Dyneema is de merknaam van het gebruike materiaal. Spectra is de Amerikaanse tegenhanger (of moet ik zeggen gelijkhanger, het is hetzelfde materiaal). Het is een zgn. 'Gel Spun' lijn. Polyethyleen wordt hierbij opgelost in een oplosmiddel tot een gel en dan door een zeer kleine nozzle gespoten (zoals een spin haar webdraden maakt). Daarna wordt deze draad verstrekt, waardoor de molecuulketens zich in de lengte van het filament orienteren. Deze filamenten worden dan gewassen, gedroogd, tot garens gebundeld en tot draad gevlochten.
Er zijn nog nabehandelingen mogelijk zoals het kleuren of nogmaals door een verhitte nozzle trekken om het oppervlak te sealen.
Alle zgn. Gel Spun vislijnen zijn allemaal of Dyneema, of Spectra. Noem ze maar op, Fireline, Powerline, Power Pro etc etc. De ene fabricant claimt nog hogere treksterktes dan de andere (tja je moet wat om je product te verkopen). In de praktijk worden deze nooit gehaald. Echt visserslatijn dus. Een goede richtlijn is 10 kg treksterkte per 0.1 mm diameter. 0,5 mm dus 50 kg. Maar je mag blij zijn als je iets meer als de helft daarvan haalt. Met name de knoop is een berucht zwakke schakel (ook daar kan ik verhalen over schrijven).
Overigens is drift van de servo bij single pull systemen niet de enige boosdoener. Een verschil tussen temperatuuruitzettingscoefficient van stuurlijn en pook levert ook al 'drift'. Bij double pull gebeurt dit niet. Als er dan drift optreedt is dit vrijwel zeker aan de servo te wijten.
Ik denk dat de hengelverkoper in de war is met Kevlar. Dat is idd passé.