartjes gingen vallen.

Ook daar waren er genoeg die bij hoog en bij laag vol hielden dat wind wel invloed had op de tuigen, zoals jij nu vertelt over stroom en bootjes.

Vriendelijke groeten Harm

Hallo Harm,

Ik zal het topic in de vliegafdeling nog wel eens op m'n gemak doorlezen.

Het euvel zal 'm inderdaad wel zitten in het feit, dat zowel een vliegtuig als een boot zich beweegt in een bewegend medium en het voor het oog lijkt, alsof het tuig anders reageert dan wanneer het medium niet in beweging is.

Groeten, Jan.

Counter rudder;
You can select different settings for counter rudder. Counter rudder is the compensation after a rudder movement to counter the effect of inertia off the boat after a heading change. If you think at it, it's exactly what the skipper does when he pushes the rudder and bring it back a bit further then where he started from.
( Copy uit de tekst stuurautomaat Mini 650 )

Tegen roer,

Tegen roer is de beweging die de schipper geeft na een roer maneuver om de inertie beweging van een schip te compenseren, je servo geeft dit niet deze gaat automatisch in de middenstand je boot blijft dus zijn bocht nog even verder zetten hoe korter de bocht ( grote hoeksnelheid van de boot ) hoe groter dit effect .

Foto's

full
full
full
Hallo Roel,

Bij deze de foto's van de boot.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Raymond,

Beide roeren lijken niet 100% haaks op de hartlijn te staan, heb je dit al eens nagemeten?

Ik zie nu pas hoe klein de roertjes zijn, logisch voor een snelvarend model (weinig weerstand), maar met de snelheid van de borstelloze aandrijving wel met consequenties; bij hoge snelheid een krappe bocht maken zal er toe leiden dat de stroming van één of beide roerbladen zal afbreken en de roerwerking verslechtert.

Ga je iets langzamer, dan is de roerwerking beter, mede door de schroeftunnel, die de kont in het water trekt.

Je zou de trailing edge van de spiegel scherp kunnen maken, zodat de stroming afbreekt, in plaats van omhoog te kruipen langs de spiegel, het resultaat is merkbaar, maar waarschijnlijk bij deze motorisering niet opvallend méér.

Ik zou de slangen van je koeling veranderen; éérst de regelaar, en dan de motor, dan blijft de regelaar het koudst.
Als je motor niet te heet wordt met de sneue (want erg inefficiënte) spiraal, dan kun je die laten zitten, kom je na een lange vaart boven de 60°C, dan zou ik een volmantelkoeling nemen, die koelt stukken beter.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik zal beide roeren nogmaals voor de zekerheid even nameten ;). Bedankt. Is de onderstaande schroef geschikt voor motoren met een hoog toerental.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Raymond,

Hmmm, eigenlijk niet.
Het hangt er van af wat jij hoog noemt, als de schroef gebalanceerd(!) is, zou ik het nog wel aandurven tot 6000-8000 toeren (niet onbelast laten draaien!), daarboven zul je waarschijnlijk problemen met de stevigheid van de soldering van de bladen krijgen en riskeer je een gat in de romp als de boel op toeren los schiet...

En dan heb ik het nog niet eens over de cavitatie, die bij hogere toeren zal toeslaan.

Als 'ie onder de Najade moet....?

Wat geeft de leverancier van de prop aan?

Groeten, Jan.

Ik had al zo'n vermoeden dat de prop niet geschikt was voor de najade met een toerental van 1800Umin/V, met een lipo van 14,8v. Hoewel de boot met deze prop wel lekker accelereerde, 1X meegevaren bij de 2de keer heeft het mij een koppeling en een schroefas (met glijlagers) gekost :( meteen maar een goede schroefas gemonteerd met kogellagers.
Op dit moment heb ik een prop voor snelle motoren opzitten met een diameter van 3-blads 33 mm, standaard zit er een 2-blads 33 mm prop op.

Back