Stuurinrichting Tamiya

Diverse keren ben ik opmerkingen tegen gekomen over de plaatsing van de spoorstang van de stuurinrichting bij tamiya trucks.
Nu ben ik momenteel aan de slag met een Tamiya MAN 6x4 en heb volgens de handleiding de stuurinrichting gemonteerd compleet met de servo. Echter als ik het goed begrijp zit de spoorstang volgens diverse andere topics niet juist als je de handleiding volgt.

Waarom, of wat is de reden om de spoorstang te verplaatsen en waarom past Tamiya nog steeds een "verkeerde" afbeelding / constructie toe?

Alvast bedankt......

kortere draai cirkel.

ik heb dit personlijk opgelost door aan bijde kanten de stang een beetje te buigen
dan komen de houders van de stang niet meer tegen het chassis en kan hij korter draaien.

Dat is erg kort door de bocht Frans.

@ jandb: zoek eens op
Ackermann principe,
dan weet je alles, inclusief de juiste oplossingen.
Cor

Stuurfout

Hallo Jan

Onderstaande foto heb ik al meer geplaatst hier op het forum.Kijk maar eens in de kennisbank.

Foto-IVFKNSFI-D.jpg

Bij de voorste as zit de spoorstang voor de as en bij de tweede as erachter.
Kijk naar het rechter wiel van de eerste as die stuurt veel te ver in.

Foto-PE3LUGRU-D.jpg

Hier zie je beide spoorstangen ACHTER de as en nu stuurt hij dus goed.

Mvg Opa Wil

Dat is erg kort door de bocht Frans.
Cor

dat is de bedoeling toch ook :p (korter door de bocht)

het doel is het zelfde en er word niet gevraagt over een extra stuur as.
bij de plaatjes zit de sevo ook niet op de originele plek.
daar hij dit wel aan geeft in het topic.

hij geeft aan een standaard 6x2 chassis te hebben en dan heb je aan een knikje in de stuurstang al voldoende om het zelfde resultaat te krijgen.

imagesCACES6HL_zpsc32122dc.jpg

Laatst bewerkt:
Nee hoor, echt niet; kijk maar eens naar het topic van ARM.
Maar goed, ik wil jou niet overtuigen, maar wel de topicstarter op het juiste spoor zetten.
Cor

Hallo Jandb,

als je de standaard montage van Tamiya aanhoud dan zal bijv. bij een bocht naar links het wiel aan de binnenzijde een grotere draaicirkel hebben dan het wiel aan de buitenzijde.
Dit is niet correct, hierdoor gaan deze wrikken.

Door de stuurstang om de draaien zal het wiel aan de binnenzijde nu een kortere draaicirkel hebben dan het wiel aan de buitenzijde.
Het sturen zal probleemloos verlopen.

Dit wordt het Ackermann princiepe genoemd.;)

MVG,
Raymond.

Sturing

Hallo Jandb

Graag wil ik nog even terug komen op de uitleg van de besturing.
In mijn topic kun je lezen (en zien) dat ik met een mal werk om mijn luchtvering te maken.Ik heb even,voor deze uitleg de eerste as los gemaakt voor de foto's.

Foto-GHYJUCGT-D.jpg

De rijrichting is van rechts naar links dus de spoorstang zit achter de vooras.
Stel dat je een bocht naar links gaat maken,dan moet het linker wiel een kleinere radius dan het rechter wiel. Op de foto dus het onderste wiel.

Foto-M8UNPPTA-D.jpg

Hier heb ik het linker wiel in een stand van 45 graden gezet.Het rechter wiel moet een grotere radius draaien dus moet minder insturen.

Foto-SBP4SNSR-D.jpg

Zoals je ziet klopt dit als een bus met de spoorstang ACHTER de vooras.

Bij de eerste bouwdozen van trucks met een lange neus deed Tamiya dit dan ook.Maar toen ze de trucks met korte chassis uit brachten kwamen ze in de problemen met de ruimte.Ze moesten andere onderdelen gaan maken en de matrijzen hiervoor zijn verschrikkelijk duur.Wat hebben ze dus gedaan? Ze hebben de vooras gewoon omgedraaid.Dat dit helemaal fout is weten ze denk ik heus wel.Maar ja,de kosten he.

Ik heb alles dus ook omgedraaid en de volgende foto's genomen.

Foto-L6PRPRIA-D.jpg

De rijrichting is ook hier weer van rechts naar links.Ik heb nu het linker wiel zover gedraaid dat de spoorstang tegen de vooras komt.Dat is bij de Tamiya bouwdozen namelijk ook het geval.En wat zien we ??? Juist het linker wiel komt nog niet eens aan de 45 graden terwijl het rechter wiel veel te ver is doorgedraaid.Kijk maar:

Foto-KI8P87NA-D.jpg

Deze foto's laten dus zien waarom je de as moet omdraaien.
Zo ik hoop dat deze uitleg voor jou,maar ook voor anderen,wat meer duidelijk heeft gegeven.

Mvg Opa Wil

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg ;-)
Zodra ik ga spuiten dan pas ik ook de stuurinrichting aan, de boel moet immers toch drogen dan.

Het valt me trouwens op dat bij stilstand de wielen moeilijk insturen, dit heeft misschien te maken met de enorme speling van de stuurinrichting. Ik denk dat ik daar ook nog maar wat op ga verzinnen.

Beste Opa WIl,

kunt u ook foto's van de onderkant en zijkan van uw stuurinrichting plaatsen,
zodat de plaatsing van stuurstangen en versnellingsbak duidelijker wordt?

Groetjes,
Marout Borms

MAN TGX 26.540 in aanbouw

Alwin, in je link van de asfaltrockers staat voor Europese trucks. Maar geldt dat dan niet voor de Amerikaanse trucks? Lijkt me hetzelfde probleem.

Alwin, in je link van de asfaltrockers staat voor Europese trucks. Maar geldt dat dan niet voor de Amerikaanse trucks? Lijkt me hetzelfde probleem.
Nee , Tamiya doet het goed voor de Amerikanen, en fout door de Europeanen; vraag me niet waarom....
Cor

Edit, Alwin was me alweer voor ;)

Nee , Tamiya doet het goed voor de Amerikanen, en fout door de Europeanen; vraag me niet waarom....
Cor

Edit, Alwin was me alweer voor ;)

omdat ze te lui zijn een aanpassing ervoor te doen.
amerikanen waren er eerder en hadden genoeg ruimte in de neus.
de europese trucks missen de neus en dus de ruimte.

Zo zijn er wel meer dingen bij Tamiya die mis zijn in mijn ogen. Maar dat maakt het toch zo leuk de modelbouw trucks:p.

Back