stuurlijnen hoogte- en richtingsroer

Ik heb al enkele bouwverslagen doorgelezen maar ik kan nergens vinden (ofwel heb ik er over gelezen, dat kan ook) van welk materiaal de kabels zijn die de servo's verbinden met de roeren in een single pull systeem. En waar kan ik zo'n metertje of 2 kopen?

Groeten,

Jo

Bij elke goede hengelsportwinkel hebben ze dynema om snoek mee te vangen. Dit gaat geloof ik tot 40kg. Die gebruik ik meestal. Ze hebben ze in diverse sterktes (en dus dikte). 10 of 20kg zal ook wel goed zijn (servos zal nooit zo sterk kunnen trekken) maar de dikke versie is wat minder kwetsbaar voor beschadigingen. Er zou geen rek in moeten zitten maar in de praktijk is dat wel zo dus altijd even goed voorrekken

Nee geen NYLON !!!

Als ik een ding mag afraden is het wel het gebruik van Nylon voor stuurkabels. Nylon rekt heel erg en als het vochtig is nog meer.

Ik zelf gebruik ook geen Dynema meer maar dunne staalkabeltjes

Cheers

Bart

Bij elke goede hengelsportwinkel hebben ze dynema om snoek mee te vangen. Dit gaat geloof ik tot 40kg.

Om die hoge treksterkte te bereiken bestaat een draad dus uit meer filamenten; deze zijn samengevlochten of getwijnd tot een draadje. Echter hoe meer vezels er zijn hoe meer vezels ook ten opzichte van mekaar kunnen verschuiven. Volgens mij is er dus bij een dikkere draad een grotere kans op (weliswaar minimale) lengteverschillen. Niet alleen veroorzaakt door de toch al minimale belasting maar ook door vochtinwerking bijvoorbeeld.

Dit is dan ook de reden waarom ik een zo dun mogelijke dyneema-achtige lijn gebruik......

Arno

Jo,

Je bent net als ik ook lijnbestuurder en ik gebruik 0.3 mm massief staaldraad. Laatst heb ik nog een afgedankt setje uit de prullenbak gevist op een LB wedstrijd. Hoeft je niets te kosten en heeft geen rek.

Loet

Jo,

Je bent net als ik ook lijnbestuurder en ik gebruik 0.3 mm massief staaldraad. Laatst heb ik nog een afgedankt setje uit de prullenbak gevist op een LB wedstrijd. Hoeft je niets te kosten en heeft geen rek.

Loet

Hier was ik ook aan't denken maar is dit niet te moeilijk om dit exact op de mm te bevestigen aan de roer- en servohoorntjes? Ik had gedacht om aan de servokant de kabel in een 1.5mm busje te bevestigen en dan d.m.v. een horn connector een systeempje te maken dat ik toch nog iets kan afstellen. Ik heb een manie om mijn 0-positie van de roeren ook daadwerkelijk te laten overeenkomen met de 0-positie van de servo's. Je bent er geen *** mee want je kan nog kilometers trimmen maarja, ik ben een raar beestje....
Arno is zo goed om me een metertje of 2 "gigafisch Angelschnüre" te sturen. Intussen ga ik een beetje experimenteren met wat kabels uit de LB-koffer.
Bedankt voor de raad allemaal!

Hier was ik ook aan't denken maar is dit niet te moeilijk om dit exact op de mm te bevestigen aan de roer- en servohoorntjes?

Ik heb een manie om mijn 0-positie van de roeren ook daadwerkelijk te laten overeenkomen met de 0-positie van de servo's. Je bent er geen *** mee want je kan nog kilometers trimmen maarja, ik ben een raar beestje....

Als je het exact wilt doen zal het best moeilijk zijn maar gelukkig heb ik die manie niet;) Gewoon lekker op de zender trimmen.

Loet

Hier was ik ook aan't denken maar is dit niet te moeilijk om dit exact op de mm te bevestigen aan de roer- en servohoorntjes? Ik had gedacht om aan de servokant de kabel in een 1.5mm busje te bevestigen en dan d.m.v. een horn connector een systeempje te maken dat ik toch nog iets kan afstellen. Ik heb een manie om mijn 0-positie van de roeren ook daadwerkelijk te laten overeenkomen met de 0-positie van de servo's. Je bent er geen *** mee want je kan nog kilometers trimmen maarja, ik ben een raar beestje....

Hi,

De lijn die ik je opstuur is nogal dun en krimpbusjes e.d. om deze lijn vast te zetten wil ik je dan ook ten stelligste ontraden..........(spreek uit ervaring:( ) Des te meer omdat cyano weing vat lijkt te hebben op deze lijn.

