Stuurafwijking bij boot met dubbele schroef

Ik heb hier een speedboot met dubbele schroeven.
Nu wijkt de boot een beetje af naar links, dit valt echter niet bij te trimmen met de zender die erbij zit(geen fijntrimmers erop :evil: ).
Een van de schroeven ziet er zo uit :

schroef.jpg

Kan dit de oorzaak zijn (zeer klein puntje mist , zie rechterkant) ?

Misschien geen oplossing maar om die schroef uit te sluiten kan je ze gewoon omdraaien. Als de boot nu de rechter kant op gaat weet je dat het aan de schroef ligt. (dit kan overigens niet als je ene schroef een linksdraaiende is en de ander een rechtsdraaiende)

Of anders draait de ene motor misschien sneller?

Heb je er een roer op zitten? Zo ja dan kan je deze misschien mechanisch bijtrimmen?

Groet,
Erik

Helaas zit er geen roer op, het sturen gebeurt echt dmv de 2 schroeven.
Ik heb er inmiddels een reserve schroef opgezet, morgen even kijken wat de boot dan doet.

Draaien beide schroeven dezelfde kant op? Als dat zo is kan hier ook het probleem zitten. Een schroef creeert altijd een zgn. wieleffect dat wil zeggen dat de schroef ook een kleine zijwaartse kracht uitoefent, echte schepen hebben hier ook last en soms gemak van. Bij een dubbelschroever laten ze de schroeven in tegengestelde richting draaien zodat de ene de andere opheft.

ErikDijkstra zei:
Of anders draait de ene motor misschien sneller?

Dit kan natuurlijk ook komen door een zwaarder lopende schroefas.

Om mechanisch te trimmen kun je ook proberen een klein blokje o.i.d. aan de linkerkant te plakken en door het experimenteren met de grootte en plaats hiervan hem recht te laten varen.

Zo aan het schroefje te zien lijkt mij dit een RTR van chinese makelij.
Mijn zoontje heeft ook zo'n bootje.
Ze varen prima (40 km/h) alleen is de besturing niet proportioneel, het is gewoon volgas/stop en voluit links/rechts.

Als ik het juiste bootje in gedachten heb kan er niet getrimd worden of iets worden versteld. Beide schroeven draaien naar buiten overigens.
Het enige wat je kan doen is een klein trimroertje monteren onder de goede hoek en vastzetten.
Of één schroef zodanig bewerken dat ie wat minder doet dan de andere.
Na 8 á 9 runs krijgen deze motoren een klein verschil.

Groet,

Ik heb het gisteravond even getest en er was geen verandering waarneembaar.
Dat van dat extra roer er op zetten is inderdaad wel een idee, ik heb nog wel ergens een oude boot waar dat opzit.
Maar ik ga eerst een proberen of het opgelost kan worden dmv een gewicht aan de zijkant te hangen.
En je had gelijk xazza, idd chineze makelij :D (lol)
Een soort van "goedkope" uitvoering van de Grey Thunder, maar 40km/u halen ze niet hoor.

Ook in deze bootjes zit verschil, ze worden gemaakt door verschillende bedrijfjes.
Het verschil zit hem dan voornamelijk in het gewicht, met wel min of meer dezelfde set-up.
De chinezen imiteren zelfs elkaar nog.

Mijn zoontjes bootje vaart op lipo's en carbon schroefjes, standaard worden deze geleverd van plastic.
Hij haalt gemeten 43,45 km/h.
En ik moet eerlijk zeggen het vaart erg leuk.

Hij had aleen dezelfde afwijking, en heb ik idd. een heel klein roertje/vinnetje onder de romp gemonteerd en dat hielp prima.(2x2cm ong.)

Suc6

Carbon stof plaat of aluminium plaat 3mm dik.
Eventueel als roer houder kun je aluminium hoek profiel gebruiken.
Verkrijgbaar bij de meeste doe het zelf zaken.

Best alles zo licht mogelijk houden. Heb zelf afgelopen winter zo'n bootje aangepast: allu-roer+servo, 2xspeed400-motortje (incl waterkoeling) erin geplaatst, wat een tegenvaller: ging totaal niet meer vooruit. Heb bij conrad roerset 227477-91 en een miniservo besteld, moet alles nog inbouwen, hopelijk heb ik nu een beter resultaat. :(

Jomm,

Met alle hardware zal ie waarschijnlijk teveel wegen.
Alle originele onderdelen zijn geiintegreerd 1 doosje van 25 gram. Nu doe je ontvanger,regelaar, roer, servo en waterkoeling erin wat samen toch gauw 200/250 gram weegt.
Plus het extra gewicht van de 400 motoren t.o.v. de 2x380.
Het totaal gewicht wat je nu hebt met deze set-up zal waarschijnlijk niet opwegen tegen de originele.

Probeer het gewicht te houden zoals origineel vaarklaar.
Dan kan het zijn dat ie met 400 motoren sneller is dan met de standaard motoren.

Back