Tegenwoordig werk ik zowel aan de roer hevel als aan de servokant simpelweg met een knoop. Moet je natuurlijk wel meteen op de goede maat maken. Borgen dan met een drupplel epoxie !! Afwijkingen die je krijgt zijn dan puur te wijten aan de servo.
(tot nu toe pas eenmaal een rotte d47 gehad......)
Tegenwoordig pas ik een alternatiefje toe aan de servozijde wat boven verwachting goed lijkt te gaan (en je hebt nog ruimte voor korrekties achteraf)
De lijn aan de roerzijde vastbinden en aan de servokant van onder af door de hevel voeren; dan enkele slagen om het schroefje waarmee je de hevel vastzet en het schroefje aandraaien. Misschien moet je een paar maal mikken maar het lijkt goed te funktioneren.

p6060119nk1.jpg

Arno

Hai Arno, ik heb nu ook mijn aansturing zo gedaan. Gewoon vislijntje door de gaatjes van het hoorntje en dan vastzetten met het servoschroefje. Werkt tot nu toe prima :D

Met lijntjes lijkt inderdaad wel te werken. Zelf denkt ik altijd meer functioneel. Ik gebruik een koolvezelstaafje die op enkele plaatsen in de romp ondersteund wordt en aan de einden overlopen in 0.8mm staaldraad. Is altijd spelingsvrij...of is dit allemaal alweer achterhaald en ben ik te ouderwets?

IK heb twee problemen ondervonden
Ten eerste in de viswinkel waar ik kwam zij men dat dynema lijn niet meer van deze tijd was
o.t.w niet meer leverbaar was,daarvoor inplaats fire-line
Naar mijn gevoel een stuggeren en gladde lijn.
En ten tweede de heveltjes in het materiaal van de roertjes (depron???) blijven niet zitten.
het korrelachtige materiaal breekt steeds iets verderaf.
Het vast zetten van arno888 lijkt mij wel een goed idee, moet ik ook proberen
Dus aan deze kant nog op te lossen problemen???
groeten jan

Dyneema is de merknaam van het gebruike materiaal. Spectra is de Amerikaanse tegenhanger (of moet ik zeggen gelijkhanger, het is hetzelfde materiaal). Het is een zgn. 'Gel Spun' lijn. Polyethyleen wordt hierbij opgelost in een oplosmiddel tot een gel en dan door een zeer kleine nozzle gespoten (zoals een spin haar webdraden maakt). Daarna wordt deze draad verstrekt, waardoor de molecuulketens zich in de lengte van het filament orienteren. Deze filamenten worden dan gewassen, gedroogd, tot garens gebundeld en tot draad gevlochten.
Er zijn nog nabehandelingen mogelijk zoals het kleuren of nogmaals door een verhitte nozzle trekken om het oppervlak te sealen.
Alle zgn. Gel Spun vislijnen zijn allemaal of Dyneema, of Spectra. Noem ze maar op, Fireline, Powerline, Power Pro etc etc. De ene fabricant claimt nog hogere treksterktes dan de andere (tja je moet wat om je product te verkopen). In de praktijk worden deze nooit gehaald. Echt visserslatijn dus. Een goede richtlijn is 10 kg treksterkte per 0.1 mm diameter. 0,5 mm dus 50 kg. Maar je mag blij zijn als je iets meer als de helft daarvan haalt. Met name de knoop is een berucht zwakke schakel (ook daar kan ik verhalen over schrijven).

Overigens is drift van de servo bij single pull systemen niet de enige boosdoener. Een verschil tussen temperatuuruitzettingscoefficient van stuurlijn en pook levert ook al 'drift'. Bij double pull gebeurt dit niet. Als er dan drift optreedt is dit vrijwel zeker aan de servo te wijten.

Ik denk dat de hengelverkoper in de war is met Kevlar. Dat is idd passé.

OK allard
Alles begrepen
De dynema lijn die ik tot op heden had (nu op) was een gevlochten lijn.maar was als zodanig
niet meer leverbaar.volgens de man
De fireline is van èèn diameter en heeft een glade cotting waardoor stugger is en het knoppen erg moeilijk wordt lijkt mij.
dus of dat het bruikbaar is moet nog blijken.
groeten jan

Heeft zeker weinig rek, maar is lang niet zo glad en flexibel.
Nu mag je netuurlijk zowiezo alle gaten waar je stuurlijnen doorleidt mooi glad maken, maar een ruwe lijn blijft nu eenmaal eerder haken....
En je weet van de rol kevlar bij de NLC dat dit spul (als je het b.v wil splitsen) erg pluist.

Voordeel is dat kevlar makkelijker knoopt, maar zowel kevlar als dyneema moet je op knopen borgen met epoxy of sec. lijm.

Bij vliegeren (en bij A-2 optreklijnen) worden ook mantels van ander materiaal (nylon) gebruikt om te knopen. Hoef je niet te borgen en de trekkracht zou hierdoor niet zo dramatisch kelderen bij het leggen van een knoop. (Het dyneema in de mantel maakt nu ruimere bochten en wordt wat netter geleidt ofzo)

Het voordeel van deze sleeves over je lijnen is toch ook dat de knoop eerst de sleeve door snijdt en daarna zichzelf pas kapottrekt.

We hebben toch ook een rol met gevlochten kevlar?

Kevin

IK heb twee problemen ondervonden
Ten eerste in de viswinkel waar ik kwam zij men dat dynema lijn niet meer van deze tijd was
o.t.w niet meer leverbaar was,daarvoor inplaats fire-line
Naar mijn gevoel een stuggeren en gladde lijn.
En ten tweede de heveltjes in het materiaal van de roertjes (depron???) blijven niet zitten.
het korrelachtige materiaal breekt steeds iets verderaf.
Het vast zetten van arno888 lijkt mij wel een goed idee, moet ik ook proberen
Dus aan deze kant nog op te lossen problemen???
groeten jan

Dynema lijn 70 euro voor 1000 meter, is verkrijgbaar bij: GMS Hengelsport

Back